Tijdens het Formule 1-weekend in Spa kon je een onverwachte stand zien: die van LEGO… al was hun aanwezigheid daar misschien toch niet zo onverwacht als je denkt. Wij spraken met Marius Lang, vice-president van LEGO Benelux, over hun nieuwe samenwerking met de Formule 1 en hun toekomst in de wereld van de autosport.
Kijk je er tegenwoordig het gamma van LEGO op na, dan vind je daar verrassend veel auto's. Dat zijn er ook nog eens in alle vormen en maten, van moeilijk te identificeren modellen uit nog geen 100 steentjes tot enorme sets van LEGO Technic die de term "speelgoed" met gemak achter zich laten. De recentste toevoeging is echter die van een heel gamma aan realistische Formule 1-auto's, al gaat die geschiedenis stiekem al langer terug.
Autofans.be: LEGO ontwikkelde al in 1975 zijn eerste F1-set, maar het duurde tot 2025 voor er een officiële samenwerking met Formule 1 werd opgestart. Hoe is die samenwerking na al die jaren tot stand gekomen?
Marius Lang: De samenwerking met Formule 1 is eigenlijk een logisch gevolg van onze lange geschiedenis in de motorsport. We werkten eerder al samen met individuele teams, maar nu werken we op een dieper niveau met de volledige F1-organisatie samen. Dat geeft ons de kans om collecties te maken die voor fans van alle teams iets te bieden hebben. Deze samenwerking is in die zin uniek, omdat we nog nooit eerder met een enkele partner op zo’n schaal en met zo’n diepgang hebben samengewerkt.
Autofans.be: Worden de F1-teams zelf betrokken bij de creatie van de sets?
Lang: Onze officiële samenwerking is met Formule 1, maar wij staan uiteraard met alle individuele teams in contact tijdens ons volledige ontwikkelingsproces. Van Ferrari en McLaren tot Sauber en Redbull, overal hebben we contact met technische verantwoordelijken of marketingteams. De ontwerpen worden wel volledig intern gemaakt door onze ontwerpteams. Zelfs de indrukwekkende 1:1 modellen die je in Miami zag rijden, zijn in-house gebouwd. Daarvoor hebben we een gespecialiseerd team in Tsjechië dat grote LEGO-bouwwerken maakt. Alleen al die wagens bouwen duurde meer dan een half jaar, maar was een gigantisch succes.
Autofans.be: Wat maakt een F1 auto (of alles wat er rondom gebeurt) nu juist interessant of uitdagend om te bouwen? Hoe vertalen jullie die enorme technische complexiteit naar een product dat toegankelijk moet zijn voor fans van alle leeftijden?
Lang: Dat is inderdaad de grootste uitdaging. Je wil de schoonheid van de complexe engineering tonen, maar het mag niet te moeilijk worden. Daarom hebben we een breed aanbod: van Duplo en City tot Speed Champions en Technic. Zo kunnen kinderen op hun eigen niveau bouwen, terwijl volwassenen genieten van het technische aspect. Het mooie is: vader en zoon kunnen samen bouwen aan modellen die er gelijkaardig uitzien, maar elk met hun eigen moeilijkheidsgraad. Het is een manier om over generaties heen een passie te delen.

Autofans.be: We weten dat duurzaamheid voor de F1 een gigantisch thema werd de laatste jaren, neem bijvoorbeeld de overstap op turbomotoren, de kleinere V6 en de introductie van hybridesystemen. Voor een bedrijf als Lego is duurzaamheid ongetwijfeld een gigantische ‘bouwsteen’. Kan dit partnership tussen F1 en LEGO daaraan bijdragen in de toekomst?
Lang: Absoluut. Als familiebedrijf is duurzaamheid cruciaal voor ons. We zijn zeer toegewijd aan een kleinere ecologische voetafdruk. En we werken alleen samen met partners die diezelfde visie delen. Dat F1 zich engageert om tegen 2030 CO₂-neutraal te zijn, is voor ons een belangrijk signaal en een absolute vereiste om langdurig samen te werken. Samen kunnen we jongeren inspireren om na te denken over een betere toekomst, ook via onze producten. We hebben trouwens al elektrische racewagens in ons gamma zoals modellen uit de Formula E; LEGO is hier al lange tijd mee bezig.
Autofans.be: Hoe reageren de huidige F1-fans op jullie producten? Wat doen jullie met hun feedback?
Lang: De respons is enorm positief. We zien veel interactie, zeker online. TikTok en Instagram zitten vol creatieve content van onze fans, jong en oud. Die feedback nemen we mee in de ontwikkeling van nieuwe producten. Alles wat we doen, draait om de beleving van de fan. We willen dat iedereen – van kinderen tot verzamelaars – zijn/haar ding vindt in onze sets. Wij zijn gezegend met een aantrekkingskracht die over verschillende generaties gaat. Een kind van vier of vijf is net zo enthousiast als een volwassene van veertig die verzamelaar is. Er is geen leeftijdsgrens. En zolang we relevant blijven en dicht bij onze kernwaarden blijven – creativiteit, bouwen, delen – zal er altijd een plek zijn voor LEGO, ook in de snel veranderende wereld van vandaag.

Autofans.be: Laatste vraag: mogen we binnenkort nieuwe F1-teams verwachten in LEGO-vorm zoals Cadillac en Audi? Brengen jullie elk jaar een volledig nieuwe reeks auto’s en teams uit?
Lang (lachend): Je zal moeten wachten. Maar geloof me: er komt nog veel moois aan. LEGO en F1 willen niet alleen de superfan aanspreken, maar ook nieuwe fans aantrekken. Als we meer kinderen kunnen enthousiasmeren voor engineering, dan bouwen we samen aan een betere toekomst. Zij zijn de echte probleemoplossers die we nodig hebben in de toekomst. Met andere woorden: Watch this space!
Tekst: Jasper Lauwers
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen