Rijtest: BMW 3-reeks coupé 2010 (E92)

Rijtest BMW 320d E92 2010

Reeds 35 jaar bouwt BMW een 3-reeks coupé. Ondertussen zijn we toe aan de zesde generatie, en die werd in januari opgefrist. We gingen op schok met die gloednieuwe en opgefriste 320d, in het Vermilionrot.

De 3-reeks moet zich meer dan ooit profileren als zakenwagen voor de jonge dertiger, althans zo komt hij voor ons over. Met die gedachte in het achterhoofd begrijp je al snel waarom ze bij BMW kozen de 5-reeks iets braver aan te pakken. De 5-reeks zou het iets oudere publiek moeten kunnen bekoren en ziet er daarom wat braaf uit. De Drie-reeks daarentegen is met zijn lang horizontaal gerekte achterlichten, scherpe lijnen en herwerkte bumper sportiever dan ooit. De bumper vooraan werd op drie punten herwerkt. We zien de koplampen die voorzien werden van een streepje oogmascara, lees: de witte streep bovenaan, dat BMW tegenwoordig op alle nieuwe modellen gebruikt. Daarnaast krijgt de 3-reeks coupé grotere nieren en zien we ook een nieuw zilveren streepje op de luchtinlaten vooraan. Aan de zijkant zijn de spiegels een maatje groter geworden, maar geen hond die dat zal merken. Verder krijgt de drie coupé nu ook de LED-verlichting mee, die zich op dezelfde manier uit als de iets grotere broer. De dagverlichting vertaalt zich dus eveneens in twee ijskoude blauwe verlichtingsringen.  Mooi, dat wel.

Rijtest BMW 320d E92 2010

Bij het instappen besef je pas hoe laag de wagen zich tegen de grond bevindt. Die lagere zitpositie draagt uiteraard bij tot het sportieve karakter van de coupé. Dat sportieve karakter wordt nog eens extra benadrukt door het korte dashboard en de relatief kleine cabine. Eenmaal genesteld in de prima zetels kunnen we ons zegje doen over het interieur. De 5-reeks of 7-reeks zal je niet meer herkennen. Gelukkig, want dat hebben we nu wel gezien. Het interieur van de coupé is zo goed als identiek aan dat van zijn voorganger, geen facelift binnenin dus. Maar echt nodig was dat misschien ook niet. Hoewel, het interieur in onze testwagen was verre van spannend te noemen door zijn donkere kleuren (Dakota Schwarz).  Uiteraard kies je dat naar eigen smaak en kan je het er al snel wat fleuriger doen uitzien. Desalniettemin is het interieur oerdegelijk en mooi.

Rijtest BMW 320d E92 2010

Het bombastische gevoel dat we in de 5-reeks en 7-reeks hadden zijn we in deze 3-reeks helemaal kwijt. Daarentegen krijg je wel een knus gevoel waarbij alles binnen handbereik is, het coupé-gevoel. Het grote navigatiescherm werd in de diepte geplaatst en wordt omgeven door de knapste lijn in het dashboard. De navigatie wordt uiteraard bediend met de iDrive-knop, die tevens meer en meer mijn voorkeur geniet. De rij knopjes onder de cd-speler stoorde ons misschien wel wat. Daarnaast zien we op de middenconsole vijf lege vakjes voor nog vijf andere opties, we vragen ons af wat je daar nog kan insteken.

Rijtest BMW 320d E92 2010

Zoals een typische coupé ligt het voor de hand dat er achteraan geen plaats in overschot is. Met mijn 1,85 m heb ik dan ook niemand aangeraden achter mij plaats te nemen. De passagiersstoel kan echter voldoende naar voor, waardoor die plek achteraan wel aanvaardbaar vertoeven is. De kofferruimte is niet indrukwekkend, wel voldoende met zijn 0,44 kubieke meter. Het aanwezige netje dat over de kofferbodem gespannen werd, duidt op de cruisefactor van de wagen. Flesje Chileense wijn er onder, een Duitse worst, een Frans brood, en weg ermee.

Rijtest BMW 320d E92 2010

De 320d heeft 2.0 liter-vierpitter in het vooronder liggen. Een zeer vlotte motor waar opnieuw het merendeel van de Belgen de handen vol mee heeft. Op schok gaande met 163 paarden en 380 Nm koppel merken we op dat de sturing heerlijk direct en dus ook heel communicatief is, iets wat we een beetje misten in de 5-reeks. In tegenstelling tot de nieuwe versnellingsbak bij BMW die met de speciale versnellingspook bediend hoort te worden, kregen we in deze 320d de Steptronic automatische versnellingsbak mee. Een versnellingsbak met zes trappen die zich, althans voor ons, een pak vlotter liet bedienen. De extra 1.842,98 euro die je voor de Steptronic automatische versnellingsbak moet neerleggen is een te overwegen keuze. Een eigen testrit is daarom zeker aangeraden. Ons overtuigde hij alleszins.

Rijtest BMW 320d E92 2010

Overdreven snel is deze coupé zeker niet, hoewel hij voor weinigen moet onderdoen aan de stoplichten. De sprint naar 100 werkt hij af in 8,3 seconden, de topsnelheid bedraagt 224 kilometer per uur. Ook het bochtenwerk pakt hij vlijmscherp aan en het woord “overhang” staat niet in zijn bimmer-woordenboek.

