Noem hem geen 3 Reeks coupé, ook al is hij feitelijk niets meer dan dat. Of hoe dat andere cijfertje zoveel meer met zich mee kan brengen.
De vorige 3 Reeks coupé hebben we - ondanks zijn schitterende rijkwaliteiten - altijd maar iets gewoons, gevonden. Bij de nieuwste generatie is daar gelukkig niets meer van terug te vinden, en dat komt niet alleen door het ander cijfertje.
De rebranding van de 3 Reeks coupé naar de 4 Reeks maakte hem niet alleen een pak specialer, het maakte ook ineens de weg vrij voor de move van de 1 Reeks coupé naar de 2 Reeks. Deze kleine shake-up binnen het gamma van de Beierse autofabrikant zorgde ervoor dat deze twee coupés nu een trapje hoger op de ladder komen te staan dan hun voorgangers, ook al zijn ze in theorie allemaal hetzelfde.
Laat de luxury achterwege
De F30-styling die debuteerde op de gewone sedan eind 2011 laat zich moeiteloos vertalen naar stationwagens en Gran Turismo's maar lijkt toch het meest te kloppen op coupés zoals deze. De natuurlijke lijnen die voortspruiten uit de koplampen zorgen voor een dynamisch maar stijlvol profiel dat eender waar koppen doet draaien.
Zelfs in onze luxury uitvoering ziet de vierer (dat tevens een pak slechter bekt dan dreier of fünfer) er nog redelijk agressief uit met de luchtinlaten en de functionele luchtvinnen achter de wielen. De enige plekken waar de luxury line teleurstelt is in het interieur en aan de achterkant die er ronduit belachelijk uitziet met de twee pijpjes aan de linkerkant. Hoe BMW er nog mee durft buitenkomen in tijden waar uitlaten van dat ander Duits merk er zo uit zien, we vragen het ons ook af.
Soelaas is te vinden in het M-Sport pakket maar ook eigenaars die geen voorbumper willen waar kaas mee te snijden valt willen iets meer dan één of twee knullige uitlaatpijpjes.
Voor het interieur moet je ook al niet die luxury line aanvinken op de optielijst want veel voorstanders van de terracotta-kleur (en dat is nog de mooiste benaming die we gehoord hebben) konden we niet vinden. Ook de blinkende houten inlegplaatjes vielen niet echt in de smaak bij ons, noch bij onze passagiers.
De rest van het interieur is sober, rechtstreeks overgeheveld uit de 3 Reeks en ... goed. Geen speciale functies, geen drie miljoen knoppen om de radio mee te besturen. De laatste versie van het iDrive-systeem blijft ergens bovenaan staan in onze lijst van navigatiesystemen, verdiend.
Snedig
De kleur van het interieur vergaten we echter wel vlug bij het aanraken van het gaspedaal, want zo'n 28i is een viercilinder van de bovenste plank. Met twee turbo's en gekoppeld aan de achttraps ZF-automaat komt de tweeliter dikwijls heel snedig uit de hoek. Met onze xDrive vierwielaandrijving rij je in 5,8 seconden naar 100 en de computer doet je pas ophouden als er 250 kilometer per uur op de klok staat.
De 28i lijkt zelfs een betere keuze dan zijn grotere zes-in-lijn broer, de 35i. Niet alleen worstelt de viercilinder met 50 kg minder in zijn neus, hij is ook nog eens 10.000 euro goedkoper. Dat vijftigtal paarden die de zes-in-lijn meer heeft laten we gerust achterwege voor dat geld. Zeker omdat het motorgeluid in de 4 Reeks een stuk harder geïsoleerd wordt dan bij zijn 3 Reeks voorganger.
Met de driving experience control in sport en alle rijhulpsystemen af laat de betrouwbare vierwielaandrijving zich van zijn beste kant zien. Zelfs bij temperaturen die tegen de 20 graden aanleunden was het moeilijk om de 4-reeks op zijn wintersloffen van de baan te krijgen.
Overbodige functies en prijskaartjes
Volgens de papieren kom je met de viercilinder toe met 6,7 liter per 100 km. Je reinste onzin, zoals meestal, want zelfs met een eco-pro voet kwamen we niet veel lager dan een 8,7 liter per 100 km. Hoor je echter liever het opspoelen van de turbo's, dan mag je gerust rekenen op 9,7 liter.
Een 428i xDrive begint vanaf 43.750 euro, plaats echter enkele vinkjes bij op de optielijst en je komt al gauw aan de 62.925 euro van onze testwagen. Grootste items op de optielijst zijn de automatische steptronic versnellingsbak (1.810 euro), het glazen schuifdak (1.008 euro) en de futuristische achteruitrijcamera met surround view (355 euro + 624 euro). Geld besparen kan je gemakkelijk door compleet overbodige functies zoals het internet (91 euro) en ConnectedDrive Services (603 euro) uit te vinken.
Conclusie
De 4 Reeks is geen sportwagen, niet belachelijk overpowered en al zeker geen circuitspeeltje. Maar dat is ook zijn grootste troef. Onder zijn mooie carrosserie schuilt er een wilde maar makkelijk te temmen ziel die freude ahm fahren nog steeds hoog in het vaandel draagt.
Weinig geld durven we dat totale prijskaartje van 62.925 euro zeker niet noemen maar toch zaten veel toeschouwers er constant een 10.000 euro boven bij het schatten van de prijs. Eigenlijk nog wel een koopje dan, zo'n 428i?
Met dank aan Hotel Boskapelhoeve in Buggenhout voor de locatie!
Specificaties
Vermogen | 245 pk |
---|---|
Overbrenging | 8-bak automaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 515 kg |
Topsnelheid | 250 km/u |
Prijs testwagen | € 62 925 |
Prijs basismodel | € 43 750 |
0 tot 100 km/u | 5.80 sec |
Gemiddeld testverbruik | 9.50L/100km |
Min. kofferinhoud | 445 L |
CO2-uitstoot | 157 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen