Rijtest: Peugeot e-208 GT-Line (2020)

Rijtest: Peugeot e-208 GT-Line (2020)

Naast de benzine- en de dieselversies van de Peugeot 208 is er ook plaats voor een elektrische variant. Hoe spannend is zo'n e-208 in het gamma?

zoals zijn broers

De Peugeot 208 is een eye-catcher op onze wegen. Niet alleen door de blauwe kleur van de testwagen, maar ook door de vormen die de wagen meekreeg bij het ontwerp. Zwemen van de 206 en zelfs de 205 doen ons verlangen naar de tijd van de lichte, kleine en wendbare stadsauto's. Wel, goed nieuws want de Peugeot 208 wil in zijn nieuwe generatie weer die leuke kleine stadsauto zijn. Als het op de looks aankomt lijkt hij daar dus in te slagen, en deze elektrische 208 wijkt slechts op details af van zijn benzinebroers. Zo zijn er wat e-208-logo's, zit er een lichtjes gewijzigde grille op en heb je natuurlijk de laadopening in plaats van een tankklep. Maar verder werd de e-208 ontworpen als een conventionele stadswagen die niet hoeft af te wijken van de norm om toch opvallend te zijn.

dynamisch interieur

Ook binnenin hoeft de e-208 niet noodzakelijk anders te zijn dan zijn broers. Omdat de elektrische 208 van bij het begin ontworpen is met de plaatsing van een extra batterij in gedachten, hoef je alvast geen bagageruimte in te leveren. Die is al niet zo groot met zijn 311 liter inhoud, al zijn het vooral de achterste inzittenden die vrij weinig beenruimte overhouden.

Voorin krijg je de iCockpit die opgesteld wordt achter het kleine en dynamisch aanvoelend stuurwiel. Je wordt ook in een actieve zitpositie geduwd door de opstelling van stuurwiel en tellerpartij, waardoor je niet het gevoel hebt dat het stuurwiel in de weg zit om die tellers te kunnen zien. In de middentunnel krijg je nog een knop die je de rijmodus laat kiezen, met de mogelijkheid om tussen Eco, Normal en Sport te wisselen.

vergroot de hoop

Hét verkoopsargument van de e-208 is natuurlijk zijn elektrische aandrijving. Die aandrijflijn is ook te vinden de andere elektrische modellen van de PSA-groep. Het gaat om de 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor, die gevoed wordt door een accu met een capaciteit van 50 kWh. Een relatief grote accu dus, die ervoor zorgt dat de e-208 in theorie 340 kilometer ver rijdt. Wij bolden met ons exemplaar een radius van 280 kilometer bij elkaar, al was te merken dat bij snelheden hoger dan 70 km/u de actieradius dubbel zo snel aftelde dan de kilometers die we daadwerkelijk reden.

Dat neemt niet weg dat je voldoende actieradius hebt om dagelijks naar je werk te rijden of zelfs even vanuit het midden van België op uitstap naar de zee kan zonder bijladen. Energie recupereren kan je ook, simpelweg door het gaspedaal te lossen. Zet je de pook in B-stand, dan gaat de elektrische Peugeot nog wat actiever afremmen en energie recupereren bij het lossen van het gaspedaal.

gewichtloos gevoel

Het monteren van de accu onder de laadvloer heeft niet alleen als gevolg dat de kofferruimte ongewijzigd blijft, het zorgt er ook voor dat je minder nadeel ondervindt van de 1.455 kilogram die de e-208 op de weegschaal zet. De kleine Peugeot stuurt dartel en gaat met plezier door de bocht, terwijl de maximale beschikbaarheid van het koppel in de elektromotor ervoor zorgt dat je snel van je plek komt. Liever wat rustiger? Daar komt de e-208 ook aan tegemoet, al is de demping toch wel wat stug.

Voor de elektrische e-208 betaal je vandaag 30.479 euro. Dat is een hap geld voor een elektrische stadsrakker, al herinneren we je er graag aan dat ook de gewone stadswagen tegenwoordig al aardig wat centen kost. Binnen hetzelfde huis kost de Opel Corsa-e wat kleingeld extra, terwijl de Renault Zoé met zijn 32.800 euro iets meer kost. Hou er wel rekening mee dat Peugeot graag snel aan de nettoprijzen gaat, zo is de e-208 eigenlijk iets duurder dan concerngenoot Corsa.

conclusie

De Peugeot e-208 is een elektrische wagen voor mensen die niet elektrisch willen rijden. Dat bedoelen we goed, want je krijgt een elektrische wagen die lijkt op de wagen die je gewend was. De rijkwaliteiten van een elektrische wagen worden namelijk verpakt in het sexy design van de gewone 208, waardoor je niet het gevoel hebt met "iets anders" te rijden. Dat gevoel heb je alleen als je je portefeuille moet opentrekken.

Specificaties

Motor

elektromotor

Vermogen

130pk

Koppel

260 Nm

Overbrenging

automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 430 kg

Topsnelheid

150 km/u

Prijs testwagen

€ 35 456.00

Prijs basismodel

€ 30 479.00

0 tot 100 km/u

8.10 sec

Min. kofferinhoud

265 L

Max. kofferinhoud

1 106 L

CO2-uitstoot

0 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 0.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Dequal 13:45
afbeelding van Dequal

Als Cambio-gebruiker als meermaals de e-208 uit hun gamma kunnen testen.
Het rijbereik valt zoals jullie zelf aankaarten dik tegen wanneer er vele kilometers op de autosnelweg worden gereden.
Zo is de afstand Gent-Leuven heen en terug niet doenbaar in winterperiode zonder onderweg bij te laden (gelukkig CCS-laadstation in Wetteren).
Dit probleem ervaar ik bij de Renault Zoë bijvoorbeeld niét (zowel bij de originele versie als de nieuwe 50kW versie). Daar blijft het rijbereik relatief stabiel - of je nu op gewone baan rijdt of op autosnelweg. Daarmee dat ik in wintermaanden de e-208 niet meer vertrouw voor langere afstanden.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws