Enkele weken voor het grote debuut op het salon van Genève haalt Volkswagen al het doek van zijn nieuwe Golf GTI. Die stelt het nog lekker ouderwets zonder hybridehulp, want daar heeft VW immers de nieuwe Golf GTE voor...
Volkswagen slaat drie vliegen met één klap, want Genève is voorbehouden voor het publieksdebuut voor maar liefst drie sportieve Golf-derivaten: de Golf GTI, de GTE en de GTD. Maar wedden dat de meeste aandacht gaat naar de iconische GTI, die intussen aan zijn achtste generatie toe is?
Voor die GTI gebruikt Volkswagen zijn vertrouwde 2.0 TSI viercilinder turbobenzine. Die is in de Golf 8 GTI goed voor 245 pk en 370 Nm. Dat vermogen gaat uiteraard naar de voorwielen. Goed nieuws voor de puristen: VW voorziet standaard een manuele zesbak, met een DSG7 als optie. Officiële sprintcijfers geven de Duitsers nog niet, maar reken op 0-100 km/u in zo’n 6,3 seconden.
Visueel herken je de Golf GTI traditiegetrouw aan zijn rode accenten. Ook deze keer verbindt er een rode strook de led-koplampen. Nieuw is de iets hogere positie en de led-stroken aan beide kanten die naar het centrale VW-logo wijzen en die verlicht zijn wanneer de dagrijlichten branden. Achteraan heeft de GTI een uitlaat aan elke kant, en binnenin is de klassieke ruitjesstof opnieuw van de partij.
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 8 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 13 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 13 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 18 uur geleden