Uitlaat: Varia

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

Vergeet even wat je dacht te weten over Chinese auto's. Terwijl Europa nog steeds discussieert over invoerheffingen en "oneerlijke concurrentie", heeft BYD's premiummerk Yangwang de snelheidsrecordboeken herschreven. Op 14 september 2025 scheurde de Yangwang U9 Xtreme over de ATP Automotive Testing Papenburg in Duitsland met een topsnelheid van 496,22 km/u. Daarmee laat deze elektrische hypercar niet alleen elke andere EV achter zich, maar ook de legendes met verbrandingsmotor. De Bugatti Chiron Super Sport 300+ hield het bij 490,48 km/u. De Rimac Nevera komt niet verder dan 412 km/u. De snelste productieauto ter wereld is elektrisch. Punt uit.

Van Shenzhen naar de snelheidsrecords

De U9 Xtreme, of U9X in het kort, is de extreme track-versie van de Yangwang U9 die sinds 2023 in China verkocht wordt. Waar de standaard U9 al beschikt over vier elektromotoren en 960 kW systeemvermogen, heeft BYD voor de Xtreme-variant alles doorgedreven tot het uiterste. Het resultaat? Een hypercar van meer dan 2.200 kW — omgerekend zo'n 3.000 pk — die de grenzen van wat technisch mogelijk is verlegt.

Image
BYD YANGWANG U9 Xtreme

Duitse coureur Marc Basseng, een specialist in endurance racing, mocht dit monster door zijn handen laten gaan op de Papenburg-baan. Zijn reactie na de run was veelzeggend: "Dit was alleen mogelijk omdat de U9 Xtreme zulke waanzinnige prestaties heeft. Technisch gezien is zoiets niet haalbaar met een verbrandingsmotor. Door de elektromotor is de auto stil, zijn er geen lastwisselingen, en kan ik me volledig concentreren op de baan."

De Groene Hel getemd: onder de zeven minuten

Snelheid op een recht stuk is spectaculair voor de krantenkoppen, maar echte hypercars bewijzen zich op circuits. En waar doe je dat beter dan op de Nürburgring Nordschleife — de beruchte 'Groene Hel' met zijn 177 bochten en 73 hoogtemeters verschil?

Image
BYD Yangwang U9 Xtreme

Op 22 augustus 2025 dook de U9X als eerste elektrische productieauto onder de magische grens van zeven minuten met een tijd van 6:59,157. Daarmee snoepte Yangwang het EV-record af van de Xiaomi SU7 Ultra die in oktober nog 7:04,957 neerzette. Voor perspectief: de standaard U9 reed in november 2024 nog 7:17,9 — een verbetering van bijna 19 seconden is enorm op de Nordschleife.

Duitse coureur Moritz Kranz, die de Ring bijna 10.000 keer gereden heeft, prees het chassis-werk: "Zonder het intense werk van de ingenieurs om een krachtig EV-platform in balans te brengen met de veeleisende chassis-setup, was deze rondetijd onmogelijk geweest."

Vier motoren, 30.000 toeren, 1200 volt

Hoe krijg je een EV van meer dan 2.300 kg zo extreem snel? Door elk technisch aspect tot aan de fysische limieten op te drijven.

De aandrijflijn

De U9X gebruikt BYD's Yi Sifang systeem: vier onafhankelijke elektromotoren, één per wiel, elk goed voor 555 kW. Samen leveren ze meer dan 2.200 kW — bijna 3.000 pk. De motoren draaien met een rotatiesnelheid van 30.000 toeren per minuut. Ter vergelijking: een Formule 1-motor uit het V8-tijdperk haalde 18.000 tpm. De power-to-weight ratio bedraagt 1.217 pk per ton — cijfers die normaal gesproken voorbehouden zijn aan prototypes, niet aan productieauto's.

Image
BYD Yangwang U9 Xtreme

Het torque vectoring-systeem past meer dan 100 keer per seconde de krachtverdeling aan tussen alle vier de wielen. Dat maakt niet alleen acceleratie uit stilstand verbluffend (de standaard U9 doet 0-100 km/u in 2,36 seconden), maar zorgt ook voor nauwkeurige koersvastheid bij snelheden die de meeste circuits niet toelaten.

1200 volt-platform & 30C-batterij

Waar de standaard U9 al gebruik maakte van een 800V-architectuur, stapte BYD voor de Xtreme over naar een 1200V ultra-hoogspanningsplatform. Dat is een primeur voor massaproductie. Het voordeel? Bij gelijk vermogen is de warmteontwikkeling 67% lager dan bij een 800V-systeem. Op een circuit waar je keer op keer vol gas geeft en hard remt, is thermisch beheer cruciaal.

Maar het échte huzarenstukje zit in de batterij. BYD blijft trouw aan LFP-chemie (Lithium-IJzer-Fosfaat) — veiliger dan de gangbare NMC-batterijen in de meeste andere hypercars, maar traditioneel minder krachtig. Voor de U9X ontwikkelde BYD een track-grade Blade Battery met dual-layer koeling die een ontladingssnelheid van 30C aankan. Dat is tien keer sneller dan een gemiddelde EV-batterij en twee keer zo snel als concurrerende elektrische hypercars. Zelfs bij 20% restlading kan de batterij nog 1.800 kW leveren — genoeg voor volle prestaties tijdens meerdere hot laps.

DiSus-X: actieve chassisregeling

De kracht moet natuurlijk op de weg komen. Daarvoor ontwikkelde BYD het DiSus-X Intelligent Body Control System, een actief onderstel dat in milliseconden onafhankelijke aanpassingen aan elk wiel kan maken. Het systeem voorkomt duiken of steigeren bij optrekken en tijdens het remmen voor bochten. Sterker nog: de U9X kan met negatieve rolhoek door bochten gaan, wat betekent dat de auto zich actief de bocht indrukt om grip te maximaliseren.

Om dit alles tot stilstand te brengen, beschikt de U9X over een nieuw titanium-aluminium koolstofkeramisch remsysteem. De banden zijn speciaal ontwikkelde GitiSport e·GTR² PRO semi-slicks, getest tot snelheden boven de 500 km/u.

Image
BYD YANGWANG U9 Xtreme

Exclusiviteit gegarandeerd: slechts 30 exemplaren

De Yangwang U9 Xtreme is geen auto die je zomaar bij de dealer op de hoek vindt. BYD bouwt slechts 30 exemplaren voor de wereldmarkt. De standaard U9 kost in China omgerekend zo'n 236.000 dollar — verwacht voor de Xtreme-versie een flink hoger prijskaartje, mogelijk richting het half miljoen of meer.

Stella Li, Executive Vice President van BYD, vatte de filosofie achter Yangwang mooi samen: "Dit is een ongelooflijk trots moment voor iedereen in onderzoek en ontwikkeling. Yangwang is een merk dat het onmogelijke niet erkent. Alleen door deze toewijding aan wat komen gaat, kun je eindigen met een voertuig als de U9X."

Meer dan een snelheidsrecord

De U9 Xtreme is natuurlijk een technologisch visitekaartje. Een bewijs dat BYD niet alleen budget-EV's kan bouwen, maar ook aan de absolute top van automotive engineering kan meespelen. Het is een statement naar Europa en Amerika: de tijden dat 'Made in China' synoniem stond voor goedkope kopieën zijn definitief voorbij.

Image
BYD Yangwang U9 Xtreme

Tegelijkertijd rijst de vraag: wat betekent dit voor de rest van ons? Weinigen zullen ooit 496 km/u rijden. Maar de technologie die in de U9X getest wordt—het 1200V-platform, de 30C-batterij, het geavanceerde torque vectoring—sijpelt door naar toekomstige modellen voor de gewone consument. De lessen die BYD leert op Papenburg en de Nordschleife, komen uiteindelijk terecht in betaalbaardere EV's.

En dat is misschien wel het echte verhaal hier: niet zozeer dat China nu de snelste auto ter wereld bouwt, maar dat ze de hele automotive industrie dwingen om sneller te innoveren, harder te pushen, en ambitieuzer te denken. De U9 Xtreme is meer dan een snelheidsrecord — het is een wake-up call voor de gevestigde orde.

Lees ook:

- Achter de Chinese Muren: Een kijkje in BYD's megafabriek en testcentrum
- Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen




Gebaseerd op fabrieksdata van BYD/Yangwang, september 2025. Topsnelheid en Nürburgring-record officieel gecertificeerd door ATP Automotive Testing Papenburg.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50