Rijtest

Rijtest: Audi A3 Sportback 30 TDI 116 (2020)

Het viertal is weer compleet. Niet alleen de Volkswagen Golf steekt volledig in het nieuw, maar ook de Seat Leon en de Skoda Octavia. En deze Audi A3 natuurlijk, die hetzelfde platform deelt en anno 2020 alleen nog als vijfdeurs-Sportback en vierdeurs-Berline door het leven gaat.

MQB Evo. Dat is de verbindende factor tussen de twee Duitse neven en hun Spaanse en Tsjechische familie. De Volkswagen Golf draait intussen al dubbel zoveel generaties mee, maar de Seat Leon, Skoda Octavia en deze Audi A3 zijn anno 2020 aanbeland aan generatie vier. Ook in Ingolstadt staat de elektrische revolutie om de hoek te loeren, waardoor deze A3 voor Audi het scharniermodel voor de toekomst kan worden, net als de Golf bij Volkswagen.

Al lijkt Audi alles wat meer behoudsgezind aan te pakken dan Volkswagen. Niet aan de buitenkant weliswaar, waar de A3 Sportback – voortaan alleen nog als vijfdeurs en als vierdeurs, de driedeurs en cabrio zijn afgevoerd – de wat brave en klassieke looks inruilt voor een sportievere en agressievere snit. Het radiatorrooster is diep uitgesneden, de luchtinlaten zijn hoekig, en ook hier past Audi de suggestieve gleuf onder de motorkap toe die het op zijn RS-modellen introduceerde. Ook de flanken zijn gewelfd en gespierd, de lichtblokken hoekig en dichtgeknepen.

Image
Audi A3 Sportback 30 TDI 2020

Gelijke afmetingen

Nochtans verschilt de nieuwe A3 Sportback in afmetingen niet zo gek van zijn voorganger: de lengte nam met 3 centimeter toe (tot 4,34 centimeter), de hoogte (1,43 meter) en wielbasis (2,64 meter) bleven ongewijzigd. Met 380 liter houdt de kofferruimte het ook op dezelfde inhoud. Binnenin zegt Audi wel meer ruimte gecreëerd te hebben, maar aangezien de wielbasis dezelfde is, is dat in de praktijk minder merkbaar. De voorzetels staan wel merkbaar lager dan voordien.

Wie de nieuwe Golf gezien heeft en zijn hart vasthoudt voor het interieur van de nieuwe A3, mag dat weer loslaten. Voorzichtig weliswaar, want Audi mag de klimaatregeling nog wel met klassieke knoppen in plaats van streelstrookjes bedienen, de handige MMI-draaiknop voor het infotainment heeft plaatsgemaakt voor het 10,1 duim grote touchscreen dat we uit de andere recente Audi-modellen kennen. We zien een standaard digitaal instrumentenpaneel, dat je optioneel een duimpje groter kunt maken. Verder noteren we ook hier dezelfde aangescherpte, hoekige lijnen, een gewelfde boordplank en hetzelfde kleine pookje als in de Golf en Leon voor de S Tronic-versnellingsbak. Tenzij je klassiek manueel schakelt natuurlijk.

De gebruikte materialen zijn wat je verwacht in een Audi – al lijkt er af en toe net iets tussen de mazen van het net te glippen – en de assemblagekwaliteit is zoals steeds in orde. De ergonomie en bediening van boordcomputer en infotainment vragen wat gewenning, maar de smartphone-integratie is uitgebreid en geslaagd. De auto onthoudt zelfs tot zes verschillende rijprofielen (tot en met stoel-, airco- en radiovoorkeuren) en kan zelfs via car-to-X met zijn omgeving communiceren. Maar dan moet de infrastructuur uiteraard volgen.

Image
Audi A3 Sportback 30 TDI 2020

Motoren

Onder de motorkap debuteert de nieuwe A3 Sportback met een klassiek benzine- en dieselaanbod. Elektrificatie (milde en plug-inhybrides) volgt later. Voorlopig moet je het dus doen met een 30 en 35 TFSI aan benzinekant (respectievelijk een 1.0 van 110 pk en een 1.5 van 150 pk), en een 30 en 35 TDI aan dieselkant (een 2.0 met 116 en 150 pk). Alleen de 35 TFSI en TDI kunnen optioneel ook van een S Tronic-versnellingsbak worden voorzien, de 30 TFSI en TDI schakelen uitsluitend via manuele zesbak.

Zo ook dus de 30 TDI die wij aan de tand voelden. Dat is dus niet langer een 1.6-viercilinder zoals voorheen: het blok ziet zijn cilinderinhoud vanaf nu uitgebreid tot een 2.0. Met 300 Nm is het nieuwe blok koppelrijker, en dat koppel weet hij breder te etaleren, waardoor het wat ‘piekerige’ karakter van zijn voorganger achterwege blijft. Op papier haalt hij 100 km/u in 10,1 seconden, in de praktijk voelt hij gewilliger aan.

Image
Audi A3 Sportback 30 TDI 2020

Zuinig en Duits

De manuele bak schakelt overigens verrassend precies, terwijl de versnellingen vooral zo gespreid zijn om zo weinig mogelijk te verbruiken. Volg je de schakelindicator, dan rijd je aan sommige snelheden zo weinig toeren dat je liever een verzet terugschakelt. Maar het bewijst zijn nut: aan het einde van de rit verbruikten we 4,3 l/100 km, en da’s nipt onder het WLTP-verbruik van 4,4 l/100 km.

Qua rijgedrag maakt Audi een onderscheid tussen de 30 TFSI en TDI enerzijds, en de 35 TFSI en TDI anderzijds. Die laatste krijgen recht op een meerarmige achteras, terwijl de instapversies het met een eenvoudigere torsieas stellen. Hoeveel je daarvan opmerkt, hangt in de praktijk ook af van hoe je je A3 Sportback verder aankleedt. Ons testexemplaar was een S Line, met 15 millimeter lagere sportophanging, maar compenseerde dat door bescheiden 17-duimsvelgen. Geen adaptieve dempers, geen grotere velgmaten: het levert een typisch ‘Duits’ weggedrag op: het koetswerk blijft strak in het gareel, maar de ophanging verteert de oneffenheden discreet en gecontroleerd. Het rijgedrag blijft uiteraard te allen tijde efficiënt en veilig.

Image
Audi A3 Sportback 30 TDI 2020

Prijzen

Welk prijskaartje daar op het einde van de rit aan vasthangt? Een dat voor onze 30 TDI begint bij 27.850 euro. Daarmee blijft de nieuwe Audi A3 opmerkelijk genoeg onder de instapprijs van 29.710 euro voor dezelfde motor in de nieuwe VW Golf. Bij BMW betaal je trouwens 28.400 euro voor een 116d met vergelijkbaar vermogen, de Mercedes A 180 d kost je 27.951 euro. Maar laat je niet van de wijs brengen: zoals steeds komen daar bij Duitse premiummerken nog enkele duizenden euro’s bij.

Image
Audi A3 Sportback 30 TDI 2020

Conclusie

De nieuwe generatie van de Audi A3 Sportback is iets behoudsgezinder geëvolueerd dan de nieuwe generatie VW Golf. Zijn stijl mag dan wat exuberanter zijn, hij past verder een beproefd recept toe van succesnummers: verfijnen en moderniseren, zonder de boel te radicaal om te gooien. Het resultaat is een degelijke, correcte en zuinige A3 Sportback, die weliswaar een fikse prijs in ruil vraagt. Maar hebben we ooit anders geweten?

Specificaties

Vermogen116 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Topsnelheid206 km/u
Prijs basismodel€ 27 850
0 tot 100 km/u10.10 sec
Gemiddeld testverbruik4.30L/100km
Min. kofferinhoud380 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen