Rijtest: BMW 428i xDrive Coupé

bmw 4-reeks-coupé-xdrive-245pk-428i

Noem hem geen 3 Reeks coupé, ook al is hij feitelijk niets meer dan dat. Of hoe dat andere cijfertje zoveel meer met zich mee kan brengen.

De vorige 3 Reeks coupé hebben we - ondanks zijn schitterende rijkwaliteiten - altijd maar iets gewoons, gevonden. Bij de nieuwste generatie is daar gelukkig niets meer van terug te vinden, en dat komt niet alleen door het ander cijfertje.

De rebranding van de 3 Reeks coupé naar de 4 Reeks maakte hem niet alleen een pak specialer, het maakte ook ineens de weg vrij voor de move van de 1 Reeks coupé naar de 2 Reeks. Deze kleine shake-up binnen het gamma van de Beierse autofabrikant zorgde ervoor dat deze twee coupés nu een trapje hoger op de ladder komen te staan dan hun voorgangers, ook al zijn ze in theorie allemaal hetzelfde.

bmw 4-reeks-coupé-xdrive-245pk-428i

Laat de luxury achterwege

De F30-styling die debuteerde op de gewone sedan eind 2011 laat zich moeiteloos vertalen naar stationwagens en Gran Turismo's maar lijkt toch het meest te kloppen op coupés zoals deze. De natuurlijke lijnen die voortspruiten uit de koplampen zorgen voor een dynamisch maar stijlvol profiel dat eender waar koppen doet draaien.

bmw 4-reeks-coupé-xdrive-245pk-428i

Zelfs in onze luxury uitvoering ziet de vierer (dat tevens een pak slechter bekt dan dreier of fünfer) er nog redelijk agressief uit met de luchtinlaten en de functionele luchtvinnen achter de wielen. De enige plekken waar de luxury line teleurstelt is in het interieur en aan de achterkant die er ronduit belachelijk uitziet met de twee pijpjes aan de linkerkant. Hoe BMW er nog mee durft buitenkomen in tijden waar uitlaten van dat ander Duits merk er zo uit zien, we vragen het ons ook af.

bmw 4-reeks-coupé-xdrive-245pk-428i

Soelaas is te vinden in het M-Sport pakket maar ook eigenaars die geen voorbumper willen waar kaas mee te snijden valt willen iets meer dan één of twee knullige uitlaatpijpjes.

Voor het interieur moet je ook al niet die luxury line aanvinken op de optielijst want veel voorstanders van de terracotta-kleur (en dat is nog de mooiste benaming die we gehoord hebben) konden we niet vinden. Ook de blinkende houten inlegplaatjes vielen niet echt in de smaak bij ons, noch bij onze passagiers.

bmw 4-reeks-coupé-xdrive-245pk-428i

De rest van het interieur is sober, rechtstreeks overgeheveld uit de 3 Reeks en ... goed. Geen speciale functies, geen drie miljoen knoppen om de radio mee te besturen. De laatste versie van het iDrive-systeem blijft ergens bovenaan staan in onze lijst van navigatiesystemen, verdiend.

Snedig

De kleur van het interieur vergaten we echter wel vlug bij het aanraken van het gaspedaal, want zo'n 28i is een viercilinder van de bovenste plank. Met twee turbo's en gekoppeld aan de achttraps ZF-automaat komt de tweeliter dikwijls heel snedig uit de hoek. Met onze xDrive vierwielaandrijving rij je in 5,8 seconden naar 100 en de computer doet je pas ophouden als er 250 kilometer per uur op de klok staat.

De 28i lijkt zelfs een betere keuze dan zijn grotere zes-in-lijn broer, de 35i. Niet alleen worstelt de viercilinder met 50 kg minder in zijn neus, hij is ook nog eens 10.000 euro goedkoper. Dat vijftigtal paarden die de zes-in-lijn meer heeft laten we gerust achterwege voor dat geld. Zeker omdat het motorgeluid in de 4 Reeks een stuk harder geïsoleerd wordt dan bij zijn 3 Reeks voorganger.

bmw 4-reeks-coupé-xdrive-245pk-428i

Met de driving experience control in sport en alle rijhulpsystemen af laat de betrouwbare vierwielaandrijving zich van zijn beste kant zien. Zelfs bij temperaturen die tegen de 20 graden aanleunden was het moeilijk om de 4-reeks op zijn wintersloffen van de baan te krijgen.

Overbodige functies en prijskaartjes

Volgens de papieren kom je met de viercilinder toe met 6,7 liter per 100 km. Je reinste onzin, zoals meestal, want zelfs met een eco-pro voet kwamen we niet veel lager dan een 8,7 liter per 100 km. Hoor je echter liever het opspoelen van de turbo's, dan mag je gerust rekenen op 9,7 liter.

Een 428i xDrive begint vanaf 43.750 euro, plaats echter enkele vinkjes bij op de optielijst en je komt al gauw aan de 62.925 euro van onze testwagen. Grootste items op de optielijst zijn de automatische steptronic versnellingsbak (1.810 euro), het glazen schuifdak (1.008 euro) en de futuristische achteruitrijcamera met surround view (355 euro + 624 euro). Geld besparen kan je gemakkelijk door compleet overbodige functies zoals het internet (91 euro) en ConnectedDrive Services (603 euro) uit te vinken.

bmw 4-reeks-coupé-xdrive-245pk-428i

Conclusie

De 4 Reeks is geen sportwagen, niet belachelijk overpowered en al zeker geen circuitspeeltje. Maar dat is ook zijn grootste troef. Onder zijn mooie carrosserie schuilt er een wilde maar makkelijk te temmen ziel die freude ahm fahren nog steeds hoog in het vaandel draagt.

Weinig geld durven we dat totale prijskaartje van 62.925 euro zeker niet noemen maar toch zaten veel toeschouwers er constant een 10.000 euro boven bij het schatten van de prijs. Eigenlijk nog wel een koopje dan, zo'n 428i?

Met dank aan Hotel Boskapelhoeve in Buggenhout voor de locatie!

Specificaties

Motor

2.0 twinturbo benzine vier-in-lijn

Vermogen

245pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

8-bak automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 515 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 62 925.00

Prijs basismodel

€ 43 750.00

0 tot 100 km/u

5.80 sec

Gemiddeld testverbruik

9.50 L/100km

Min. kofferinhoud

445 L

CO2-uitstoot

157 g/km

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Bmw

 

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Laurens 12:06
afbeelding van Laurens

Correctie: (EDIT is aangepast, bedankt) de uitlaten vind ik alles behalve 'belachelijk' ? Eindelijk een merk die nog eens wat aan tradities vasthoudt en ik vind de uitlaten best mooi (afgewerkt). Er zijn merken die het serieus 'fouter' doen zoals Volvo met de XC90 R-design D5 , toen met amper 163pk, met 4 (vier!) uitlaten

Wim 15:20
afbeelding van Wim

Ik ben eerlijk gezegd ook meer fan van zo'n dubbele uitlaat aan één kant, veel stijlvoller dan een a-klasse met een 1.5 dci en dubbele uitlaten :)

En met RWD en een handbak kan je heel wat beter scoren op verbruik. (zie rijtest 328i)

Techno Patat 18:55
afbeelding van Techno Patat

Deze vind ik ook knap! Minder lomp dan de voorgestelde, ze hebben terug wat elegantie achter hun brute snoet!

@Laurens: je reactie is behoorlijk lachwekkend :P! BMW en traditiehouden? Meen je dat? Turbomotoren in M? Awd op een M, suv's als M, een voorwiel aangedreven MPV, ...

Nee serieus, traditie of niet vind ik zever. Maar het is wel goed dat ze onderscheid maken tussen een 2.0l en een 3.0l! Ook al scheelt het 'maar' 50pk, mensen die het geld uitgeven aan iets dergerlijks mogen gerust een knappere extra krijgen dan mensen die met hun verstand kiezen. En een 1.5 dci, of 1.6 drivE met 2 knoerten van uitlaten zijn daar heel erg trieste voorbeelden van helaas :(!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws