Officieel: Volkswagen Golf R facelift doet het nu standaard met 333 pk (2024)

Volkswagen Golf R facelift 2024

De facelift voor de Volkswagen Golf bereikt nu ook zijn potentste versie: de R. Die trekt de 333 pk van zijn speciale edities door naar de standaardversie terwijl je hem nog steeds als hatchback en als Variant kan krijgen. Wat wel helemaal nieuw is, is de Black Edition die je een tripje naar de lokale wrapper uitspaart.

De Volkswagen Golf steekt sinds vorig jaar in ’t nieuw, of toch deels. In aanloop naar een gloednieuwe, zuiver elektrische generatie kreeg ’s werelds bekendste hatchback nog één keer een facelift, compleet met al zijn sportieve versies. Zo werden de GTE en de GTI meteen meegenomen en die pakten allebei uit met wat meer vermogen, en dan moest de GTI Clubsport nog komen. Zelfs dan waren ze bij Volkswagen echter nog niet uitgepatserd, want dit is de Golf R in vernieuwde vorm!

Bochtenwonder

Ook die pakt uit met meer vermogen dan voorheen, of toch tenzij je je Golf toen als ‘R 333’ had besteld. Die speciale editie dreef het vermogen al op van de gewoonlijke 320 pk naar 333 pk en dat laatste cijfertje wordt voortaan standaard. Samen met de 420 Nm aan koppel komen die pk’s nog steeds van een 2.0-liter TSI-benzinemotor en die werkt nu standaard samen met een zeventraps DSG-automaat — dus doei handbak. Het resultaat: 0-naar-100 in 4,6 seconden en een topsnelheid van 250 km/u, tenzij je je Golf R met Performance-pakket bestelt want dan grijpt de begrenzer pas in bij de 270 km/u.

Volkswagen Golf R facelift 2024

Dat pakketje voegt meteen ook twee rijmodi toe: Special en Drift. Die eerste werd speciaal afgesteld om de vele bochten van de Nürburgring de baas te kunnen terwijl die tweede vooral werd afgesteld om je lokale rotonde onveilig te maken, want die zet je achterwielen in lichterlaaie. De rest van de tijd doet de vierwielaandrijving natuurlijk zoveel mogelijk z’n best om de grip te optimaliseren en daarvoor krijgt die de hulp van torque vectoring, dat indien nodig zelfs 100 procent van de aandrijving naar één kant kan sturen. Koppel dat aan tegenwoordig standaard aanwezige, adaptieve ophanging en de Golf R belooft weer een heus bochtenwonder te worden.

Alles in ’t zwart

Van buitenaf krijgt de topper zijn eigen bumperwerk dat zich van dat van de GTI en GTI Clubsport onderscheidt met nog meer luchthappers. Achteraan zijn de vier eindstukken van de Akrapovic-uitlaat dan weer van de partij en standaard krijg je een setje 18-inch Jerez-velgen mee, waar het Performance-pakket 19-inch Estoril-exemplaren van maakt. Dat pakket voegt ook een flinke achterspoiler toe en is je Golf je daarmee nog niet stoer genoeg, dan biedt Volkswagen tegenwoordig ook een Black Edition aan die ronduit alles in het zwart steekt... Kwestie van te vermijden dat je dat anders toch aftermarket had laten doen.

Volkswagen Golf R facelift 2024

Verder mag je rekenen op dezelfde uiterlijke en innerlijke wijzigingen die we al bij de facelift van de reguliere Golf leerden kennen, op eentje na: de R houdt wél gewoon vast aan aanraakgevoelige knoppen op het stuur terwijl de tragere versies alweer overstapten op fysieke knoppen. Verder komt de Golf R er ook nog steeds als Variant die meer kofferruimte toevoegt in ruil voor twee tienden vertraging in de sprint naar de 100 km/u. Wat je voor zo’n Golf R Variant of voor de reguliere Golf R in vernieuwde vorm over moet hebben, weten we op dit moment nog niet.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws