Rijtest: BMW 428i Gran Coupé

BMW-428i-Gran-Coupé-rijtest

Als een gigantische marketingsmachine blijft BMW haar gamma uitbreiden. Als ze ergens een flinterdun segment zien springen ze er op, met deze 4 Serie Gran Coupé als bewijs.

We hebben het BMW gevraagd: "Wat is het nut van de 4 Serie Gran Coupé als je een jaar eerder het onderscheid tussen de 3 Serie en 4 Serie maakte als sedan en coupé?". Het antwoord is duidelijk maar barst wat open van de marketing: "Deze 4 Serie Gran coupé is voor klanten die het praktische van een 3 Serie willen maar er niet mee willen rijden, ze willen iets meer". Wij dachten eerder aan klanten die geen 6 Serie kunnen betalen.

Is het echt marketingpraat of hebben ze bij BMW alweer gelijk? We beantwoorden de vraag graag voor je.

BMW-428i-Gran-Coupé-rijtest

Praktischer

Want deze 4 Serie Gran Coupé loopt in de pas van de 6 Serie Gran Coupé die op zijn beurt een knap staaltje techniek is. De Gran Coupé is even groot als de 4 Serie coupé en dus iets langer en lager dan de 3 Reeks. Daarmee oogt hij een stuk sportiever en eleganter. Hij heeft ook een praktisch voordeel ten opzichte van de 3 Reeks, zo gaat de kofferklep samen met de achterruit open. Dat maakt dat je maximaal 1.300 liter kwijt kan, 35 liter meer dan de coupé. Ideaal dus voor een vakantietrip.

BMW-428i-Gran-Coupé-rijtest

Binnenin zal je niet verloren lopen. Het interieur is exact hetzelfde als dat van alle andere BMW's. Saai voor de éne, leuk voor de andere. Ik ben zelf fan van het BMW interieur. Super ergonomisch, clean en sterk afgewerkt. Wie graag binnenin wat creativiteit wenst en wilt voelen in een 4 Serie Gran Coupé te zitten en niet in een doorsnee 3 Reeks, die is er aan voor de moeite.

Maar een gemis aan creativiteit of niet, alles staat op zijn plaats en is stevig afgewerkt. Achteraan trouwens plaats genoeg voor volwassenen, zowel aan been- als hoofdruimte. Hij is dus niet ondergeschikt voor een vakantie naar het zuiden van Frankrijk.

BMW-428i-Gran-Coupé-rijtest

Gekende succesformule

Voor die vakantietrip is de 428i Gran Coupé ideaal. Want hoewel zijn looks en inborst sportieve prestaties ambieert, zien we dit model eerder als kilometervreter. De 2.0-liter viercilinder onder de kap duwt 245 pk via de achttraps automaat naar de achterwielen. Het klinkt cliché, maar die automaat van ZF is bij de beste ter wereld en draagt vaak onze voorkeur. Dat hij zo vlot rijdt heeft ook alles te maken met het 350 Nm koppel dat al vanaf 1.250 tpm beschikbaar is.

Je kan het blok en de ophanging in een Comfort- of Sportstand zetten. De verschillen laten zich voelen in de gasrespons en precisie in sturing. De Comfortversie is heerlijk cruisen, de Sportstand is leuker omdat hij vinniger wordt. Waar de sport-stand dan weer in tekort komt is demping, die is bikkelhard.

BMW-428i-Gran-Coupé-rijtest

De sprint naar 100 km/u werkt de 428i Gran Coupé af in 6,1 seconden. Daarmee is de tweeliter meer dan vlot genoeg en kom je overal prima weg. Dat hij officieel 6,6 liter verbruikt is dan wat optimistisch. Wij zaten, met een sportievere rijstijl, tegen de 10 liter. Het kan allicht iets zuiniger, maar als je geniet van de wagen zoals dat hoort, dan kost je dat vaak wat extra benzine.

Daarmee bevestigen we trouwens ook het verbruik in de 428i met xDrive waar het verbruik ook naar de 10 liter wees, dik 3 liter meer dan officieel opgegeven.

BMW-428i-Gran-Coupé-rijtest

Premium... prijs

Voor zo'n premium Gran Coupé betaal je ook een prijs. Hij begint bij 41.900 euro en is daarmee niet voor Jan Modaal. Onze testversie kreeg nog wat extra aankleding en kostte 63.680 euro, een pak geld. Of hij je dat waard is? Als je een 3 Reeks niet wil rijden en een 6 Reeks niet wil betalen, dan wel. Maar het is niet enkel marketingpraat, hij verdient zijn plaats in het gamma.

Concurrentie zien we vooral in eigen kamp. Niet alleen met de 3-reeks en 4-reeks maar ook met de 3GT. Maar natuurlijk is er ook nog die andere vierdeurs coupé uit Ingolstadt. Iets zegt ons dat ook de cijfermannetjes bij BMW goed naar het leasingsucces van de Audi A5 Sportback hebben gekeken.

Conclusie

We hadden geen week nodig om overtuigd te raken van het concept. Ondanks de kritische intro dat ze letterlijk elk segment opvullen, slaagt BMW er telkens wel in om een waardig product naar voor te brengen. Rationeel totaal overbodig, maar emotioneel des te interessanter. Hij ziet er beter uit dan een 3 Reeks en is met zijn vijf deuren gewoon praktischer. Ooit zal het BMW zuur opbreken om elke holte in de autowereld te vullen, maar met de 4 Gran Coupé is dat nog niet het geval.

BMW-428i-Gran-Coupé-rijtest

Specificaties

Motor

2.0 liter vier-in-lijn

Vermogen

245pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

8-traps ZF automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 500 kg

Prijs testwagen

€ 63 680.00

Prijs basismodel

€ 41 900.00

0 tot 100 km/u

6.10 sec

Gemiddeld testverbruik

9.00 L/100km

Max. kofferinhoud

1 300 L

CO2-uitstoot

147 g/km

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Bmw

 

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
MDS 15:35
afbeelding van MDS

Toch een vreemd geval, als je het mij vraagt. Als deze er zoveel beter uitziet, dan is dat toch omdat ze de 3 bewust wat hebben achtergehouden? Wat is dit uiteindelijk meer dan een 3-serie liftback?
De 6GC onderscheidt zich nog zeer duidelijk van een 5 sedan. Net zoals de Mercedes CLS ook duidelijk een eigen gezicht en functie heeft.
Maar deze 4GC? Ik durf zo al wedden dat de grote massa dit (eens de typeplaatjes verwijderd zijn) gewoon aanziet als een 3-serie. En ik kan het zelfs goed begrijpen.

Marketing, marketing, marketing. Geef de 3 iets andere achterlichten, die kieuwen voor de voorwielen en een openscharnierende achterklep, en dan heb je deze wagen.
Tenslotte: is het niet best grappig, en sowieso tegen het mission statement van de 4-reeks, dat de 4GC zowaar met het "praktisch"-argument kan schermen tegen de 3 sedan?

Neen, ik begrijp deze wagen niet zo goed vrees ik :)

Carlos 16:02
afbeelding van Carlos

Vind de daklijn hard lijken op deze van de GT-reeks... De 6GC is inderdaad duidelijker te onderscheiden van de 5 reeks.

DasHaus 16:09
afbeelding van DasHaus

Instapprijs 3-serie GranCoupé: 41900
Instapprijs 5-serie: 42000

Is er echt iemand zo zot om om evenveel te betalen voor een 3-serie als voor een fünfer?

MDS 16:23
afbeelding van MDS

En dan vergelijk je een kale 518d met welke 4GC?

Pieter A. 16:33
afbeelding van Pieter A.

De 4GC begint vanaf 41900

DVD 17:17
afbeelding van DVD

428i GC = 41900+
528i = 47250

DasHaus 18:16
afbeelding van DasHaus

Mea culpa. Iets te snel gelezen. Dacht dat 41900 euro de vanafprijs was voor het basismodel i.p.v. de 428 GC.

Rob 22:33
afbeelding van Rob

Dus je hebt nu een sedan, station (3-serie), coupe, cabrio (4-serie) een iets grotere sedan (3GT) en een duurdere sedan (4GC) .... Oja, in het zelfde straatje heb je ook nog SUVtje (X3) en een lelijk SUVtje (X4) ....

Noem mij ouderwets, maar ik vind het maar niks; al die onzinnige modellen....

Het Mysterie in het Geheim 23:28
afbeelding van Het Mysterie in het Geheim

Ik wacht met spanning op de bestelwagenvariant met open laadbak

Het Mysterie in het Geheim 23:08
afbeelding van Het Mysterie in het Geheim

Kan er mij iemand het verschil uitleggen tussen een 3-serie GT en een 4-serie Gran Coupé?

Techno Patat 04:49
afbeelding van Techno Patat

Ik weet niet precies hoeveel er zijn, maar ik vermoed dat het er rond de 3.000 zullen zijn ;-)!

MDS 07:44
afbeelding van MDS

Het verschil tussen 3GT en 4GC is vrij duidelijk - de 3GT is gevoelig langer en hoger.
Het verschil tussen de 3 sedan en 4GC is echter, op de kofferklep na en een paar visuele cues na, bijna nihil als je het mij vraagt.

Carlos 10:39
afbeelding van Carlos

Hoe meer ik er naar kijk, des te meer zie ik een basis 5-reeks met een kont en daklijn van de GT-reeks...

Pol 12:22
afbeelding van Pol

Overbodig en nog eens overbodig......

Glenn 20:43
afbeelding van Glenn

Gewoon een mooie wagen.
Zou het direct verkiezen boven een 3 (touring) aangezien onze wegen al overbevolkt worden met deze populaire leasers.

K oen 09:30
afbeelding van K oen

Mooi, maar ik wacht nog even de sports tourer versie af van deze 4 reeks

Uw reactie