Vlot is hij dus al. Een echte BMW. Nu nog een aanvaardbaar dieselverbruik? Zeker en vast. BMW geeft in het instrumentenpaneel een wijzertje mee, dat je toont hoeveel liter je op het eigense moment verbruikt. De teller telde van 0 tot 20 liter. Op de autostrade in de hoogste versnelling krijg je die constant onder de vijf liter. Maar wanneer je de pedaal tegen de grond duwt, staat je wijzertje te pronken op het streepje van 20 liter. Wij tikten na enkele honderden kilometers stads- en snelwegverkeer af op een mooie zes liter. Onze tank was daarmee amper half leeg, niet onze gewoonte.

Rijtest BMW 320d E92 2010

Zet je de BMW naast zijn concurrenten zijn er twee grote namen waarmee je deze 3-reeks geen oneer aan doet. Hij heeft te maken met de A5 van Audi en de net vernieuwde E-klasse coupé van Mercedes. Ga je voor de A5, leg je voor de instapper 36.720 euro neer. Daarvoor krijg je een 2.0 TDI die over 170(163) pk beschikt. Kies je voor de instapper bij Mercedes ben je een pak meer kwijt. Daar heb je minstens 41.261 euro nodig, kaal. Onze BMW sluit zich aan bij de Mercedes en laat daarmee Audi achter zich. Onze 320d, zonder opties, inclusief BTW, kost 41.446,31 euro. Ga je voor enkele leuke/nodige opties zoals de comfort line, navigatie, alarmsysteem, 18 inchers, verwarmde zetels en ook de LED-verlichting vooraan, betaal je al snel 10.000 euro extra. Ons model kost dan ook 50.150 euro en miste nog enkele belangrijke opties. Elektrische verstelbare stoelen waren daarin het grootste gemis.

Rijtest BMW 320d E92 2010

BMW 3-reeks coupé 2010 (E92)
Motor:
2 liter diesel, vier-in-lijn,   Vermogen: 120 KW/163 pk,  Koppel: 380 Nm,  Overbrenging:  6-bak Steptronic, Aandrijving: achterwielen,  Gewicht: 1.495 kg,  Kofferinhoud: 0,440 m³ l,  Topsnelheid: 222 km/u,  Aanloop van 0 tot 100 km/u: 8,45 sec.,  Gemiddeld testverbruik: 6 l,  Basisprijs: 30.413,22 (excl. BTW) euro

Tekst: Pieter Aertgeerts
Foto's: Joeri Mertens & Pieter Aertgeerts
Met dank aan BMW Belgium voor de testwagen

Auteur: Pieter A.
Reacties: 11 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Tom 16:13
afbeelding van Tom

Ik zou elektrische stoelen zonder twijfel wisselen voor de sportzetels.
De standaard stoelen in de 3 reeks zijn altijd te vergelijken geweest met een plank met weinig zijdelingse steun. Sportzetels dragen ook nog bij tot het knusse coupé gevoel. Voor de rest is het precies business as usual, goed dus, maar ben ik de enige die mij stoort aan het feit dat ze precies de voorkant hoger hebben gezet:p?

Nathan 18:22
afbeelding van Nathan

Vind het maar niets, te 'koud'. Wilt er sportief uitzien maar faalt daar ook miserabel in.
/2cents.

Burn 21:03
afbeelding van Burn

Achterkant sucked bigtime. Staat veeel te hoog, pcies nen Mercedes C.

Voor de rest wel schoon machien, vooral de voorkant. :)

Pieter Ameye 21:23
afbeelding van Pieter Ameye

Een 3 coupé komt pas echt tot zijn recht met benzinemotor en handbak. De prijs voor deze 320d is wel ronduit van de pot gerukt, want zeg zelf, deze ziet er in de verste verte geen 50.000 euro waard uit. En dat is wel meer 'het probleem' met de BMW's van vandaag. Persoonlijk vind ik de facelift geen echte verbetering tegenover de niet-facelift.

Pieter Aertgeerts 21:38
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Het woord facelift is hier inderdaad een groot woord. Want meer dan drie wijzigingen zijn er niet. Maar desalniettemin vond ik het een echt knappe verschijning die het heel goed deed. Of hij zijn 50.000 euro waard is? Meer dan de A5 sportback alleszins, die evenveel kostte.

Probleem van BMW is, is dat er nooit iets op aan te merken is. Je kan hem beter of slechter vinden dan z'n voorganger. Maar "slechter" is nog altijd met onderscheiding geslaagd;

Alex 08:45
afbeelding van Alex

Ik moet PAM wel gelijk geven. dat gevoel had ik eerlijk gezegd ook een beetje aan het stuur van deze 320d. Hoewel hij ongelooflijk goed reed en er werkelijk niets op aan te merken viel, was het toch een beetje alsof de magie uit de wagen was gezogen door er een diesel in te steken. Mss dat je met een 325d of 330d meer passie ervaart.

Wim 11:09
afbeelding van Wim

het was toch weer echt een bmw hoor, het stuurgevoel zat weer heel snor, zo wil je dat elke wagen stuurt

Karel 10:46
afbeelding van Karel

moeilijke keuze tussen dit en de a5

Bart 13:46
afbeelding van Bart

Ik heb een 330d met chipkuur (wel niet de gefacelifte) en kan je verzekeren dat die bakken rijplezier geeft.

de vos roland 21:14
afbeelding van de vos roland

prachtige wagen en wat een pouwer

Bernd 11:30
afbeelding van Bernd

Heb deze 320 coupe maar dan met m-pack nu ongeveer 2,5 jaar.
Zeer content van en gij wordt morge gechipt.
200pk ipv 163 en 470Nm koppel ipv 380Nm.

Dus in 1 woord, ZALIG :-)

Is zijn geld meer dan waard.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws