Uitlaat: Varia

Batterijplezier: vijf leuke elektrische auto’s voor minder dan 40.000 euro

De tijden waarin elektrische auto’s per definitie weinig begeesterend rijgedrag vertoonden, liggen gelukkig al ver achter ons. Dat merken we ook in de lagere segmenten, waar zelfs relatief betaalbare EV’s tegenwoordig een brede glimlach op je gezicht kunnen toveren. Hier vind je er vijf voor minder dan 40.000 euro.

Dat een elektrische auto niet meer verschrikkelijk duur moet zijn, dat weten we al langer dan vandaag. Zo stap je tegenwoordig voor minder dan 20.000 euro in een Dacia op stroom. Snel is die echter niet, maar moet je daarvoor dan zoveel meer geld neertellen? Wij zochten het voor je uit: hieronder vind je vijf fijn sturende elektrische auto’s voor een budget dat de gemiddelde particulier misschien nog kan bijeen scharrelen.

Fiat 500e

Image
Fiat 500e 2021 (rijtest)

Beginnen doen we met de guitige Fiat 500, maar dan in zuiver elektrische vorm. Die nieuwkomer staat onder de noemer ‘500e’ in het gamma naast de ietwat verouderde reguliere 500, maar houdt met een vanafprijs van 25.890 euro toch even hard vast aan het betaalbare imago van zijn voorgangers. Voor dat geld krijg je wel een exemplaar met amper 95 pk mee, en daar gaat ons dynamisch hart niet sneller van slaan. Indien je echter 6.500 euro meer uitgeeft krijg je een motortje met 118 pk en 220 Nm in het vooronder, en je zou ervan versteld staan hoe fijn dit compacte Italiaantje daardoor gaat rijden. Je waant je zo op een bochtig weggetje langs het Comomeer, en mits een paar verplichte koffiepauzes geraak je daar nog ook dankzij een rijbereik van 322 WLTP-kilometers uit een accu van 42 kWh.

Peugeot e-208

Image
Meer range Peugeot e-208 e-2008 Opel Mokka-e

Rij je liever nog wat verder en nog wat vlotter, dan kan je ook bij Peugeot gaan aankloppen voor een e-208. Die elektrische versie van de 208 is meteen ook de krachtigste variant die je van de Franse hatchback kan kopen, met 136 pk en 260 Nm koppel op de voorwieltjes. Daarmee sprint hij naar de 100 km/u in 8,1 seconden, en dankzij de eigenzinnig lage plaatsing van zijn kleine stuurtje voelt de e-208 ook lekker responsief aan tijdens het bochtenwerk. Uit zijn batterijpakket van 50 kWh haalt hij in theorie 362 kilometer op één volle lading. Je betaalt er minstens 32.320 euro voor, en indien je een kleine 3.500 euro oplegt krijg je er met het GT-pakket ook nog eens een sportieve uitstraling bij.

Mini Cooper SE

Image
Mini Cooper SE review rijtest Electric 2020

Zeg je sportieve voorwielaandrijver, dan moet je toch als eerste aan een Mini denken? Ook die is sinds kort verkrijgbaar met een elektrische aandrijflijn, en dat is niet de minste. Met 184 pk en 270 Nm koppel moet de elektrische Mini niet onderdoen voor een heuse Cooper S, en ook zijn 0-naar-100-tijd van 7,3 seconden is identiek. Als klap op de vuurpijl behoudt de Cooper SE ook het speelse go-kart-rijgedrag dat de reguliere Mini’s typeert aangezien hij maar een dikke 100 kilogram meer op de weegschaal plaatst. Daar lijdt het rijbereik dan wel enigszins onder, want om het gewicht zo laag te houden hebben de Britten een accupakketje van slechts 32,6 kWh gemonteerd. Na een theoretische 234 kilometer houdt de Mini het dan ook voor bekeken, dus dat worden vooral sportieve ritjes in eigen omgeving. Je betaalt minstens 33.500 euro voor zo’n Cooper SE.

Honda E

Image
2020 auto trends corona

Qua prijs, formaat en looks mag de Honda E dan in dezelfde klasse spelen als de elektrische Mini, maar zijn aandrijflijn gooit hij over een compleet andere boeg. Zo stuurt hij zijn vermogen naar de achterwielen in plaats van de voorwielen, al zijn dat dan wel een paar minder paardjes. De goedkoopste Honda E, die 35.680 euro kost, krijgt namelijk een vermogen mee van 135 pk. Betaal je een kleine 3.500 euro meer, dan stelt Honda 154 pk en 315 Nm ter beschikking. Daarmee sprint deze Japanner naar de 100 km/u in 8,3 seconden, en dat dankt hij net als de Mini hierboven aan doordacht gewichtsmanagement. Dat wil dus niet alleen zeggen dat hij dankzij een perfecte 50/50-gewichtsverdeling lekker stuurt, maar ook dat zijn rijbereik ietwat geplaagd wordt door een compacte batterij. Zo schuilt er een accu van 35,5 kWh onder de bodem, waarmee je volgens de WLTP-cyclus 222 kilometer moet halen.

Cupra Born

Image
Cupra Born EV 2021

De Cupra Born biedt op dat vlak meer — véél meer, afhankelijk van hoeveel je wil betalen. De goedkoopste Born kost je namelijk 38.646,86 euro, en geeft je een batterijpakket van 45 kWh in ruil waarmee je 340 kilometer kan halen. Die wordt dan voorzien van een motor die 150 pk en 310 Nm naar de achterwielen stuurt, en daarmee doet de basisversie zijn Cupra-badge misschien geen recht aan. Voor 5.000 euro extra krijg je echter een motor met 204 pk en als je er nog eens 200 euro bovenop gooit, activeren de Spanjaarden ook de E-Boostfunctie die nog eens 27 paardjes extra laat galopperen. Die meerprijs maakt de auto dan wel een stukje minder bereikbaar, al wordt je bestemming er net wel bereikbaarder door. Zo komt de krachtigere Born met een 58 kWh-accu goed voor 410 kilometer, en kan je zelfs kiezen voor 77 kWh waarmee je plots 492 kilometer ver komt.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
11 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
15 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
17 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
22 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
1 maand geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een fait divers, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn (dank u, Vlaamse EV-premie), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden