Eén van de meest besproken CEO's van het laatste decennium, Sergio Marchionne. De 66-jarige topman heeft onverwachts het roer van Fiat Chrysler Automobiles over moeten dragen, wegens onvoorziene complicaties na een operatie.
Complicaties na een dwaze schouderoperatie hebben één van de machtigste mannen in de automobiel van zijn plaats gekegeld. Of dat is alvast de officiële verklaring die Fiat Chrysler Automobiles geeft bij het vertrek van Marchionne als CEO. De 66-jarige topman zou volgens lokale bronnen al sinds vrijdagnamiddag in een coma liggen in een Zwitsers hospitaal. Al weigeren zowel FCA, als het hospitaal om meer informatie te delen.
Ongeacht de details, een crisisvergadering op zaterdag moest een waardige opvolger voor de man naar boven brengen. Die opvolger werd gevonden bij Michael - Mike - Manley, een 54-jarige Brit die al tien jaar deel uitmaakt van de FCA-familie waarvan negen jaar als CEO van Jeep (hierboven afgebeeld naast Marchionne en Grand Cherokee). Die positie zal hij nu dus achterlaten om door te groeien tot CEO van het gehele concern. Een groep die bestaat uit Fiat, Chrysler, Alfa Romeo, Dodge, Ram, Jeep, Maserati en Lancia.
Het verloop van Marchionne
In 2004 nam de Canadees met Italiaans roots het roer over van het toen in nood verkerende Fiat. Met een eigenzinnige visie, uitgesproken meningen en unieke flair. De gevolgen werden dan ook al snel in het zwart geschreven, want na jaren verlies wist de Fiat Group in 2007 terug winst te maken. Een ommezwaai die niet onbemerkt bleef in de auto-mobielsector, waardoor de man ging waar geen (of toch niet veel) Italianen ooit durfden te gaan; Amerika.
Na het herstellen van Fiat had Marchionne zijn zinnen namelijk gezet op het in 2009 in nood verkerende Chysler. Fiat Chrysler Automobiles was geboren en de Italiaan besliste plots hoe één van de grootste concerns in Amerika haar zaken moest draaien. Dat dit niet altijd zonder slag of stoot ging is geen verrassing maar nog geen tien jaar later is de FCA-groep uitgegroeid tot één van de machtigste concerns in autoland. Dankzij baldadige keuzes van Marchionne. Want de man zag geen graten in het nemen van plotse beslissingen of om illustere merken (Lancia) gewoon van de kaart te vegen.
Nog niet zo lang geleden stelde Marchionne nog zijn toekomstvisie voor, die visie zou dan moeten uitgevoerd worden door zijn opvolger en discipelen, want volgens het plan zou de man in 2019 met pensioen gaan. Dat plannetjes is nu net iets anders uitgedraaid.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 4 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 7 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 10 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 11 uur geleden