Rijtest: Hyundai i30 Ecosport

Hyundai i30 Ecosport

De Hyundai i30 Ecosport werd onlangs voorgesteld op het Salon van Brussel en is een model dat de ideale mix van ecologie en sportiviteit in het C-segment zou hebben gevonden of we ons daarmee gelukkig mogen prijzen lees je hier.

Hyundai i30 Ecosport

De i30 is op dit vlak zeker geen alleenstaand geval, verschillende constructeurs claimen deze nochtans moeilijke evenwichtsoefening onder de knie te hebben. Maar slechts weinigen doen het met z’n uitgesproken uiterlijk. De standaard i30 heeft een wat braaf imago dat niet bepaald veel emotie uitstraalt. Niet lelijk maar toch mis je iets wat de i30 van de grijze massa ontheft. De sportieve bumpers van de Ecosport lossen dit probleem kordaat op. De sportief gelijnde voorbumper laat de mistlichten net wat beter uitkomen met scherpere lijnen en een radiatorrooster dat wat weg heeft van een bepaald Ford-model. Door de lagere rijhoogte kan je af en toe beter opletten bij het nemen van hindernissen, tenminste om krassen en ander ongein te voorkomen.

Hyundai i30 Ecosport

De sportieve toon loopt voort langszij met de zijschorten en naar de achterkant waar een immense diffusor-impressie de sportiviteit benadrukt. De dubbele uitlaatpijpen die een Lamborghini met het schaamrood op de wangen doen afdruipen zijn natuurlijk volledig voor de sier maar zonder zou helemaal geen zicht zijn dus mogen ze best blijven zitten. Om de look volledig af te werken werd er geopteerd voor 17 inch vijf spaaks velgen met een chroom inleg.

Hyundai i30 Ecosport

Smaken verschillen dus of het uiterlijk die sportiviteit echt overbrengt moet je zelf weten maar dat al dit vertoon in schril contrast staat met de rest van de wagen wordt pijnlijk duidelijk wanneer je plaats neemt en de baan op gaat. De 1.6 crdi dieselmotor mag dan z’n duit in het zakje doen inzake zuinigheid, de aangekondigde sportiviteit is hier ver te zoeken. Het ISG systeem, wat beter bekend staat als een start/stop systeem, zou tot 7% kunnen besparen in het verbruik waardoor 4,3 liter per 100 km volgens de constructeur mogelijk moet zijn. Een realistisch verbruik van 5,2 à 5,3 liter per 100 km is niet slecht voor een wagen die geen ingrijpende aanpassingen heeft ondergaan zoals een Prius. De 90 pk en 235 Nm sterke krachtbron heeft geen problemen met het gewicht van de i30 al blijven flitsende hernemingen uit. Op de autosnelweg zal je al snel op zoek gaan naar de 5e versnelling om in te halen of kan je een dergelijk manoeuvre beter wat op voorhand plannen. Een domper op de ervaring is de versnellingsbak. Persoonlijk miste ik wat duidelijkheid en precisie om vlot door de versnellingen te gaan. Vooral het zoeken naar de neutrale positie leek vaak moeilijker dan verwacht.

Hyundai i30 Ecosport

Eens op snelheid valt er best te leven met de i30 enkel het gemis van cruise control als standaarduitrusting lijkt me een minpunt. Buiten de ecologische reden, een menselijke voet is nu eenmaal niet zo stabiel als de cruise control, is er ook een ergonomische reden. Zo zijn de stoelen op zich helemaal niet verkeerd enkel missen ze wat steun voor de bovenbenen waardoor lange ritten wel eens wat kleine pijntjes kunnen veroorzaken. Een euvel dat misschien kan verholpen worden door je zitpositie wat aan te passen maar dat neemt wat tijd in beslag. Verder is de Ecosport volledig voorzien van alle luxe die je jezelf maar kan wensen in deze prijsklasse. Leer op de zetels, het stuurwiel en de pook, zetelverwarming en USB/iPod poort zijn maar een paar dingen die je van Hyundai standaard mee krijgt op de Ecosport en waar de concurrentie nog wel eens goed voor durft doorrekenen. Voor de cruise controle moet je dan weer wel bijbetalen al zal je die €542 achteraf niet missen gezien het voordeel je eruit haalt.

Hyundai i30 Ecosport

Een andere item dat standaard op de Ecosport geleverd wordt is de verlaagde sportophanging. Laat het nu net daar zijn dat de Ecosport de mist in gaat. Een dergelijke ophanging is vaak een compromis tussen ecologie en comfort. Blijkbaar houden ze bij Hyundai niet zo van compromissen en kozen ze resoluut voor ecologie. Dat zowat 99,9% van de autobestuurders comfort vrij belangrijk vindt lijken ze over het hoofd te hebben gezien. Het lijkt wel of de wisselwerking tussen veren en dempers niet helemaal op punt staat. Regelmatig zaten de dempers volledig op het einde van hun latijn en dit bij het nemen van vluchtheuvels en andere kleine drempels. Dat je daarbij een stevige schok moet incasseren als inzittende lijkt me nog het ergste. Met een dergelijk harde ophanging verwacht je dan ook een deel sportiviteit terug maar alle hardheid ten spijt blijkt dit ver van de waarheid. Ook al beschik je over een aanvaarbaar gripniveau, het gebrek aan feedback en precisie in het stuur ontmoedigd iedere vorm van sportief rijgedrag.  Hier is duidelijk nog werk aan de winkel. Of dit de reden is om deze Ecosport links te laten liggen en te gaan voor een ‘gewone’ i30 met 1.6 crdi dieselmotor kan enkel een rechtstreekse vergelijking aantonen, al lijkt het me en aanzienlijk nadeel ten opzichte van de rest van het gamma.

Hyundai i30 Ecosport

De Ecosport kost €19.499 inclusief de uitgebreide standaarduitrusting. De enige opties zijn GPS , parkeersensoren (€360), cruise control (€542) en Bluetooth connentie (€260). Door de ecologische inborst krijg je van de overheid nog eens 3% korting wat de standaardprijs terug dringt tot €18.914. De i30 Comfort Blue met diezelfde 1.6 dieselmotor begint bij €16.749 wat in vergelijking nog wat ruimte laat om uit te geven aan opties.

Hyundai i30 Ecosport

Tekst en foto's: Joeri Mertens

Met dank aan Hyundai Belgium voor de testwagen

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Wim 09:49
afbeelding van Wim

staat hij laag genoeg voor jou Tom? :) er kon amper een pink tss de wielkasten en de banden

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws