Autonieuws: Concept cars

Officieel: Audi pent A6 e-tron concept neer (2021)

Audi heeft nog wat meer in haar zak zitten na de lancering van de Q4 e-tron en Q4 e-tron Sportback. Daar is de A6 e-tron, de voorbode van de elektrische A6 en zelfs de elektrische A7 Sportback.

Je zou bijna denken dat er een autosalon op til staat, zoveel nieuwigheden vandaag. Alles verloopt echter digitaal, met de lancering van de A6 e-tron concept voorop. Audi wil namelijk niet alleen in de SUV-segmenten aan de elektrische auto, ook de sedans moeten eraan geloven. Hebben ze dan eindelijk een waardige Tesla-concurrent in huis?

kleine e-tron GT

Voorlopig draagt de A6 e-tron nog de 'concept'-benaming, wat wil zeggen dat hij niet zo op de openbare weg kan. Toch is hij volgens Audi al 90 procent gelijk aan de productieauto. Kleine items zoals de deurgrepen zijn nu nog verborgen en ook de camerastengels zullen standaard vervangen worden door spiegels. Audi gaf de concept car een nieuw platform. De A6 e-tron Concept meet 4,96 meter lang, net een paar centimeter minder dan de e-tron GT. Hij krijgt verder een cW-waarde van 0,22 en oogt behalve lekker glad ook redelijk hoog. Dat is niet in het minst door de 22 inch grote velgen waarop hij geperesenteerd wordt. De zwarte neus krijgt een extra deel in koetswerkkleur waar Audi ook verlichting in wegstak. Daarnaast priemen de smalle koplampen de wereld in.

Image
A6 e-tron Concept

playing videogames

De projectieverlichting onder de spiegels van de Audi A6 e-tron Concept gaat opnieuw een stapje verder en kan je een welkomstboodschap projecteren. Het lijkt een gimmick zoals de "Hey Mercedes"-activatie, de camera's als zijspiegels of de 'gesture control' op andere wagens maar het toont wel hoe ver Audi tegenwoordig is met de LED-technologie. Nog een stapje verder? De Matrix LED-koplampen van de A6 e-tron Concept kunnen zelfs films of videogames op de muur projecteren.

Image
A6 e-tron Concept

Audi zet de A6 e-tron Concept dus op het PPE-platform, dat staat voor Premium Platform Electric. Dat platform werd samen met Porsche ontwikkeld en biedt plaats aan auto's van een groter formaat dan de Q4 e-tron die we vorige week zagen. Niet alleen sedans zoals de A6 e-tron Concept zullen erop komen te staan, ook SUV's kunnen erop gebouwd worden.

Image
A6 e-tron Concept

De A6 e-tron Concept krijgt alvast twee elektromotoren aan boord, die samen 476 pk en 800 Nm voorzien. Met zijn 100 kWh accupakket kan je volgens Audi 700 kilometer ver rijden alvorens weer te moeten opladen. Een sprintje van 0 naar 100 gaat in minder dan vier seconden. Een minder performante versie zou er in productietrim natuurlijk ook komen, al kan die volgens Audi nog altijd in minder dan 7 seconden van 0 naar 100. Ook zouden er nog achterwielaangedreven versies komen met een actieradius die een stuk boven de 700 kilometer zou liggen.

Image
A6 e-tron Concept

Laden kan met hoge vermogens, dankzij de 800-volt laadstructuur. Zo kan je met een vermogen van 270 kW aan de slag en laad je je wagen in 10 minuten genoeg bij om 300 kilometer verder te kunnen.

eerst de q-versie

Deze A6 e-tron Concept wordt niet de eerste e-tron op het PPE-platform. Vooraleer deze A6 e-tron Concept wordt gelanceerd is er eind 2022 al de Q6 e-tron die op deze leest gestoeld zal zijn. Eens de A6 e-tron verschijnt zal de huidige A6 nog een aantal jaren blijven bestaan. Ook nadien komt er nog een generatie van de A6 met verbrandingsmotor en plug-in hybride technologie omdat er volgens Audi nog heel wat landen zijn met een laadstructuur die niet afdoende is om op louter elektrische voertuigen over te schakelen.

Image
A6 e-tron Concept

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen