![Lynk&Co](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/LynkCo/anderefotos/lynk_co_ev_2023.jpg?itok=YU6G_JOz)
In 2021 nog aangekondigd in België als baanbrekend en vernieuwend concept, rijzende ster in de verkoopstabellen, maar vandaag slechts een voetnoot in het automotive landschap. Wat is er gaande met Lynk & Co?
Het concept was even eenvoudig als geniaal: je biedt een ruime en milieuvriendelijke SUV aan die behoorlijk is uitgerust. Je teert op de degelijkheid van moederhuis Volvo. Je pakt uit met een vernieuwende en vooral zorgeloze abonnementsformule van 500 € per maand, alle kosten inclusief. En je etaleert het allemaal in hippe urban-stores. Klinkt een beetje te mooi om waar te zijn, niet? Het is vooral aan de kant van Lynk & Co dat men zich behoorlijk heeft verslikt in het businessmodel.
Plug-in niet de juiste keuze
Het is moeilijk om één bepalende schuldige factor aan te duiden die het succesverhaal van Lynk & Co dwarsboomt. Het is een amalgaam van verschillende elementen die ervoor gezorgd hebben dat de mayonaise (die in het begin wel degelijk ‘pakte’), al snel is gaan schiften. Een eerste vraag die we ons stellen: heeft Lynk & Co de juiste keuze gemaakt door een plug-in aandrijflijn te promoten? In de tijdgeest van enkele jaren geleden: absoluut.
![](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2021/Lynkco/anderefotos/lynk_co_01_rijtest-belgie_01.jpeg?itok=4CTIUNHi)
Plug-ins waren niet aan te slepen en een prachtig alternatief tussen pure benzinemotoren en de eerste volledige EV’s met een beperkt rijbereik. De Lynk & Co 01 bleek bovendien ook nog eens een prettig sturende machine te zijn, zo was te lezen in onze rijtest. Alleen is amper twee jaar later het plug-in verhaal fiscaal niet meer zo interessant, en verschijnen her en der een pak betaalbare EV’s die wel een degelijk rijbereik beloven en zelfs met een vergelijkbaar prijskaartje kunnen uitpakken.
De rekening klopt… niet
Bovendien, en dit heeft Lynk & Co echt pijn gedaan, blijken de binnen geleverde wagens niet de verhoopte restwaarde te behalen. Die hoge restwaarde (of doorverkoopwaarde op de tweedehandsmarkt) was echt wel nodig om een absurd lage abonnement-maandprijs van 500 euro te kunnen beloven. En dat is, onder negatieve impuls van de tanende populariteit van plug-in-hybrides, helaas niet gelukt. Meteen een eerste dikke streep door de rekening van Lynk & Co.
![](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2021/Lynkco/anderefotos/lynk_co_01_rijtest-belgie_03.jpeg?itok=vRsBbRqt)
Er is wel geprobeerd om bij te sturen door het maandelijkse abonnementstarief te verhogen (intussen kost een Lynk 01 al 700 euro per maand) maar dan begin je jezelf stilaan uit de markt te prijzen tegenover het kopen of eenvoudig afbetalen van een nieuwe wagen (die dan wel jouw eigendom is). En de 01 wordt er als model zelf ook niet bepaald jonger op; hij is niet bepaald te vergelijken met George Clooney die aantrekkelijker wordt met de jaren.
Ondermaatse service
Bijkomend fenomeen: als je een concept aanbiedt dat is gebaseerd op ‘ontzorgen’, dan moet je klantenservice daarop afgestemd zijn. En dat bleek niet het geval. Op allerhande fora zijn heel wat verhalen te vinden van misnoegde klanten die nauwelijks geholpen worden door de klantendienst van Lynk & Co. In de Nederlandse pers zijn in dat verband ook verschillende artikels verschenen die het imago van het merk geen goed hebben gedaan. Ter verdediging van Lynk & Co: klanten zijn in zo’n abonnementsformule ook niet altijd respectvol omgegaan met hun voertuig waardoor extra (vaak terechte) kosten voor heel wat ongenoegen hebben gezorgd. Nu, als je je voertuig even slecht behandelt als een deelstep die je respectloos langs de kant gooit, dan mag het je niet verbazen dat je op een bepaald moment de rekening gepresenteerd krijgt. Schade rijden of boetes opstapelen? Die kosten moet je uiteraard zelf betalen.
![](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2021/Lynkco/anderefotos/lynkco-club-antwerpen_02.jpg?itok=EahluTDc)
Komt het nog goed?
Het is eigenlijk niet mogelijk om hier in drie minuten leestijd een volledige en diepgaande analyse te maken van de problemen bij Lynk & Co, maar het is wel duidelijk dat de algemene terugval van het plug-in verhaal én de te optimistische berekeningen van Lynk & Co aan de basis liggen van het tanende succes. Maar Lynk & Co is nog niet helemaal KO; er is recent een nieuwe CEO aangesteld en er is de ‘Zero’ EV die in de coulissen klaar staat om gelanceerd te worden (al is het niet duidelijk of die ook naar Europa komt). Met een betaalbaar volledig elektrisch model, een beter doordachte abonnementsformule en een upgrade van de klantenservice, is het Lynk & Co verhaal wellicht nog niet uitgeschreven. Of het echt rendabel kan worden, daar heb ik vooralsnog mijn twijfels over.
Recente reacties
Officieel: nieuwe BMW M5 is 727 pk sterke… plug-inhybride?! (2024)
Pasterbak, wel toepasselijk voor wat misschien de laatste stuiptrekkingen van een M5 met ICE zijn...
Door GLENN 6 uur geleden
Verkoop Tesla Model Y stuikt in elkaar: dit is nieuwe bestseller van Europa
De anti-Tesla-media wil het maar niet snappen: "liefst 49% minder model Y in mei" hahaha Ik stel...
Door Mike 9 uur geleden
Verkoop Tesla Model Y stuikt in elkaar: dit is nieuwe bestseller van Europa
Niet iedereen. De marketingboys snappen er niks van of willen het niet snappen. Kijk naar Dovy...
Door Jos D. 1 dag geleden
Vergeet de R8: Audi RS Q8 Performance is krachtigste Audi op verbranding ooit (2024)
Voor dat geld koop je toch wat leukers op wielen dan zo'n patserbak. Maar ja, ieder zijn goesting...
Door Jos D. 1 dag geleden