Geen auto waar telkens met zoveel anticipatie naar de nieuwe generatie wordt uitgekeken als de Volkswagen Golf. Al zeven generaties lang is hij de onvermurwbare referentie in het C-segment. Benieuwd of dat voor de achtste generatie nog steeds zo is? Wij zochten het uit aan de hand van de milde hybride 1.5 eTSI-benzinemotor.
De Golf mag zich al sinds 1974 met recht en reden een van de grootste symboolmodellen van Volkswagen noemen. Er is geen andere C-segmenter die op dezelfde manier in alle categorieën degelijk weet te scoren, zonder ergens écht in uit te blinken. Rijcomfort? Degelijk, maar de Fransen doen beter. Rijdynamiek? Degelijk, maar de Ford Focus doet beter. Afwerkingskwaliteit? Degelijk, maar stalgenoot Audi doet beter. Die reputatie van consequent goed scoren en Duitse degelijkheid verklaart zijn wereldwijde succes.
Wie er nog in dat rijtje van symboolmodellen thuishoort? De Kever, de Transporter, en als je het VW zelf vraagt, binnenkort ook de volledig elektrische ID.3. Inderdaad, Volkswagens eerste model op een zelfstandig elektrisch platform wordt geen gewone e-Golf, maar een op zichzelf staand model. De vraag is dus in hoeverre deze achtste generatie van de Golf nog echt potten kan breken.
Behoudensgezind
Visueel hoeft het natuurlijk niet te verrassen dat de Golf behoudensgezind evolueert. Alle lijnen worden wat aangescherpt, terwijl de voornaamste verschillen zich in de snoet en de derrière bevinden. De lichtsignatuur vooraan en achteraan wijzigt, en de Golf spelt zijn naam voortaan volledig uit onder het centrale logo op de kofferklep. Ook qua afmetingen zijn de verschillen beperkt: de lengte blijft met 4,28 meter zo goed als ongewijzigd (tegenover 4,26 meter voordien), de wielbasis blijft met 2.636 millimeter volledig hetzelfde.
Dat betekent dat de ruimte binnenin en in de koffer ook zowat hetzelfde blijven als in zijn voorganger. Deze Golf 8 staat immers op een evolutie van het MQB-platform van zijn voorganger. Toch lijken de wijzigingen voor de meeste weggebruikers voldoende om te zien dat het hier om een nieuwe Golf gaat, afgaande op de blikken die we tijdens onze testweek over ons muisgrijs testexemplaar zagen glijden.
Digitale revolutie
Binnenin is het een ander paar mouwen. Daar maakt de klassieke opstelling (analoge tellers, een middenconsole met traditionele knoppen en toetsen voor de klimaatregeling en een geïntegreerd infotainmentscherm) plaats voor een digitale revolutie in Golf-termen. Voortaan is het instrumentenpaneel standaard digitaal (10 duim), het infotainmentscherm is standaard 8,25 duim groot, optioneel eveneens 10 duim. De keuzehendel voor de DSG-versnellingsbak is voortaan een klein pookje, omdat er geen mechanische link meer is tussen de hendel en de versnellingsbak.
De afwerkingskwaliteit in de vorige generatie Golf stond op niveau, waardoor deze generatie moeite heeft om zichtbaar beter te doen en dus wat ter plaatse lijkt te blijven trappelen. Maar het is vooral de ergonomie die problematisch is. We begrijpen dat de Golf de trend uit hogere segmenten achterna wil om alles achter schermen te verstoppen, en dat Wolfsburg dat bij de massaconstructeurs als eerste in het C-segment wil introduceren – al heeft bijvoorbeeld Peugeot al jaren die onhebbelijke gewoonte om dat met zijn klimaatregeling ook te doen.
Maar met de beste wil van de wereld begrijpen we niet hoe een systeem van sliden en schuiven, en van aparte knoppen om het submenu van de klimaatregeling te openen, beter is dan een klassiek systeem met knoppen die je blindelings vindt en bedient. Het oogt strak en gelikt, en de marketingafdeling dicteert dat we allemaal willen swipen en pinchen, maar daar houdt het op.
De lat te hoog?
Ook de vlotheid in de bediening van de schermen, die de weg achternagaat die de Touareg voor de Golf is ingeslagen, is voor verbetering vatbaar. De tijd die het systeem nodig heeft om na te denken bij opstart doet vermoeden dat Volkswagen alle digitale functies vooral wilde kunnen aanbieden, maar er eigenlijk meer in had moeten investeren. De stembediening staat evenmin op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld het MBUX van Mercedes.
Begrijp ons niet verkeerd: het is knap wat de nieuwe Golf allemaal kan, maar hij heeft doorheen de jaren de lat voor zichzelf zo hoog gelegd dat het des te harder opvalt wanneer iets niet op datzelfde hoge niveau ligt. Wat het allemaal wel aangeeft, is dat de Golf onderhuids veel digitaler is geworden dan je hem aan de buitenkant zou aangeven. De Volkswagen communiceert met zijn omgeving, updatet nieuwe software en snufjes die je nadien bijbestelt – of die VW later pas kan aanbieden – houdt je nog langer en strakker op de baan wanneer het mis dreigt te lopen, en vormt nog meer een verlengde van je smartphone dan voordien.
Vrij van kritiek
Wat deze nieuwe Volkswagen Golf wel prima en zonder kritiek voor elkaar heeft, is de milde hybride 1.5 eTSI. De vierpitter van 150 pk wordt gekoppeld aan een riemaangedreven starter/generator met 48-voltcircuit en een DSG-bak met zeven verzetten. We kennen het adagium intussen: energie recupereren bij het remmen, de verbrandingsmotor wat vroeger uitschakelen en later weer inschakelen bij de lichten, en een kleine boost bij de acceleraties.
Op papier levert dat een sprint naar 100 km/u op in 8,5 seconden, een WLTP-verbruik van 5,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 130 g/km volgens diezelfde meetmethode (106 g/km voor de NEDC-cijferaars onder ons). In de praktijk: een testgemiddelde van 6,6 l/100 km en een 1.5 eTSI die in alle verkeerssituaties vlot meekan en discreet zijn werk doet. Vooral onderin de toeren is het lichte elektroduwtje merkbaar. Volkswagen heeft aan de geluidsisolatie gesleuteld en de besturing wat flukser gemaakt. Maar vergis je niet: het blijft allemaal braaf, zakelijk en veilig, met een alledaags aangenaam rijcomfort met het stuggere Duitse randje.
Prijzen
Kostprijs van dat alles? 31.760 euro, met dan nog een bescheiden budget voor opties als je volop van alle nieuwigheden wil profiteren. Al kun je, zoals gezegd, achteraf nog steeds een deel van de opties downloaden en ‘ontgrendelen’. Da’s best wat voor een Golf, zeker als je weet dat de nieuwe Audi A3 met 1.5 TFSI van 150 pk ook 31.700 euro kost. De milde hybride variant volgt daar later. Bij Seat kost de nieuwe Leon met 1.5 eTSI van 150 pk 27.685 euro.
Conclusie
Is deze achtste generatie Volkswagen Golf opnieuw de referentie in het C-segment? Ja, want ook nu zal hij weer heel wat nieuwe technologie introduceren in het democratischere strijdterrein van de massaconstructeurs. Maar in de uitwerking lijkt het alsof de onwrikbare referentie enkele steekjes heeft laten vallen. Alsof ze in Wolfsburg eigenlijk al met hun gedachten ergens anders zaten. Maar als de consumenten het kunnen waarderen dat de nieuwe Golf op twee paarden wedt, met een voorzichtige stilistische evolutie aan de buitenkant en een drastische digitale revolutie aan de binnenkant, dan lijkt zijn succes andermaal verzekerd.
Specificaties
Vermogen | 150 pk |
---|---|
Overbrenging | 7-traps, dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 380 kg |
Topsnelheid | 224 km/u |
Prijs basismodel | € 31 760 |
0 tot 100 km/u | 8.50 sec |
Gemiddeld testverbruik | 6.60L/100km |
Min. kofferinhoud | 381 L |
Max. kofferinhoud | 1 237 L |
CO2-uitstoot | 106 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen