Hopelijk gaat het de Arteon beter af dan de Phaeton, die nooit echt een verkoopsucces is geworden. Zijn looks leunen dichter aan tegen die van de Passat CC en zullen goede verkoopcijfers zeker niet in de weg staan, want man dat ding is knap zowel rijdend als stilstaand – in file.
Brede heupen
Als nieuweling binnen het gamma van Volkswagen heeft deze Arteon de volledige aandacht gekregen van de ontwerpers die god zij dank niet veel hebben gewijzigd aan het Sport Coupé Concept GTE waar deze Arteon op gebaseerd is. Naar Volkswagens eigen woorden: elegantie en plaats aanbod van een fastback met sportwagen-flair. Volledig nieuw is de Arteon natuurlijk niet. Hij is afgeleid van de minder sexy Volkswagen Passat maar krijgt een aangepast MQB-platform en een “hier sta ik”-uiterlijk met een afgetraind lichaam.
Dat uiterlijk is het meest besproken onderdeel aan de wagen en dat is niet zonder reden. De ontwerpers hebben blijkbaar carte blanche gekregen voor het exterieur. Best wel atypisch voor de Volkswagen Group, maar het heeft wel gezorgd voor een zeer frisse wagen. Tik op de optielijst wel even het R-line pakket aan en dan krijg je een sportievere voorbumper met blinkende zwarte accenten en achteraan een zwarte spoiler die goed afsteekt op de witte lakkleur. Vooraan heb je prachtige meedraaiende LEDkoplampen met elegante LED-dagrijsignatuur, die in de bumper uitlopen en zo één groot geheel vormen. Boven het logo vooraan heb je ook een booskijker unabrow-lat die de overhangende motorkap nog beter tot zijn recht laat komen.
Kijk je in de zijspiegels dan zie je die enorm brede Kim Kardashian-heupen die leiden naar de scherp getekende achterlichten. Deze lopen perfect samen met het atletische uiterlijk dat de functionaliteit van de gigantische koffer verstopt. Over de styling kunnen we geen slecht woord zeggen, dikke duim Volkswagen!
Touchscreen, veel touchscreen
De eerste keer dat je de deur opendoet, met Keyless Access natuurlijk, wil je nooit meer ergens anders je billen neerzetten. Wat ziet het er allemaal heel mooi uit die lederen bekleding met carbon-uitziende details en R-logo. Eens je toch in de wagen hebt plaats genomen - en wat zitten die zetels geweldig - is er weer die algemene herkenning met vele andere Volkswagenmodellen. Het werken met de multimedia verloopt door zijn herkenbaarheid heel makkelijk.
Toch hadden we gehoopt dat je je iets unieker zou kunnen voelen in een Arteon dat eerder dan de Passat het vlaggenschip van Volkswagen moet worden en hierbij lijkt het binnenin toch te hard op zijn berlinebroer. De touch screen is nog groter dan in de Volkswagen Golf VII MY2017 die we meekregen maar stoot op dezelfde opmerking: veel van de baan moeten kijken om je bezig te houden met bijvoorbeeld het subliem navigatiesysteem met hoogstaand beeld en snelle reactie. We missen wel sneltoetsen zoals bijvoorbeeld navigatie, menu, media, …
De achterste passagiers zullen twijfelen of dat ze in de Volkswagen Arteon zitten of in een Audi A8L. Oke, dat is misschien wat overdreven maar het is ongelofelijk hoeveel beenruimte de mensen van Volkswagen je ter beschikking stellen. Daardoor kan je een beetje onderuit zakken en stoor je je niet aan die juist voldoende hoofdruimte. Door die coupelijn verlies je namelijk wel iets van die hoofdruimte ook al beweert Volkswagen zelf van niet.
Terwijl iedereen geniet van een kwaliteitsvolle stereo waar zowel Katy Perry als AC/DC subliem uit klinkt, kunnen de achterste passagiers even tussen de voorste zetels naar voren staren en zien ze naast al die technologie ook nog een analoog klokje in het dashboard die leidt naar een ventilatiestrook om een stijlvolle sfeer te creëren.
Diesel
Wij kregen de 2.0 TDI mee die 150 pk en 340 Nm op zijn voorste wielen ter onzer beschikking stelt. Het is de basisdiesel die je stil genoeg van A naar B brengt en dankzij de zachte wegligging over de meeste oneffenheden zweeft. Wat ook duidelijk maakt dat deze wagen liever een comfortabele cruiser is in plaats van een snelle bochtenvreter. De prestatiecijfers zijn voldoende in ons Belgenlandje om je overal vlot in het verkeer in te voegen en er zijn maar weinig momenten geweest waar we te kort aan kracht hadden. Meer is altijd leuker want je haar gaat niet op je armen rechtstaan met deze motor en het onderstel kan meer kracht ook duidelijk aan. Er is dan ook nog keuze uit 2 liter diesels met 190 of 240 paarden en 2 liter benzine-modellen met 190 en 240 pk, als topmodel. Maar dat betekent ook meer centen uit je portemonnee.
De DSG, met schakelpedaaltjes, zorgt voor een vlekkeloze zachte overgang van versnellingen in normale stand om het comfort te verbeteren, terwijl hij je wel een ingestudeerd schokje geeft wanneer je hem in 'Sport'-stand zet. Dat draagt dan weer bij tot het algemeen sportieve gevoel. Hier ook hetzelfde probleem in manuele stand dat de Golf had; het terugschakelen zelf in manuele stand wanneer je dit niet vraagt. Best irritant!
Onze wagen beschikt ook over het optioneel gepiep van de startmotor bij het aanschieten van de motor met het start/stopsysteem. Laat die optie maar zo want wat is dat echt een irritant geluid. Het start/stopsysteem is er wel een slimme, zodra je voorganger vertrekt springt de wagen al terug aan. Heel handig voor de dagdromers onder ons die anders het groen wel eens laten passeren met alle kwade chauffeurs achter je tot gevolg.
De 2 liter diesel verbruikt op dagelijkse basis bij normaal gebruik 5,2 liter op 100 kilometer. Natuurlijk wonen we in België met behoorlijk wat file en dan stijgt dat verbruik al vlot naar 5,9 liter en daar moet je niet al te gek voor doen, al is het wel aangenaam vertoeven in file met deze wagen dankzij zijn top luxe en vlotte versnellingsbak. Kan je rustig op de autostrade tuffen tegen 120 km/u, dan verbruik je een propere 4,7 liter/100 km wat zeker geen slecht cijfer is.
Laaaaaaa-ang
Langer, breder en lager dan de Volkswagen Passat, dus zeg alsjeblieft niet dat het een Passat is, waarbij de wagen over een ongelofelijke diepe koffer beschikt met minimum 563 liter kofferruimte die je kan vergroten tot 1.557 liter, Côte d’Azur here we come en neem gerust je tijd in die trip want slapen in die kofferbak kan gerust... De Volkswagen Arteon is dus een Audi A7 voor een Audi A5-prijs? Dat is kort door de bocht, maar de waarheid ligt er niet ver af, qua afmetingen dan toch. Met een startprijs van 40.470 euro bij de R-line, kan je een mooie basis leggen voor een topwagen. Natuurlijk is ook hier the sky the limit en daardoor komt onze wagen uit op 53.390 euro en weet dat het plafond hier nog niet geraakt is.
Conclusie
Het allernieuwste product van Volkswagen is een juweeltje om naar te staren en uiterst zacht om in te rijden. Cruisen is misschien een betere benaming, want dat doe je met deze wagen. Neem niet de instapdiesel, maar ga voor het iets vlooter model of eventueel de benzine. Bekijks heb je zonder twijfel dankzij zijn uniek uiterlijk met zwarte details, met R-line. Wees dapper en kies deze Volkswagen Arteon eens boven een gevestigde waarde zoals de Audi A5 of BMW 4 Reeks Gran Coupé, je gaat er volgens ons geen spijt van hebben.
Specificaties
Vermogen | 150 pk |
---|---|
Overbrenging | 7-bak DSG |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 543 kg |
Topsnelheid | 220 km/u |
Prijs testwagen | € 53 390 |
Prijs basismodel | € 37 720 |
0 tot 100 km/u | 9.10 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.20L/100km |
Min. kofferinhoud | 563 L |
Max. kofferinhoud | 1 557 L |
CO2-uitstoot | 116 g/km |
BIV | € 616 |
Rijtaks | 477 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen