Volkswagen Golf GTI Clubsport laat 55 extra paarden trappelen

Volkswagen haspelt in sneltempo de speciale varianten van de Golf af. Daarbij is vandaag deze Golf in trainingspak aan de beurt. De Golf GTi Clubsport is daarmee een GTI met wat meer longinhoud.

De Golf GTI Clubsport is de vergrotende trap van de GTI, al is hij totdat de Golf R eraan komt de strafste Golf uit het pak. Voorheen produceerde de Clubsport een goeie 265 pk, die je tot 290 pk kon overboosten. Vandaag presenteert Volkswagen een Golf GTI Clubsport die standaard over 300 pk beschikt. Evenveel als een Golf R van zes jaar geleden.

differentieelmanager

Daarbovenop krijgt de Clubsport 400 Nm koppel ter beschikking. Die specificaties duw je door de DSG-7 automaat voor een acceleratietijd van goed 6 seconden van 0 naar 100 km/u. Schakelen kan je desgewenst met de standaard schakelflippers achter het stuurwiel. Voor het vermogen is trouwens nog altijd een 2.0 TSI turbobenzinemotor verantwoordelijk. Geen hybride specificaties dus. Wel krijgt de Golf GTI Clubsport een elektromechanisch sperdifferentieel op de vooras. Die wordt aangestuurd door het Vehicle Dynamics systeem dat ook de Dynamic Chassis Controle beheert.

VW Golf GTI Clubsport (2020)

nurburgracer

Verder vind je op de Golf GTI Clubsport een steviger setje remmen met 18 inch grote remschijven. Die passen in de 18 inch wielen - optioneel 19 inch - en moeten het geheel sneller doen stoppen. Dat is vooral een opgave in de speciaal voor de Clubsport uitgewerkte rijmodus die je rondetijden op de Nordschleife van de Nurburgring bijhoudt. Neem daar dus maar al een abonnementje.

VW Golf GTI Clubsport (2020)

Buitenom herken je de GTI Clubsport aan de aangepaste dakspoiler achteraan die in twee delen werd opgebouwd. De diffusor zorgt voor meer downforce en wordt geflankeerd door twee ovalen eindpijpen, die 4 centimeter meer naar de zijkant staan dan de ronde exemplaren op de GTI. Je vindt nog altijd de rode GTI-letters onder de badge op de koffer, 'Clubsport' bleek wat te lang om er nog achteraan te passen. Vooraan valt de andere bumper direct op door zijn leegte. Het gaas vult praktisch de hele onderzijde op zonder visuele onderbreking. LED-Plus koplampen krijgt ie standaard, Matrix LED koplampen staan op de optielijst.

In het interieur zie je de sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun. Deze zijn met rode stiksels afgewerkt, net als het sportstuurwiel, de middenarmsteun en de vloermatten.

VW Golf GTI Clubsport (2020)

Prijzen voor de 300 pk sterke Golf GTI Clubsport zijn er voorlopig nog niet. Weet alvast dat de gewone Golf GTI vanaf 38.890 euro in de catalogus staat.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws