Rijtest: Mercedes E 350 Bluetec coupé

rijtest-mercedes-e-350-cdi-coupe

Een rijtest met een Mercedes op Autofans, het kon niet uitblijven. Als cadeautje voor ons vijfjarig bestaan testten we de Mercedes E 350 Bluetec Coupé, die meteen in AMG-livrei werd aangekleed.

De Duitsers weten hun segmenten maandelijks te verzinnen, maar er zijn nog zekerheden in het leven. Het segment van de Audi A6, BMW 5-reeks en de - in dit geval - Mercedes E-klasse blijft stabiel. Alle drie de premium Duitsers hebben een hele boel afgeleiden van hun standaard sedan, ook Mercedes dat nu aan haar vierde generatie E-coupé begint.

segmenttippelaar

De E-coupé is moeilijk in een segment te duwen. In theorie is het een E-segment wagen, op een D-segment chassis, die duidelijk meer concurrentie gaat krijgen van datzelfde D-segment. Desondanks de C-coupé, denken we dat potentiële kopers hem zeker met de BMW 4 en Audi A5 gaan vergelijken. BMW is de nieuwste met de komst van de 4-reeks, die heeft nog niets bewezen, maar we zijn er vrij zeker van dat die weinig steken zal laten vallen. Bij Audi was de laatste facelift te klein om van een zekere inpakt te spreken, daarvoor wachten we op een nieuwe generatie A5. Mercedes vernieuwt haar E-coupé het meest drastisch binnen de Duitse drie.

Rijtest: Mercedes E 350 Bluetec coupé

In onze ogen gaat de Mercedes er qua looks bokkensprongen op vooruit. Waar de vorige E-klasse bijvoorbeeld nog met gespleten koplampen uitpakte, komt deze een stuk agressiever over met uit één stuk gehouwen koplampen met nieuwe LED-technologie. Een LED-opstelling die opvalt en zich snel weet te onderscheiden van anderen. Ook achteraan krijgt die nieuwe lichttechnologie die het onderscheid met elke voorganger duidelijk maakt. Mercedes trekt hiermee de sportievere en jongere lijn door. Eerst de A-klasse, dan de CLA en nu deze E-coupé, Mercedes is druk bezig met het verjongen van haar gamma.

BlueTec AMG

Dankzij het AMG-pack krijgt hij grotere luchthappers en een chromen lip. Voor sommigen binnen de redactie zijn er net te veel chromen accenten op deze uitvoering, anderen vonden hem dan weer te veel lijken op een echte AMG. Achteraan valt vooral de diffusor met chrome afwerking en dubbele uitlaat op. Een trend die Mercedes mooi doortrekt op de CLA die ook met een dubbele uitlaatpijp en knappe diffusor kan uitpakken. Mooi uitgelijnd en perfect in proportie, zo kan je de looks van deze E-coupé samenvatten.

Rijtest: Mercedes E 350 Bluetec coupé

De sportieve looks worden ook onder de kap in ere gehouden waar Mercedes in deze 350 Bluetec uitpakt met de gekende 3-liter V6 diesel. Dat blok werd gekoppeld aan de al iets oudere (tegenover de concurrentie) zeventraps Plus-automaat en is in deze configuratie meteen de krachtigste diesel in het gamma. Op zich dus niet meer de beste automaat, maar in deze opstelling is er geen enkele opmerking te maken. De 252 pk laat zich ook onderin de toeren tonen en het koppel van 620 Nm is vanaf 1.600 toeren een perfecte waarde voor vlot rijgedrag.

Echt sportief kan je de Bluetec niet noemen, daarvoor moet je naar de benzinevarianten gaan. Deze E350 moet je klasseren bij de betere cruisers. Het mooiste is dat de 350 BlueTec ondanks zijn V6 gemiddeld zeven liter verbruikte, dat is beter dan sommige modellen die een hybride-badge op het achtersteven gekleefd krijgen. Een ideale combinatie van prestaties en verbruik dus. De E-coupé is ook een erg aangename wagen om in te rijden, dat hebben ze te danken aan de goede Agility Control-ophanging die erg veel oneffenheden wegfiltert. De V6 in het vooronder hoor je niet, rol- en windgeluiden worden weggefilterd. "Romig": Dat is het woord waarmee je de E350 coupé het best beschrijft.

Rijtest: Mercedes E 350 Bluetec coupé

AMG-stoelen = rugpijn

Het blok bedien je niet met een standaard versnellingspook of draaiknop, wel Mercedes-gewijs met een hendel achter het stuur. Daarmee mis je meteen een vertrouwd element in het interieur. Ons inziens wat té Amerikaans, maar de hendel doet zijn werk wel uitstekend, ook de elektronische handrem links onderaan de stuurkolom doet dat. Binnenin werden de puntjes op de symbolische i gezet zonder enorme wijzigingen door te voeren. Dankzij het AMG-pack zitten we in lederen stoelen die we persoonlijk te hard vonden, de stoffen varianten zitten een stuk aangenamer.

Mercedes weet dankzij een kort dashboard en lage daklijn het coupé-gevoel mee te geven, een mooi pluspunt dat alleen maar bijdraagt aan de beleving. Verder een uitstekend interieur dat dankzij de AMG uitvoering werd afgewerkt met rode naden. Het stuur ligt soepel in de hand en het COMAND-systeem (Cockpit Management and Data system) laat zich prima bedienen. Jammer dat het sportief interieur onderbroken wordt door dat klassieke klokje, dat mogen ze van ons meteen de prullenmand inwerpen. Weinig of geen opmerkingen dus. Een vaststelling die we ondertussen gewend zijn in dit segment.

Rijtest: Mercedes E 350 Bluetec coupé

Conclusie

De E350 coupé start vanaf 47.200 euro excl. BTW. Daarmee zijn ze in Stuttgart niet de goedkoopste. Al hoeft dat niet als je de prijs kan verantwoorden met prima kwaliteit en afwerking, en dat lijken ze klaar te spelen. Een vergelijkbare A5 met een 3.0 liter en 245 pk - en standaard Quattro-aandrijving - is een 7.000 euro goedkoper. Maar zoals eerder gezegd, de A5 gaat al een tijdje mee en nieuw kan je hem dus niet meer noemen.

Net zoals bij de concurrentie moet je ook bij Mercedes de optielijst induiken om een configuratie, zoals onze testwagen, te bekomen. Het AMG-pack, de witte lak (1.500 euro), het panoramisch schuifdak, het COMAND online enzovoort... alles opgeteld en onze testwagen kwam op 79.159 euro uit. En of hij dat waard is? Ja.

Rijtest: Mercedes E 350 Bluetec coupé
Auteur: Pieter A.
Reacties: 7 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Dequal 22:07
afbeelding van Dequal

Dikke foto's, jawadde! <3

Rob 23:25
afbeelding van Rob

Met de buitenkant heb ik niet zo veel. Het is een beetje een plomp, gesmolten ding geworden t.o.v. de pre-facelift.
Interieur vind ik dan wel weer fraai. Ook het analoge klokje ;-)
Jammer dat er dan zo'n lomp groot beeldscherm in moet zitten. Laat dat scherm weg en je hebt een prachtig elegant, tikje klassiek, interieur.
Ik snap die trend van steeds groter wordende schermen niet. Waarom moeten die krengen zo groot zijn? De gemiddelde televisie is haast kleiner....
En waarom kunnen ze niet uit? Het irriteert me echt als je continu "afgeleid" wordt door zo'n lichtbaken. Gewoon een simpel stand-by knopje, dat moet toch kunnen? Of een wegklappend scherm, dat zou het mooiste zijn.

Yeelen 23:33
afbeelding van Yeelen

Elk merk zou een 'Nightpanel'-knopje à la SAAB moeten hebben, hé :)

Pieter A. 09:00
afbeelding van Pieter A.

Rob, dat is perfect mogelijk hoor. Naast de draaiknop op de middenconsole zijn er twee sneltoetsen om het scherm op/af te zetten indien gewenst.

Rob 10:20
afbeelding van Rob

Na een klein beetje research ben ik er achtergekomen dat het eigenlijk bij elk merk mogelijk is om het scherm uit te schakelen.
Wat ben ik weer eens slecht op de hoogte....

Pieter A. 10:31
afbeelding van Pieter A.

Bij deze, daar dienen we voor :-)

Tom Daem 22:32
afbeelding van Tom Daem

Prachtige E! Knappe foto's en mooie review!

Uw reactie