
Enkele weken voor het grote debuut op het salon van Genève haalt Volkswagen al het doek van zijn nieuwe Golf GTI. Die stelt het nog lekker ouderwets zonder hybridehulp, want daar heeft VW immers de nieuwe Golf GTE voor...
Volkswagen slaat drie vliegen met één klap, want Genève is voorbehouden voor het publieksdebuut voor maar liefst drie sportieve Golf-derivaten: de Golf GTI, de GTE en de GTD. Maar wedden dat de meeste aandacht gaat naar de iconische GTI, die intussen aan zijn achtste generatie toe is?

Voor die GTI gebruikt Volkswagen zijn vertrouwde 2.0 TSI viercilinder turbobenzine. Die is in de Golf 8 GTI goed voor 245 pk en 370 Nm. Dat vermogen gaat uiteraard naar de voorwielen. Goed nieuws voor de puristen: VW voorziet standaard een manuele zesbak, met een DSG7 als optie. Officiële sprintcijfers geven de Duitsers nog niet, maar reken op 0-100 km/u in zo’n 6,3 seconden.

Visueel herken je de Golf GTI traditiegetrouw aan zijn rode accenten. Ook deze keer verbindt er een rode strook de led-koplampen. Nieuw is de iets hogere positie en de led-stroken aan beide kanten die naar het centrale VW-logo wijzen en die verlicht zijn wanneer de dagrijlichten branden. Achteraan heeft de GTI een uitlaat aan elke kant, en binnenin is de klassieke ruitjesstof opnieuw van de partij.
Recente reacties
Optiefans: dit kost de ideale Mazda MX-5 (2023)
Ik zou altijd de sportstoelen nemen
Door Mathias 8 uur geleden
Optiefans: dit kost de ideale Mazda MX-5 (2023)
Klopt helemaal, maar we konden het niet laten ;-) Zonder is hij dus 32.290 euro (en klinkt hij...
Door Joram 11 uur geleden
Google Maps, Waze of TomTom: Welke navigatie gebruik jij in de auto?
Ik had vroeger altyd een TomTom. Maar de laatste tijd, gebruik ik "Here we go" op mijn mobiel....
Door Max 21 uur geleden
Optiefans: dit kost de ideale Mazda MX-5 (2023)
Niet om te willen muggenziften, maar zo'n uitlaat stond wel niet op het lijstje met must-haves. :-P
Door John 21 uur geleden