Rijtest

Rijtest: BMW 428i Gran Coupé

Als een gigantische marketingsmachine blijft BMW haar gamma uitbreiden. Als ze ergens een flinterdun segment zien springen ze er op, met deze 4 Serie Gran Coupé als bewijs.

We hebben het BMW gevraagd: "Wat is het nut van de 4 Serie Gran Coupé als je een jaar eerder het onderscheid tussen de 3 Serie en 4 Serie maakte als sedan en coupé?". Het antwoord is duidelijk maar barst wat open van de marketing: "Deze 4 Serie Gran coupé is voor klanten die het praktische van een 3 Serie willen maar er niet mee willen rijden, ze willen iets meer". Wij dachten eerder aan klanten die geen 6 Serie kunnen betalen.

Is het echt marketingpraat of hebben ze bij BMW alweer gelijk? We beantwoorden de vraag graag voor je.

Image
Rijtest: BMW 428i Gran Coupé

Praktischer

Want deze 4 Serie Gran Coupé loopt in de pas van de 6 Serie Gran Coupé die op zijn beurt een knap staaltje techniek is. De Gran Coupé is even groot als de 4 Serie coupé en dus iets langer en lager dan de 3 Reeks. Daarmee oogt hij een stuk sportiever en eleganter. Hij heeft ook een praktisch voordeel ten opzichte van de 3 Reeks, zo gaat de kofferklep samen met de achterruit open. Dat maakt dat je maximaal 1.300 liter kwijt kan, 35 liter meer dan de coupé. Ideaal dus voor een vakantietrip.

Image
Rijtest: BMW 428i Gran Coupé

Binnenin zal je niet verloren lopen. Het interieur is exact hetzelfde als dat van alle andere BMW's. Saai voor de éne, leuk voor de andere. Ik ben zelf fan van het BMW interieur. Super ergonomisch, clean en sterk afgewerkt. Wie graag binnenin wat creativiteit wenst en wilt voelen in een 4 Serie Gran Coupé te zitten en niet in een doorsnee 3 Reeks, die is er aan voor de moeite.

Maar een gemis aan creativiteit of niet, alles staat op zijn plaats en is stevig afgewerkt. Achteraan trouwens plaats genoeg voor volwassenen, zowel aan been- als hoofdruimte. Hij is dus niet ondergeschikt voor een vakantie naar het zuiden van Frankrijk.

Image
Rijtest: BMW 428i Gran Coupé

Gekende succesformule

Voor die vakantietrip is de 428i Gran Coupé ideaal. Want hoewel zijn looks en inborst sportieve prestaties ambieert, zien we dit model eerder als kilometervreter. De 2.0-liter viercilinder onder de kap duwt 245 pk via de achttraps automaat naar de achterwielen. Het klinkt cliché, maar die automaat van ZF is bij de beste ter wereld en draagt vaak onze voorkeur. Dat hij zo vlot rijdt heeft ook alles te maken met het 350 Nm koppel dat al vanaf 1.250 tpm beschikbaar is.

Je kan het blok en de ophanging in een Comfort- of Sportstand zetten. De verschillen laten zich voelen in de gasrespons en precisie in sturing. De Comfortversie is heerlijk cruisen, de Sportstand is leuker omdat hij vinniger wordt. Waar de sport-stand dan weer in tekort komt is demping, die is bikkelhard.

Image
Rijtest: BMW 428i Gran Coupé

De sprint naar 100 km/u werkt de 428i Gran Coupé af in 6,1 seconden. Daarmee is de tweeliter meer dan vlot genoeg en kom je overal prima weg. Dat hij officieel 6,6 liter verbruikt is dan wat optimistisch. Wij zaten, met een sportievere rijstijl, tegen de 10 liter. Het kan allicht iets zuiniger, maar als je geniet van de wagen zoals dat hoort, dan kost je dat vaak wat extra benzine.

Daarmee bevestigen we trouwens ook het verbruik in de 428i met xDrive waar het verbruik ook naar de 10 liter wees, dik 3 liter meer dan officieel opgegeven.

Image
Rijtest: BMW 428i Gran Coupé

Premium... prijs

Voor zo'n premium Gran Coupé betaal je ook een prijs. Hij begint bij 41.900 euro en is daarmee niet voor Jan Modaal. Onze testversie kreeg nog wat extra aankleding en kostte 63.680 euro, een pak geld. Of hij je dat waard is? Als je een 3 Reeks niet wil rijden en een 6 Reeks niet wil betalen, dan wel. Maar het is niet enkel marketingpraat, hij verdient zijn plaats in het gamma.

Concurrentie zien we vooral in eigen kamp. Niet alleen met de 3-reeks en 4-reeks maar ook met de 3GT. Maar natuurlijk is er ook nog die andere vierdeurs coupé uit Ingolstadt. Iets zegt ons dat ook de cijfermannetjes bij BMW goed naar het leasingsucces van de Audi A5 Sportback hebben gekeken.

Conclusie

We hadden geen week nodig om overtuigd te raken van het concept. Ondanks de kritische intro dat ze letterlijk elk segment opvullen, slaagt BMW er telkens wel in om een waardig product naar voor te brengen. Rationeel totaal overbodig, maar emotioneel des te interessanter. Hij ziet er beter uit dan een 3 Reeks en is met zijn vijf deuren gewoon praktischer. Ooit zal het BMW zuur opbreken om elke holte in de autowereld te vullen, maar met de 4 Gran Coupé is dat nog niet het geval.

Image
Rijtest: BMW 428i Gran Coupé

Specificaties

Vermogen245 pk
Overbrenging8-traps ZF automaat
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 500 kg
Prijs testwagen€ 63 680
Prijs basismodel€ 41 900
0 tot 100 km/u6.10 sec
Gemiddeld testverbruik9.00L/100km
Max. kofferinhoud1 300 L
CO2-uitstoot147 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen