Na dertien jaar heeft Fiat zijn 500 eindelijk vernieuwd. Die gaat voortaan als volledig elektrische auto door het leven, en staat nog enkele jaren broederlijk naast het model uit 2007, dat onlangs een hybridevariant kreeg.
Deze nieuwe generatie van de Fiat 500 is daarmee het eerste volledig elektrische model voor de Italianen dat het ook tot bij ons zal schoppen – enkele jaren geleden was er immers al een 500e voor de Amerikaanse markt. En het gaat wel degelijk om een nieuwe generatie: de 500 krijgt een gloednieuw platform, met 2 centimeter langere wielbasis, 6 centimeter extra lengte en breedte – maar nog steeds een totale lengte van minder dan 4 meter.
Aan de buitenkant en binnenin ziet de 500 er nog steeds uit zoals we hem kennen, maar is de evolutie in het design duidelijk aanwezig. Het nieuwe platform zorgt ook voor de welgekomen nieuwe technologie: zo domineert een touchscreen van 10,25 duim het dashboard. We noteren onder meer een wifi-hotspot, Apple CarPlay en Android Auto, draadloze smartphoneverbinding en spraakbesturing.
Ook de rijhulp kreeg een broodnodige update dankzij het nieuwe platform. Dat zorgt volgens Fiat voor autonoom rijden op niveau 2, met een adaptieve cruisecontrol en rijstrookhulp. Verkeersbordherkenning, een dodehoekwaarschuwing en vermoeidheidsherkenning zijn ook van de partij, net als een 360-gradencamera.
Maar het belangrijkste is natuurlijk de elektrische aandrijving. Die is er in de vorm van een elektromotor van 87 kW (118 pk), goed voor een sprint naar 100 km/u in 9 seconden en een begrensde topsnelheid van 150 km/u. De energie wordt bewaard in een batterij met capaciteit van 42 kWh, waardoor deze Fiat 500 320 WLTP-kilometer ver moet geraken. Snelladen kan aan 85 kW, waardoor je 80 procent rijbereik ‘tankt’ in 35 minuten. Fiat voorziet ook een wallbox van 7,4 kW, waarmee opladen 6 uur in beslag neemt.
Op dit moment lanceert Fiat alleen een volledig uitgeruste beperkte reeks, die “La Prima” heet en waarvan er maar 500 exemplaren worden gebouwd. Bestellen – met voorschot van 500 euro – kan vanaf nu. De La Prima kost 37.900 euro inclusief wallbox. Met een Mini Electric voor 33.100 euro en een Honda E die 34.500 euro kost worden het interessante tijden in het stadssegment.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 9 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden