Officieel: Fiat 500 wordt elektrisch (2020)

Fiat 500 elektrisch 2020

Na dertien jaar heeft Fiat zijn 500 eindelijk vernieuwd. Die gaat voortaan als volledig elektrische auto door het leven, en staat nog enkele jaren broederlijk naast het model uit 2007, dat onlangs een hybridevariant kreeg.

Deze nieuwe generatie van de Fiat 500 is daarmee het eerste volledig elektrische model voor de Italianen dat het ook tot bij ons zal schoppen – enkele jaren geleden was er immers al een 500e voor de Amerikaanse markt. En het gaat wel degelijk om een nieuwe generatie: de 500 krijgt een gloednieuw platform, met 2 centimeter langere wielbasis, 6 centimeter extra lengte en breedte – maar nog steeds een totale lengte van minder dan 4 meter.

Fiat 500 elektrisch 2020

Aan de buitenkant en binnenin ziet de 500 er nog steeds uit zoals we hem kennen, maar is de evolutie in het design duidelijk aanwezig. Het nieuwe platform zorgt ook voor de welgekomen nieuwe technologie: zo domineert een touchscreen van 10,25 duim het dashboard. We noteren onder meer een wifi-hotspot, Apple CarPlay en Android Auto, draadloze smartphoneverbinding en spraakbesturing.

Fiat 500 elektrisch 2020

Ook de rijhulp kreeg een broodnodige update dankzij het nieuwe platform. Dat zorgt volgens Fiat voor autonoom rijden op niveau 2, met een adaptieve cruisecontrol en rijstrookhulp. Verkeersbordherkenning, een dodehoekwaarschuwing en vermoeidheidsherkenning zijn ook van de partij, net als een 360-gradencamera.

Maar het belangrijkste is natuurlijk de elektrische aandrijving. Die is er in de vorm van een elektromotor van 87 kW (118 pk), goed voor een sprint naar 100 km/u in 9 seconden en een begrensde topsnelheid van 150 km/u. De energie wordt bewaard in een batterij met capaciteit van 42 kWh, waardoor deze Fiat 500 320 WLTP-kilometer ver moet geraken. Snelladen kan aan 85 kW, waardoor je 80 procent rijbereik ‘tankt’ in 35 minuten. Fiat voorziet ook een wallbox van 7,4 kW, waarmee opladen 6 uur in beslag neemt.

Fiat 500 elektrisch 2020

Op dit moment lanceert Fiat alleen een volledig uitgeruste beperkte reeks, die “La Prima” heet en waarvan er maar 500 exemplaren worden gebouwd. Bestellen – met voorschot van 500 euro – kan vanaf nu. De La Prima kost 37.900 euro inclusief wallbox. Met een Mini Electric voor 33.100 euro en een Honda E die 34.500 euro kost worden het interessante tijden in het stadssegment.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
AVR 14:09
afbeelding van AVR

Inclusief wallbox en een actieradius van 320km!? Bon, die meerprijs ten opzichte van Honda E en de Mini is bij deze wel gerechtvaardigd. Lang moeten wachten op een elektrische Fiat, en nu weten we ineens waarom. Je krijgt ineens de full package. ;-)

Waxweazel 15:13
afbeelding van Waxweazel

De vraag is wie zoveel wil of kan betalen voor een klein stadsautootje ?
Beide argumenten vallen vies tegen tegen zo een hoge prijs en kleine afmetingen.

Betaalbare EV's is duidelijk niet voor vandaag of is voor fabrikanten geen prioriteit.

John 16:08
afbeelding van John

Inderdaad. 38K Eur voor een koekendoos met wallbox? Nee daar bedank ik voor. De Peugeot 208-e en Opel Corsa-e kosten resp 30.500 en 29.500 Eur. Meer auto voor je geld. Als de ID.3 van VW er (eindelijk) zal zijn, heb je nog een grotere auto voor +/- 30K met ongeveer gelijkaardige range (320-330Km). We zullen nog wat moeten wachten op de eerste echt betaalbare elektrische wagen die waar voor zijn geld biedt.

AVR 14:13
afbeelding van AVR

De Opel Corsa-e en de Peugeot 208-e hebben maar helft van de opties, geen 'gratis' wallbox (laat ons eerlijk zijn, die moeten we gewoon incalculeren bij die € 37900). Dat is niet echt meer auto voor je geld... Bon, het zijn de koekendozen onder elkaar... En ja, de aankoopprijs is duur, voor eenders welke elektrische wagen. De winst ten opzichte van een wagen op fossiele brandstoffen kan je beter bekijken op termijn: total cost of ownership. De Vlaamse overheid heeft daar een mooie website voor gemaakt waar je dit kan vergelijken ;-). Al heeft die ook zo zijn beperktheden...

andre123 15:05
afbeelding van andre123

een wallbox van 7.4kw als thuislader?
hoeveel huizen gaan dat aankunnen zonder dure aanpassingen?

John 16:02
afbeelding van John

7.4kW is het maximale vermogen elektrische kookplaat. (dus alle pitten op maximale sterkte). Wij (4) hebben nog nooit de volledige kookplaat benut tegelijkertijd. Wie op een monofasige 230V aansluiting zit (zoals wij) heeft 40A (9.2kW) ter beschikking en kunnen indien nodig laten verhogen naar 63A (14.5kW). Ik denk dus niet dat 7.4kW zo'n probleem is.

andre123 10:20
afbeelding van andre123

op zich mss niet nee,maar laat u kookplaat dan toch maar niet tesamen werken......
vergeet de doogkas,boiler,oven enz
ik heb geen zin in al dat gepuzzel en doe het al 3 jaar met een 3.7kw lader ZONDER problemen.
die hoge vermogens heeft het merendeel van de eigenaars nergens voor nodig en is alleen maar een extra belasting voor het net(en een leuk verkoopsargument)
vooral de iets oudere huizen zijn niet voorzien op dergelijke vermogens,wie heeft er bv een kabel naar zijn garage liggen om 7.4 kw te voeden,gedurende 6 uur om maar een vb te geven?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws