Rij-impressie: Hyundai i10 N-Line 1.0 T-GDI (2020)

Hyundai i10 N-line Review rijtest

Het segment van de kleine stadsauto's verliest sneller aan populariteit dan Trump na zijn coronabesmetting. Toch zit er volgens Hyundai nog toekomst in het stadskarretje. Meer nog: er moet zelfs plaats zijn voor een sportief stadskarretje. En bij Hyundai heet dat i10 N-Line.

Nee, dit is geen volbloed N-model van Hyundai zoals de i30 N, Veloster N of op til staande i20 N en Kona N. Wel is dit een auto die voor verrekt veel rijplezier moet zorgen, door een laag gewicht en kleine proporties te koppelen aan een pittige motor. Dit zou je dus kunnen zien als een spirituele opvolger van de Peugeot 205 Rallye of Toyota Yaris T Sport. Alleen leggen we dan misschien wat te veel druk op dit kleintje.

Want het oog wil ook wat

We moeten er namelijk niet onnozel over doen. Net zoals S-Line bij Audi of R-Line bij Volkswagen staat N-Line bij Hyundai voor een sportief aangeklede uitvoering. Dit is dus vooral voor de show, extra onderstreept door het aangescherpte uiterlijk. Zo krijgt de i10 in N-Line-plunje een unieke snuit met drie rode strepen in de grille en specifiek led-dagrijverlichting. Het i10-logo op de flank is rood en achteraan mag de bumper weer net dat tikkeltje sportiever

Hyundai i10 N-line Review rijtest

Onder de carrosserie plaats Hyundai excentrieke 16-duimsvelgen die beschikken over een heuse "centerlock" zoals bij een Porsche 911 GT3 RS of Ferrari F40. Geen vrees, in de realiteit zijn er gewoon vier vijzen om aan te draaien. Wederom is het dus vooral voor de show. Want het oog, dat wil ook wat. Diezelfde denkpiste wordt doorgetrokken in het interieur. Nu is het interieur van de nieuwe generatie i10 sowieso opvallend volwassen voor een kleine stadswagen. Deze N-Line onderstreept dat met een veeg rode accenten. Een sportstuur en sportstoelen tekenen ook present, al zijn die stoeltjes minder afgetraind als in pakweg een i30 N-Line.

Uniek motorblok

Leuk natuurlijk, al dat uiterlijk vertoon, maar zonder pittige motor val je natuurlijk snel door de mand. Wel, de i10 N-Line is in feite een primeur voor Hyundai, want het is voor het eerst dat een N-Line in het gamma net zoals een volbloed N een specifieke motor krijgt. In de i10 N-Line gaat het dan over een 1-liter driecilinder turbobenzine met 100 pk en 172 Nm koppel. Dat blok kan je dus op geen enkele andere versie van de i10 krijgen. Of dat anderzijds wil zeggen dat je de i10 verplicht als N-Line moet nemen?

Hyundai i10 N-line Review rijtest

Wel, zo ver willen we nu ook weer niet gaan. Want zelfs met de atmosferische 1.0 MPI met 67 pk is deze i10 een leuk sturend karretje, dat schreven we eerder al. Deze N-Line voegt daar met zijn nieuwe motor dus een stuk extra oomph aan toe. Al zorgt de manuele vijfbak er met zijn relatief lange spreidingen voor dat de 100 pk sterke T-GDI minder bijtgraag voor de dag komt dan dat hij zelf zou willen. Een kwaal die we ook opmerken bij de Volkswagen Up! GTI. Een doods moment tussen het schakelen terwijl de turbo terug opspoelt loert dus steeds om de hoek.

Budgethothatch

Zeggen dat deze i10 N-Line dé dwerghothatch van het moment is, dat is dus misschien wel een stap te ver. Al moeten we grif toegeven dat het segment van de sportief georiënteerde kleintjes dun gezaaid is. De Opel Adam S is alweer even uit de cataloog en ook bij Renault staat er geen Twingo GT meer in het gamma. De i10 N-Line moet het dus opnemen tegen de Volkswagen Up! GTI en Abarth 595. Twee wagens die met een stuk meer au sérieux sportiviteit uitstralen. Al hangt er dan wel een hoger prijskaartje aan vast. Zo kost de 115 pk sterke Up! GTI minimaal 18.870 euro en start de 145 pk sterke Abarth 595 aan 18.990 euro. Deze i10 N-Line schuift een startprijs van 17.999 euro naar voren én is nog eens zeer riant qua standaarduitrusting.

Hyundai i10 N-line Review rijtest

We kunnen dus wel met een gerust hart zeggen dat dit dé budgethothatch van het moment is. Een plezierkarretje met 100 pk dat je innerlijke Thierry Neuville bovenhaalt op de Belgische B-wegen. Alleen hebben we dat gevoel ook al met de 13.499 euro kostende basis-i10. Zwier daar nog de achterbank uit en installeer straffer rubber en je hebt misschien wel evenveel plezier als in deze i10 N-Line. Al laat het turboblok voorin deze N-Line wel straffere cijfers toe met een simpele software-update... maar dat heb je niet van ons.

Conclusie

Nee, dit is niet dé nieuwe hothatch die een Ford Fiesta ST van zijn troon zal zwieren. De i10 N-Line is een vermakelijk karretje dat veel rijplezier koppelt aan een lage rijtaks en lage verzekering. De ideale beginnersauto dus. Of hij echter cool genoeg is voor de jeugd? Dat is een andere discussie…

Hyundai i10 N-line Review rijtest

Specificaties

Motor

1.0 turbobenzine, drie-in-lijn

Vermogen

100pk

Koppel

172 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Topsnelheid

180 km/u

0 tot 100 km/u

10.60 sec

CO2-uitstoot

123 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws