Het heeft lang geduurd en er heeft mening photoshopper zich gewaagd aan renders, maar dit is de enige echte Golf 7. Een half uurtje geleden voorgesteld in München en nu helemaal online. Hij staat op het nieuwe platform dat ook onder de A3 schuilt en is daarmee maarliefst 100 kilogram lichter dan de uittredende generatie. Qua looks eerder evolutie dan revolutie, maar dat zijn we gewoon van de Duitsers.
Het MQB-platform dus, het nieuw modulair platform waar Volkswagen zoveel mogelijk van haar wagens op wil bouwen. Naast de A3 is deze zevende generatie Golf de tweede binnen de groep die op het nieuwe platform staat. Opzich is dat als bestuurder niet dadelijk voelbaar, maar wat we wel zullen voelen zijn de iets grotere maten. De wielbasis is 56 centimeter groter en zou voor wat extra ruimte moeten zorgen binnenin. Totale afmetingen zijn daarmee 1.799 mm in de breedte, 4.255 mm in de lengte en 1.452 mm in de hoogte. Doordat de wielen wat meer uit elkaar staan komt ook de koffer wat verder naar achteren toe, wat dus zorgt voor dertig liter extra opbergruimte, tot een totaal van 380 liter. Binnenin is het grotere infotainmentsysteem de grote vernieuwing, en meer bepaald het nieuwe scherm. We zagen het eerder al op de beelden maar dat de technologie ook handherkenning had, dat is nieuw.
Onder de kap laat het dieet van 100 kilogram zich voelen maar zorgt ook de nieuwe cilinderuitschakeling voor wat minder uitgaven aan de pomp. Het mindere gewicht zorgt alleen al voor 14% minder CO2 uitstoot ten aanzien van zijn voorganger. Naar goede gewoonte vooral viercilinder turbomotoren onder de kap. De 105 pk sterke diesel zou zo amper 3,8 liter verbruiken met een CO2 uitstoot van 99 g/km. De 150 pk variant doet amper 4,1 liter en 106 CO2 g/km. Belachelijk lage cijfers, en het maffe is dat in de realiteit zulke waarden gehaald kunnen worden.
Inzake veiligheid gaat de Golf er ook op vooruit. Tot een snelheid van dertig kilometer per uur (praktisch gezien bijna nooit dus), zal de wagen automatisch remmen wanneer hij een frontale botsing vreest. Ook de cruise control wordt wat zelfstandiger doordat die zelf een veilige afstand aanhoudt, geen nieuwe technologie, wel handig.
De straffere varianten zoals de GTI, GTD en R komen volgend jaar pas. Er zou sprake zijn van een voorstelling op de IAA in Frankfurt. Grootste nieuws daar echter is dat de GTI een mechanisch sperdifferentieel krijgt. Die straffere varianten krijgen ook vierwielaandrijving, de standaard variant houdt het op voorwielaandrijving.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 12 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden