Op reis met een 3-reeks Touring, waarschijnlijk een van de meest realiteitsgetrouwe tests dat we bij Autofans ooit hebben gedaan. 3.700 km lang was de 318d Touring onze reisgezel en dit zijn de bevindingen.
Zo'n ruime stationcar is ideaal om op reis te vertrekken, dat merkten we ook aan de meerdere 3-reeks Tourings - veelal met Belgische platen - die we op de Duitse Autobahn tegenkwamen, volgestouwd met mensen en bagage.
Onze trip bracht ons langs de uitgestrekte snelwegen van Duitsland, de bergachtige tolwegen van Oostenrijk, het mooie Slovenië om uiteindelijk in Kroatië te belanden. Kroatië, het land van schitterende natuur, goedkoop eten en gebrekkig Engels.
passport please
Met 2 mensen en een auto tot de nok gevuld met bagage vertrokken wij richting onze eerste stop aan de prachtige Plitvice-meren. Nadat we door de douane aan de Kroatische grens in het meest gebrekkige Engels ooit gecommandeerd werden om ons PAASSPORT PLEAZE te laten zien kwamen we terecht op de schitterende autosnelwegen. Amper volk te bespeuren en geen put of rimpel in de weg, dingen die in schril contrast staan met ons land, al kunnen we dat toeschrijven aan de enkele Euro's (nuja, Kuna) tol de we moesten betalen aan de péages.
Toeristen waren hier (toch zo vroeg op de zomer) een vreemd zicht, zo blijkt, want bekijks hadden we zeker. Al kunnen we dat dan weer te danken hebben aan de knalrode 3 Touring met zijn sportpakket dat er zondermeer strak uit ziet.
LED angel eyes, geblindeerde ruiten achteraan en 17" sportieve velgen deden ons alvast onderscheiden van de huizen langs de weg die zich allemaal nog in ruwbouw bevonden. In het land waar de Renault R4, Lada en de Trabant allemaal nog alive-and-kicking zijn hielpen de andere wagens op de weg ons ook al niet om discreet onderweg te zijn.
Het enige dat bij ons testwagen wat afbreuk deed aan het uiterlijk was de enkele uitlaat aan de linkerkant. Maar goed, het is maar een 318d, je hangt ook geen twee gigantische uitlaten op je Hyundai i30 (of toch ?).
De Plitvice-meren zijn een prachtig voorbeeld van de honderden kilometers ongerepte natuur die Kroatië te bieden heeft. Uiteraard niet te doen met de auto, wel te voet. Zeker een aanrader maar na drie watervallen en meren heb je eigenlijk de rest van het nationaal park ook wel gezien.
Op naar Istrië dan maar, het zonnige schiereiland tegen de Sloveense en Italiaanse kust op slechts enkele uren afstand van Venetië. Om terug op de autostrade te komen stuurde de GPS ons alvast langs wegen waar de achterwielaandrijving echt kon uitblinken.
Bochtige wegen
De temperaturen die al vroeg op de dag boven de 30°C klommen zorgden alvast voor het nodige plezier. De kleine bochtige wegen die maar blijven duren gaven alvast enkele glijpartijen - met en zonder opzet - zelfs met alle elektronische hulpmiddelen aan. Zet je de wagen in sportmodus voel je het stuur sterk strakker worden en de gasrespons vinniger. Ideaal voor zo'n wegen, al moet je op vakantie wel steeds rekening houden met het feit dat je auto volgeladen is en dat dat een hoop extra gewicht met zich meebrengt.
Ook al heeft de 318d maar 136 pk en 320 Nm gaat hij nog steeds vooruit als een speer eenmaal op zijn staart getrapt. Kracht is altijd beschikbaar dankzij de twee turbo's. Het volledige koppel is zelfs al beschikbaar bij 1.750 toeren per minuut, iets dat leuk is om rustig te cruisen én om snel uit een bocht weg te komen.
De handgeschakelde versnellingsbak biedt - ondanks zijn nog steeds stroeve manier om naar de achteruit te gaan - bakken plezier. Moderne automaten mogen dan wel sneller en zuiniger zijn maar toch moet zo'n handbak blijven. Zeker in wagens waar de bestuurder maar 136 pk heeft om mee te spelen moet hij ze volledig naar zijn hand kunnen zetten. Iets dat alleen maar kan met zo'n manuele bak.
De binnenwegen in Kroatië kunnen overigens hit & miss zijn. Van schitterende asfalt tot een maanlandschap waar de koeien gewoon los op de weg staan.
Aangekomen aan onze camping aan de Istrische kust maakten we de wagen terug leeg - volledig ditmaal - hier bleven we immers de rest van onze vakantie. De koffer van de 3-reeks Touring is in zijn klasse van D-segment (premium) stationwagons de grootste. Met een minimum kofferinhoud van 495 liter steekt hij 5 liter boven de Audi A4 Avant en zelfs 10 liter boven de Mercedes-Benz C-Klasse Estate. Litertjes die je wel degelijk kan gebruiken tijdens het kamperen. Elk plekje zit volgestouwd met dekens (die compleet overbodig bleken in de temperaturen van Kroatië, bij nader inzien), kookgerief, tent en kleren.
Aan de kust van Istrië vielen we alvast iets minder op dan in het binnenland. Omgeven door een veelvoud van Denen, Duitsers, Italianen, Noren en Slovenen in Audi's, Alfa Romeo's en andere BMW's voelden we ons niet meer als elitaire goden in een arm land.
Nederlanders waren er overigens ook in grote trossen maar die waren er allemaal met hun Opel Vectra met een gigantische sleurhut in hun kielzog of megalomane mobilhomes waar een CAT 797F zou bij verbleken.
indruk maken
Ondanks de andere premiumwagens die de wegen en de parkings in Istrïe versierden was de jongeman die de carwash deed nog steeds sterk geïnteresseerd in de wagen. Hij vroeg zich voornamelijk af hoe wij, zo'n jonge mensen, de wagen konden betalen. Wegens zijn gebrekkig Engels hielden we het maar op company car. Indruk maken doet een rode 3 Touring met sportpakket dus zeker, ook al is het maar een 318d.
Freude am Glijden
De glooiende wegen langs de snikhete kust deden de freude am fahren slogan van het merk uit Bayern nogmaals alle eer aan. De 3 Touring gleed van flauwe bocht tot iets-minder-flauwe bocht zonder gripverlies. Werd het - zoals eerder vermeld - iets later op de middag en werd het asfalt wat warmer dan kon je wel eens op een stoere manier afslagen op een kruispunt, ook als je het niet wou.
Onze 318d Touring was uitgerust met de parkeerhulp achteraan, het systeem dat enkel de afstand tot een obstakel weergeeft via handige gekleurde balken op het navigatiescherm. Grootste probleem dat we hier mee ontdekten was dat het systeem pas na een seconde of drie begint te werken vanaf dat de wagen in achteruit staat. Als je dus snel weg wilt zijn mag je niet teveel vertrouwen (eigenlijk sowieso niet, maar we laten ons er soms op betrappen) op de parkeerhulp. Je kan al vlug iets achter jou geraakt hebben eer het systeem een piepconcert begint te geven.
De automatische koffer op onze testwagen was leuk als gadget maar in feite compleet overbodig zonder het comfort access systeem dat de koffer opent met een voetbeweging onder de bumper.
Het panoramisch glazen dak kan voor de nodige verfrissing zorgen maar bracht schijnbaar meer windgeruis met zich mee dan modellen van concurrenten waardoor het meestal dicht bleef. Zelfs de doek deden we helemaal dicht, al had dat dan weer te maken met de felle zon die zowat alles in de auto aan het koken was. Als de voorste ruiten ook zo'n verduisteringsplaat zouden hebben zouden we deze ongetwijfeld ook dicht hebben gedaan. De airconditioning draaide om het licht uit te drukken overuren.
death valley
Gezeteld in de stoffen sportzetels valt eigenlijk alles nog wel goed mee, eenmaal de airco de temperatuur van death valley heeft teruggebracht naar zon. De stoelen bieden niet alleen genoeg steun tijdens het sportief rijden dankzij de elektrisch aanpasbare zijsteunen maar gaven ons verrassend genoeg ook geen rugklachten na 14 uur nagenoeg non-stop autorijden. De stoffen zetels zorgen alvast ook niet voor vijvers van zweet zoals zijn lederen broers.
In onze test werd de achterbank slechts gebruikt als extra bagageruimte maar as je hem echt gaat gebruiken om mensen te vervoeren ga je wat extra stops moeten inlassen tijdens je reis. De achterbank zit - in sterke tegenstelling tot de voorste zetels - uitermate hard in een oncomfortabele zitpositie.
Het interieur in onze sportversie was versierd met rode stiksels en accenten, een welkome versiering in het anders degelijke maar inspiratieloze interieur.
Tijdens onze gehele reis verbruikten we 5,8 liter per 100 kilometer. Ver boven het gemiddeld opgegeven verbruik van 4,5 l/100km maar volledig toe te schrijven aan de Autobahn, sportief rijden en bochtige wegen.
Op de Duitse snelweg, gekend van zijn witte borden met drie diagonale strepen en eeuwigdurende wegenwerken, voelt de diesel zich pas echt op zijn gemak. Aan de hand van de cruise control laat de wagen zich opde Autobahn al gauw naar voor België hoogst illegale snelheden commanderen. Al blijven vibraties, motorgeluid en een onveilig gevoel achterwege bij zulke snelheden voelt de 318d Touring zich nog het meest thuis op een cruise-snelheid van 150 à 160 km/u. Een ideaal compromis tussen snelheid en verbruik leek ons.
Op reis gaan kost al handen vol geld - al valt Kroatië relatief gezien nog mee - en dan moet je nog eens 45.000 voor je wagen neertellen. Een stevige brok geld voor een 318d Touring, maar dat is in lijn met de concurrentie. Je krijgt er dan hoe dan ook kwaliteit voor terug, zij het met enkele kleine fouten.
Kroatië is een aanrader en al zeker nu het lid is van de Europese Unie wat voor goedkopere GSM-tarieven en dergelijke zorgt. Als je het dan nog eens met een plezante wagen doet dan zullen de wegen je ook zeker niet teleurstellen. Nu ook niet met een té opvallende wagen zoals een RS5, M6 of C63 AMG afkomen natuurlijk. Als je er iets te verdacht uitziet kan de Kroatische douane aan de grens wel eens in harig Engels vragen voor unload car please. Alhoewel Kroatië nu lid is van de Europese Unie is de toetreding tot de Schengen zone pas voor binnen enkele jaren.
Specificaties
Vermogen | 136 pk |
---|---|
Overbrenging | 6-bak manueel |
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 1 450 kg |
Topsnelheid | 210 km/u |
Prijs testwagen | € 45 145 |
Prijs basismodel | € 27 190 |
0 tot 100 km/u | 9.20 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.80L/100km |
Min. kofferinhoud | 495 L |
Max. kofferinhoud | 1 500 L |
CO2-uitstoot | 123 g/km |
BIV | € 447 |
Rijtaks | 401 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen