Officieel: Volkswagen Golf GTI Clubsport is terug met 300 pk op z’n voorwielen (2024)

Volkswagen Golf GTI Clubsport 2024

Volkswagen heeft het toppunt van zijn vernieuwde GTI-gamma voorgesteld: de Golf GTI Clubsport. Die doet het nog steeds met voorwielaandrijving maar stuurt nog meer aandrijving naar die voorwielen dan de gemiddelde GTI. Reken dus op 300 pk aan vermogen… Net als voor de facelift, eigenlijk.

De koning van het Golf-terrein is natuurlijk al lang niet meer de GTI maar wel de R, en daar is een eenvoudige reden voor. Die laatste doet het namelijk met vierwielaandrijving. Op vier wielen kan je nu eenmaal meer pk’s kwijt dan op twee, vooral als die twee — zoals bij de voorwielaangedreven Golf GTI — ook nog eens het stuurwerk voor hun rekening moeten nemen. Waar dus precies die grens ligt, dat moet de Clubsport-versie onderzoeken.

Verschil wordt kleiner

Dit is namelijk het vernieuwde sluitstuk van Volkswagens Golf GTI-gamma en dat valt er van buitenaf meteen al aan te zien. Zo krijgt de Clubsport zijn eigen setje bumpers aangemeten waarbij de diffuser van het achterste exemplaar hem wat meer doet lijken op sterker broertje R. Dat geldt ook voor de spoiler die je bovenaan de achterklep ziet want die krijgt zelfs de Golf R-koper pas wanneer die er het ‘Performance’-pack bij bestelt. Op deze GTI Clubsport zit die dus standaard en dat geldt ook voor zijn Alfa Ro… — pardon: ‘Queenstown’-velgen, waarachter in dit geval 18-inch remschijven verstopt zitten. Daarmee zijn ze toch maar weer een inch groter dan die van de gewone GTI.

Volkswagen Golf GTI Clubsport 2024

Deze Clubsport-versie is dan ook krachtiger dan zo’n gewone GTI, al wordt het verschil stiekem wel kleiner. Terwijl de standaardversie zijn vermogen bij de facelift namelijk zag stijgen van 245 naar 265 pk, houdt de Clubsport het bij precies dezelfde 300 pk en 400 Nm koppel als voorheen. Daar lijkt dus gewoon de grens te liggen van hoeveel pk’s Volkswagen op een set voorwielen wil planten maar niet getreurd, want dat lijkt genoeg. Zo snelt de vernieuwde Clubsport nog steeds naar de 100 km/u in 5,6 seconden en gaat hij door tot een top van 267 km/u als je de begrenzer er tegen betaling af laat halen.

Volkswagen heeft momenteel nog geen prijs vrijgegeven voor zijn vernieuwde Golf GTI Clubsport. Sterker nog: de Belgische importeur heeft nog niet bevestigd of die er wel een paar exemplaren van naar onze markt brengt. Afwachten dus!

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws