In de winter is het wat moeilijker samen te komen en je wagen te laten zien op automeetings. Daarom schotelen wij je elke vrijdag weer een liefhebberswagen voor. Ook dit seizoen hebben we een gevarieerd boeket aan auto's klaarstaan. In deze laatste Fandag van deze reeks brengen we je wat Italiaanse zon, in afwachting van de lente.

Naam: Stijn Bulckaen
Leeftijd: 32
Wagen: Alfa Romeo Alfetta 1800
Eigenaar sinds: oktober 2014
Vorige wagens: Veel te veel om op te sommen. Vooral Citroën, Fiat en Alfa Romeo
Kort: Een zeldzame witte raaf.

Het verhaal

Geschiedenis
Ik keek al jaren uit naar een Alfetta uit de 1e serie. Die zijn echter moeilijk te vinden in ons land. De meesten zijn weggeroest, die reputatie komt niet uit het niets. De Alfetta is nog echt een klassieke Alfa, met houten dashboard, carburatoren, chroom bumpers...

Image
vfs05-alfaromeo-alfetta

Ik vond dit exemplaar via internet in Nederland. Ik ben gaan kijken en heb meteen beslist om te kopen. De eigenaar reed hem een week later naar mij thuis en ik bracht die man terug naar Nederland.

Wat zou je anders aanpakken?
Niets.

Waar krijg je een glimlach van?
Hem starten en het geluid van de alumimium Nord-motor horen.

Waar word je humeurig van?
Het enige wat mij een beetje stoort is het vele windgeruis ter hoogte van de linkerspiegel. Als ik denk aan het zeldzame plaatwerk, dan hoop ik om vooral geen ongelukken te hebben.

Kostenplaatje
Ik betaalde 7.000 euro. Ik heb hem zelf een groot onderhoud gegeven, wat mij weinig heeft gekost. Verder was hij tiptop onderhouden.

Hamer & beitel
De cardanas, de verbinding motor-achtertrein is plots gebroken. Komt normaal nooit voor Alfa’s met deze bouwwijze.

Waarom een Alfa Alfetta 1800?
Sportieve inborst. Vlotte motor, sportief geluid. In combinatie met de 4 deuren, 5 zitplaatsen en ruime koffer is dit tevens een ideale gezinswagen.

Blijver of afschrijver
Ik weet nooit hoelang ze blijven. Meestal tot ik plots iets anders zie waar ik niet aan kan weerstaan. Voorlopig dus een blijver.

Gegevens

Huidige kilometerstand: Die ken ik niet vanbuiten
Leeftijd wagen: 1973
Motor: 4cil Nor: 1.800cc
Overbrenging: Versnellingsbak samen met het differentieel tussen de achterwielen gebouwd. (transaxle).manuele vijfbak
Topsnelheid: 185 km/u
0 tot 100km/u: ongeveer 10 seconden
Vermogen: 122 pk
Koppel: Hoeveel precies? Geen idee...
Aandrijving: achterwielaandrijving
Gewicht: 1.100 kg
Gemiddeld verbruik: 10 l/100 km
Rijtaks: € 35
CO2-uitstoot: /

Heb je zelf ook een wagen die je graag wil tonen aan andere Autofans? Aarzel niet en stuur een bericht via onze contactpagina met vermelding "Vrijdag Fandag" en "jouw type wagen", of vul ons formuliertje op de website in.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden