Officieel: Volkswagen Golf VII

Het heeft lang geduurd en er heeft mening photoshopper zich gewaagd aan renders, maar dit is de enige echte Golf 7. Een half uurtje geleden voorgesteld in München en nu helemaal online. Hij staat op het nieuwe platform dat ook onder de A3 schuilt en is daarmee maarliefst 100 kilogram lichter dan de uittredende generatie. Qua looks eerder evolutie dan revolutie, maar dat zijn we gewoon van de Duitsers.

Het MQB-platform dus, het nieuw modulair platform waar Volkswagen zoveel mogelijk van haar wagens op wil bouwen. Naast de A3 is deze zevende generatie Golf de tweede binnen de groep die op het nieuwe platform staat. Opzich is dat als bestuurder niet dadelijk voelbaar, maar wat we wel zullen voelen zijn de iets grotere maten. De wielbasis is 56 centimeter groter en zou voor wat extra ruimte moeten zorgen binnenin. Totale afmetingen zijn daarmee 1.799 mm in de breedte, 4.255 mm in de lengte en 1.452 mm in de hoogte. Doordat de wielen wat meer uit elkaar staan komt ook de koffer wat verder naar achteren toe, wat dus zorgt voor dertig liter extra opbergruimte, tot een totaal van 380 liter. Binnenin is het grotere infotainmentsysteem de grote vernieuwing, en meer bepaald het nieuwe scherm. We zagen het eerder al op de beelden maar dat de technologie ook handherkenning had, dat is nieuw. 

volkswagen Golf 7 2013

Onder de kap laat het dieet van 100 kilogram zich voelen maar zorgt ook de nieuwe cilinderuitschakeling voor wat minder uitgaven aan de pomp. Het mindere gewicht zorgt alleen al voor 14% minder CO2 uitstoot ten aanzien van zijn voorganger. Naar goede gewoonte vooral viercilinder turbomotoren onder de kap. De 105 pk sterke diesel zou zo amper 3,8 liter verbruiken met een CO2 uitstoot van 99 g/km. De 150 pk variant doet amper 4,1 liter en 106 CO2 g/km. Belachelijk lage cijfers, en het maffe is dat in de realiteit zulke waarden gehaald kunnen worden.

Inzake veiligheid gaat de Golf er ook op vooruit. Tot een snelheid van dertig kilometer per uur (praktisch gezien bijna nooit dus), zal de wagen automatisch remmen wanneer hij een frontale botsing vreest. Ook de cruise control wordt wat zelfstandiger doordat die zelf een veilige afstand aanhoudt, geen nieuwe technologie, wel handig.

De straffere varianten zoals de GTI, GTD en R komen volgend jaar pas. Er zou sprake zijn van een voorstelling op de IAA in Frankfurt. Grootste nieuws daar echter is dat de GTI een mechanisch sperdifferentieel krijgt. Die straffere varianten krijgen ook vierwielaandrijving, de standaard variant houdt het op voorwielaandrijving.

Laatst gepubliceerd

Reacties (24)

Plaats een reactie
Yes 19:15
afbeelding van Yes

Laat ons het eerder een minor change ( lees facelift ) benoemen ipv een nieuwe generatie Golf. Achterkant is wel beter gestyled. Moest ook want de achteraan ziet de golf VI eruit als een getunede Lada.

Anonieme gebruiker 20:59
afbeelding van Anonieme gebruiker

Aah zalig, uiteindelijk terug een Golf voor de venten, verlost van die ultra-vrouwelijke ronde achterlichten. Zou het trouwens geen goede marketingzet zijn om de koper/koopster te laten kiezen tussen rond-vrouwelijk en rectangulair-mannelijk ?

Cédric 23:03
afbeelding van Cédric

Ging de 1.6 TDI niet een stuk zuiniger zijn dan 99 g CO2-uitstoot?

Moarenfin 01:16
afbeelding van Moarenfin

De zoveelste versie van steeds dezelfde oervervelende ouderwetse vierkante bak. Geeuw..

PJP 08:51
afbeelding van PJP

Stuur die mannen eens een woordenboek op zodat ze de betekenis van het woordje "Neue" of "Nieuw" kunnen opzoeken.

Met marketing kan je de mensen veel wijs maken maar toch ook niet alles zulle.

Mss eens een paar renders van photoshoppers doorsturen naar VW :-)

BePa 09:12
afbeelding van BePa

Niet mis, maar verbleekt toch vlug in saaiheid naast een hedendaagse Mégane, C4, Astra of Focus... maar blijkbaar is er een markt voor: ik noem ze ouderwetse, conservatievelingen met angst voor verandering.

Dequal 09:38
afbeelding van Dequal

Het zegt me echt niks meer. De saaiheid zelve aan het worden. Nuja, wil niet zeggen dat ie niet gaat verkopen natuurlijk, integendeel.

Wim 10:53
afbeelding van Wim

typische golf, niets mis mee, interieur is meer aangepakt

Wim 19:13
afbeelding van Wim

@messoerrie: dit is echt wel een volledig nieuws (modulair)onderstel, van een facelift kan je nu niet meer spreken :) Maar ik begrijp je op vlak van uiterlijk.

Quin 20:01
afbeelding van Quin

Wat een grap, dit kun je toch geen nieuwe generatie noemen?

En toch zie je dat binnen paar maand weer vol rijden, crazy world :-)

gtike 20:16
afbeelding van gtike

FAN TAS TIES
ik ga er meteen eentje of twee bestellen
wat een verrassend design !!

NOT !

Kenny 21:47
afbeelding van Kenny

Na verscheidene generaties Golf, Passat, Jetta, enz. is nu ondertussen toch algemeen geweten dat je voor een revolutionair of spannend design niet bij VW moet zijn? Dat is simpelweg niet hun uitgangspunt.

Waar men het hierboven over een 'minor change' of een facelift heeft, vind ik dit toch een nieuwe generatie waard. Enkel het silhouette is ongeveer hetzelfde gebleven, alles er rond is gewijzigd.

Ik ga niet beweren dat ik ondersteboven ben van het ontwerp, maar dit mag er voor mij toch best zijn. Enkel de voorbumber vind ik er wat vreemd uitzien met die onderlip.

Roadrunner 22:48
afbeelding van Roadrunner

Dit is 'm dus, de nieuwe verkoopstopper? Ik ga nu meteen de deur uit om er enen te bestellen. Probleem: op dit uur zijn de showrooms dicht. Jammer, dan maar geen nieuwe golf. Effe wachten op het volgende model dan, ziet er toch precies hetzelfde uit als deze en de 2 voorgaande modellen.

Stevie 17:35
afbeelding van Stevie

Als Golf 6 rijder moet ik inderdaad zeggen dat de 7, zoals alle Golfjes, niet echt een opvallend of flitsend design heeft. Onopvallend en zakelijk zou een juiste beschrijving kunnen zijn. Ik heb de wagen dan ook gekozen omwille van zijn relatief hoge tweedehandswaarde, en het feit dat ik toen nog bij een VW dealer werkte. Volgend jaar wil ik een nieuwe auto bestellen, nu moet iemand mij eens vertellen welke wagen , buiten de Franse rammelbakken, in dit segment wel echt vernieuwend is? Een 1-reeks die zo lelijk als de nacht is? De A3 die net een grote A1 is? een V40 (zucht) ?

Techno Patat 18:03
afbeelding van Techno Patat

V40, Guiletta en A-klasse vind ik in dat segment wel de moeite! Met als koploper de A-klasse en de V40! Beiden hele knappe dingetjes! De guiletta zal het vooral van z'n rijeigenschappen moeten hebben, want heel erg knap vind ik hem wel niet (wel knapper dan de 1serie, A3 en Golf SAMEN) en over de stoelen hoor ik ook niet veel goeds (nog geen eigen ervaring helaas)

Philippe 10:45
afbeelding van Philippe

Ik zoek voor een artikel in de krant een Golf-fan die al sinds 1974 met elke generatie Golf heeft gereden.

//Edit: voor reclame kan je terecht op onze contactpagina: https://autofans.be/contact

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws