Met de nieuwe generatie van de BMW X5 en X6 kon je er prat op gaan dat er ook M-versies op til stonden. Een duo dat nu nog scherper en sneller is dan hun voorgangers, maar vooral zuiniger. In theorie natuurlijk.
Uiterlijk herken je het duo aan herwerkte bumpers en nemen ze de voor- en achterlichten over van hun reguliere broertjes. De jongens van BMW veranderen voor de rest alvast niet te veel aan het recept. Het basisingrediënt bestaande uit een X5 of X6 wordt nog steeds aangedikt met een stevige 4,4-liter V8 met twee turbo's. Al wisten de ingenieurs het gerecht wat extra peper te geven. Concreet zo'n 20 pk en 70 Nm aan koppel waardoor het totaal op 575 pk en 750 Nm komt te liggen. Geen flauwe soep alleszins...
Milieubewuste gangster
Die eerdergenoemde cijfers zorgen ervoor dat het duo in 4,2 seconden naar de honderd snelt. Ter vergelijking: dat is sneller dan de M5. Een update doorvoeren zonder te pochen met een lager verbruik, dat kan niet meer in deze tijd. Daarom dat de facelifts een normverbruik laten optekenen van 11,1 l/100 km, voordien was dat 13,9 liter. Al kan je de oorzaak van dat lager verbruik waarschijnlijk vooral zoeken in de nieuwe M Steptronic automaat met acht verzetten.
Scherper dan ooit
Nog steeds stuurt de motor zijn kracht naar de vier wielen dankzij het xDrive-systeem. Nu ja, indien nodig stuurt het systeem alle kracht naar de voor- of achterwielen. Nieuwe wishbones, stijvere veringen en een herziening van de gehele ophanging zorgen ervoor dat je net iets strakker de bocht om kan dan voordien. Het officiële debuut voor het opgepompte duo is het autosalon van LA eind november. Niet veel later kan je de bestelbon invullen bij de plaatselijke dealer.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 8 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden