Uitlaat: Varia

Rally: De weg die Hyundai tot de N-modellen bracht

Hyundai had een hele tijd het imago van de brave ecologische en burgerlijke auto. Dat hebben ze nog steeds maar tegenwoordig bouwen ze ook emotie-auto's onder hun N-benaming. Daarvoor hebben de Koreanen een hele weg afgelegd.

een lange weg

Emotionele auto's en Hyundai, het is niet altijd een liefdevol huwelijk geweest. De Europese klant wil ook niet zomaar dat een nieuw merk uitpakt met een dikke coupé. Zo komt het dat de Scoupe uit begin jaren 90 een eerder grijze muis was in het coupé-landschap en dat de daarop volgende Coupé - elders heette hij Tiburon - de eerste echte aangename coupé van Hyundai was. De commentaren gingen nog altijd eerder richting de comforttroeven dan over de scherpe rijprestaties. Dat kan misschien komen omdat Hyundai niet zoveel ervaring had met motorsport en de daarbij horende leercurve op vlak van rijdynamiek.

Image

Tot 1997 had Hyundai weinig te zoeken in de rallysport. In dat jaar wilde een Asutralische rallyrijder meedoen aan de Formule2-klasse van het wereldkampioenschap rally, een klasse waarin enkel voorwielaangedreven auto's mochten deelnemen. De eerste auto die daarvoor werd ingezet was een Hyundai Coupé kit car. Na twee evoluties haalde zesvoudig wereldkampioen een top 10 resultaat in de rally van Australië in 1999. Vanwege een goed seizoen werd Hyundai 2e bij de constructeurs, voldoende om de overstap te maken naar het WRC.

Dat deden ze met een Accent WRC. je zou het hem niet geven, maar de kleine hatchback bleek rallygericht te zijn. De eerste jaren betaalde Hyundai heel wat leergeld bij hun deelnames, waarbij vooral betrouwbaarheidsproblemen de rijders parten speelden. Ook de komst van Freddy Loix en Juha Kankunnen bij het team kon niet voor een ommekeer zorgen. Dat noopte Hyundai ertoe zich tijdelijk terug te trekken uit de rallysport, tot ze in 2006 weer zouden terugkeren.

veloster blijft op de baan

Je zou denken dat ze dan terugkomen met die gekke driedeurs Veloster maar Hyundai koos in 2014 voor de kleine i20 om een WRC-pak aan te doen. Het bleek een goede zet, want de Europese opstelling die ze deze keer hanteerden wierp vruchten af. In 2014 nog haalde de pas aangetrokken Thierry Neuville de eerste WK-zege voor Hyundai binnen in de rallysport door de rally van Duitsland te winnen.

Image

Het mag dan vreemd zijn dat in die periode gekozen werd voor een stadsautootje als de i20, die toendertijd niet eens een sportieve versie had. Was een Veloster dan geen interessantere keuze geweest? De Veloster werd wel op andere commerciële pistes ingezet. Zo was er het de winst van een Veloster in de Nürburgring 24h in 2014 en kregen we in 2017 ook een TCR-versie van de Veloster die meedeed in allerlei races over het Europese grondgebied. Dat was een kampioenschap dat vanwege de lagere kosten toegankelijker was voor teams. De Veloster N TCR werd vervangen door de i30 TCR, omdat die wagen meer de link legde met de wagens die Hyundai in de spotlight wilde zetten. Het vermogen was beperkt tot 350 pk uit een tweeliter motor, het gewicht moest minimum 1.250 kilogram zijn.

Image

elektrische veloster

De TCR werd in 2018 opgeslokt in de WTCC en ETCC-reeksen maar dat was niet het einde van het verhaal. Want in de opening ontstond de ETCR racing series. Een kampioenschap dat zich in de rallycross-klasse bevindt en gebruik maakt van elektrische wagens. Samen met Hyundai nemen nog een drietal andere merken deel: Cupra, Alfa Romeo en MG. Hyundai zelf heeft intussen de Veloster ETCR klaar, een monster dat aangedreven wordt door vier motoren. De 65 kWh sterke accu drijft de wagen vooruit, gedurende minimum 40 kilometer. Dat zijn tien rondjes op Zolder. Wie wil zien hoe dat in zijn werk gaat, kan daarvoor van 1-4 juli 2021 gaan kijken naar de 24h van Zolder, waar de Pure ETCR-races in het voorprogramma zit.

Image

Tegenwoordig is Hyundai een gekende speler binnen de WRC-rally's met her en der winst in allerlei manches. Hyundai toont de progressie die het merk maakt door de afgelopen twee seizoenen het kampioenschap voor constructeurs op hun naam te schrijven. Het merk plukt daar de vruchten van door dezer dagen een hoop N-modellen in de catalogus te hebben staan. Het begint al met de i10 N-Line met een whopping 100 pk, de i20 heeft sinds kort een N-versie, net als de i30 N. De Tucson krijgt dan weer een N Line-versie, met wat toeters en bellen. De nieuwste toevoeging aan het gamma is de Kona N, die dezelfde motor zal krijgen als de i30 N.

Image
Hyundai i20 N (2020)

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50