Audi heeft haar tot voor kort kleinste SUV (dank daarvoor, Q2) in het nieuw gestoken. Waardoor de zowat vijf jaar oude Q3 met gepaste snoet aan de herfst van zijn carrière kan beginnen.
Enkele maanden geleden stak Audi de A3 in een nieuw jasje, waardoor het logisch is dat zijn hoogpotig broertje nu mag volgen. Net zoals de A3 krijgt de Q3 daardoor wat meer uitgesproken bumperwerk in de hoogste uitvoeringen. Er vallen tegenwoordig zelfs twee einddempers achteraan te rapen. De gegroeide luchtinlaten links en rechts van de grille, die zijn nog altijd compleet fake. Niet erg, want de single frame-grille is gigantisch genoeg om een V8 van genoeg lucht te bevoorraden.
Zo'n achtcilinder moet je nog altijd niet zoeken voorin. Althans, daar gaan we vanuit, want Audi rept met geen woord over de motoren. Waardoor het aannemelijk is dat er geen nieuwigheden vallen te rapen. Kort door de bocht daardoor een 1.4 TFSI, 2.0 TFSI en 2.0 TDI voorin. Al heb je natuurlijk ook de 2.5-liter vijfcilinder die het kan schoppen tot 367 pk in de RS Q3. Niet mals.
Van bruin naar groen
Wat er zo nog nieuw te rapen valt? Wel, zijn bruin kleurtje (Tundra Brown) ruilt 'ie in voor groen (Camouflage Green) en voortaan kan je hem ook bestellen als S line competition, een soort van S line+ met meer standaard spul zoals sportstoelen, een sportophanging en Audi drive select.
Nog deze herfst zet Audi de opgefriste Q3 bij de dealers neer, de eerste klanten kunnen hun exemplaar dan nog voor 2017 verwachten.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 16 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 19 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 22 uur geleden