Uitlaat: Interview

Interview met LEGO-vice-president Marius Lang: “Alle leeftijden kunnen zich herkennen in onze F1-sets”

Tijdens het Formule 1-weekend in Spa kon je een onverwachte stand zien: die van LEGO… al was hun aanwezigheid daar misschien toch niet zo onverwacht als je denkt. Wij spraken met Marius Lang, vice-president van LEGO Benelux, over hun nieuwe samenwerking met de Formule 1 en hun toekomst in de wereld van de autosport.

Kijk je er tegenwoordig het gamma van LEGO op na, dan vind je daar verrassend veel auto's. Dat zijn er ook nog eens in alle vormen en maten, van moeilijk te identificeren modellen uit nog geen 100 steentjes tot enorme sets van LEGO Technic die de term "speelgoed" met gemak achter zich laten. De recentste toevoeging is echter die van een heel gamma aan realistische Formule 1-auto's, al gaat die geschiedenis stiekem al langer terug. 

 

Autofans.be: LEGO ontwikkelde al in 1975 zijn eerste F1-set, maar het duurde tot 2025 voor er een officiële samenwerking met Formule 1 werd opgestart. Hoe is die samenwerking na al die jaren tot stand gekomen?

Marius Lang: De samenwerking met Formule 1 is eigenlijk een logisch gevolg van onze lange geschiedenis in de motorsport. We werkten eerder al samen met individuele teams, maar nu werken we op een dieper niveau met de volledige F1-organisatie samen. Dat geeft ons de kans om collecties te maken die voor fans van alle teams iets te bieden hebben. Deze samenwerking is in die zin uniek, omdat we nog nooit eerder met een enkele partner op zo’n schaal en met zo’n diepgang hebben samengewerkt.

Image
Lego F1 interview Marius Lang 2025
Autofans.be: Worden de F1-teams zelf betrokken bij de creatie van de sets?

Lang: Onze officiële samenwerking is met Formule 1, maar wij staan uiteraard met alle individuele teams in contact tijdens ons volledige ontwikkelingsproces. Van Ferrari en McLaren tot Sauber en Redbull, overal hebben we contact met technische verantwoordelijken of marketingteams. De ontwerpen worden wel volledig intern gemaakt door onze ontwerpteams. Zelfs de indrukwekkende 1:1 modellen die je in Miami zag rijden, zijn in-house gebouwd. Daarvoor hebben we een gespecialiseerd team in Tsjechië dat grote LEGO-bouwwerken maakt. Alleen al die wagens bouwen duurde meer dan een half jaar, maar was een gigantisch succes.

 

Autofans.be: Wat maakt een F1 auto (of alles wat er rondom gebeurt) nu juist interessant of uitdagend om te bouwen? Hoe vertalen jullie die enorme technische complexiteit naar een product dat toegankelijk moet zijn voor fans van alle leeftijden?

Lang: Dat is inderdaad de grootste uitdaging. Je wil de schoonheid van de complexe engineering tonen, maar het mag niet te moeilijk worden. Daarom hebben we een breed aanbod: van Duplo en City tot Speed Champions en Technic. Zo kunnen kinderen op hun eigen niveau bouwen, terwijl volwassenen genieten van het technische aspect. Het mooie is: vader en zoon kunnen samen bouwen aan modellen die er gelijkaardig uitzien, maar elk met hun eigen moeilijkheidsgraad. Het is een manier om over generaties heen een passie te delen.

Image
Lego F1 interview Marius Lang 2025
Autofans.be: We weten dat duurzaamheid voor de F1 een gigantisch thema werd de laatste jaren, neem bijvoorbeeld de overstap op turbomotoren, de kleinere V6 en de introductie van hybridesystemen. Voor een bedrijf als Lego is duurzaamheid ongetwijfeld een gigantische ‘bouwsteen’. Kan dit partnership tussen F1 en LEGO daaraan bijdragen in de toekomst?

Lang: Absoluut. Als familiebedrijf is duurzaamheid cruciaal voor ons. We zijn zeer toegewijd aan een kleinere ecologische voetafdruk. En we werken alleen samen met partners die diezelfde visie delen. Dat F1 zich engageert om tegen 2030 CO₂-neutraal te zijn, is voor ons een belangrijk signaal en een absolute vereiste om langdurig samen te werken. Samen kunnen we jongeren inspireren om na te denken over een betere toekomst, ook via onze producten. We hebben trouwens al elektrische racewagens in ons gamma zoals modellen uit de Formula E; LEGO is hier al lange tijd mee bezig.

 

Autofans.be: Hoe reageren de huidige F1-fans op jullie producten? Wat doen jullie met hun feedback?

Lang: De respons is enorm positief. We zien veel interactie, zeker online. TikTok en Instagram zitten vol creatieve content van onze fans, jong en oud. Die feedback nemen we mee in de ontwikkeling van nieuwe producten. Alles wat we doen, draait om de beleving van de fan. We willen dat iedereen – van kinderen tot verzamelaars – zijn/haar ding vindt in onze sets. Wij zijn gezegend met een aantrekkingskracht die over verschillende generaties gaat. Een kind van vier of vijf is net zo enthousiast als een volwassene van veertig die verzamelaar is. Er is geen leeftijdsgrens. En zolang we relevant blijven en dicht bij onze kernwaarden blijven – creativiteit, bouwen, delen – zal er altijd een plek zijn voor LEGO, ook in de snel veranderende wereld van vandaag.

Image
Lego F1 interview Marius Lang 2025
Autofans.be: Laatste vraag: mogen we binnenkort nieuwe F1-teams verwachten in LEGO-vorm zoals Cadillac en Audi? Brengen jullie elk jaar een volledig nieuwe reeks auto’s en teams uit?

Lang (lachend): Je zal moeten wachten. Maar geloof me: er komt nog veel moois aan. LEGO en F1 willen niet alleen de superfan aanspreken, maar ook nieuwe fans aantrekken. Als we meer kinderen kunnen enthousiasmeren voor engineering, dan bouwen we samen aan een betere toekomst. Zij zijn de echte probleemoplossers die we nodig hebben in de toekomst. Met andere woorden: Watch this space!

 

Tekst: Jasper Lauwers

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50