Autonieuws: Officieel

Nieuwe Bentley Continental GT schrapt vier cilinders (2024)

Bentley is klaar met de vierde generatie Continental GT. Je weet wel, de auto die het Britse merk terug populair wist te maken begin de jaren 2000 door de massale interesse van de voetbalwereld. Generatie vier neemt afscheid van de W12, maar krijgt wel meer vermogen dan ooit onder de kap.

Tot begin de jaren 2000 had Bentley vooral een oude mannen-imago. In 2003 kwam daar echter verandering in, want Belg Dirk van Braecke pende de eerste generatie Continental GT en die werd meteen een hit bij voetballers en, tja, Russische oligarchen. 21 jaar later is het tijd voor de vierde generatie.

A la carte

Zoals het een échte Bentley betaamt neemt die vooral een stilistische evolutie. Want zelfs deze vierde generatie ziet er in grote lijnen nog uit als het origineel uit 2003. Laat staan als we gaan vergelijken met de uitgaande generatie. Desalniettemin zegt Bentley dat 68% van de onderdelen nieuw is. De iconische dubbele ronde koplampen maken plaats voor enkelvoudige exemplaren die door de dagrijverlichting worden doorstreept.

Image
Bentley Continental GT 2024

De flank lijkt zo goed als identiek, al geloven we Bentley op hun woord dat er links en rechts wat veranderingen waar te nemen zijn. Achteraan zijn de verschillen dan weer wel duidelijker. De ovale lichten duiken voortaan mee de koffer(klep) in. De voordien ovaalvormige uitlaten op de pikantste Speed-uitvoering maken plaats voor meer hoekige exemplaren. Nieuwe velgen en koetswerkkleuren tekenen uiteraard ook present, al waren die de facto à la carte voor het Bentley-clienteel.

Nieuw, waar?

Wie het interieur van zijn huidige Continental GT wat beu is, die is er aan voor de moeite. Want dat wordt zo goed als overgenomen! De stoelen zijn lichtjes gewijzigd, maar de opbouw van schermen - inclusief het centrale en tevens draaiende Toblerone-blokje - blijft identiek. De knopjes op de middentunnel lijken eveneens op dezelfde plaats te staan, maar zijn tegenwoordig wel niet meer aparte elementen maar verstopt onder één tactiele plaat. Goedkoper om te produceren natuurlijk... maar dat heb je niet van ons.

Image
Bentley Continental GT 2024

Ach, voorts is het interieur een ongelooflijke plaats om in te vertoeven. Met z'n vieren trouwens. Want de Conti GT blijft een reinst vierzitter. Nu ja, we zeggen wel vierzitter maar zie 'm eerder als een meer ruime 2+2. Idem voor de koffer trouwens, waar je nog steeds met gemak genoeg bagage in moet krijgen om een tripje richting Monaco te wagen.

Rip W12

Die trip naar Monaco zal je evenwel met vier cilinders minder moeten doen. Toch als je voor de Bentley Continental GT Speed gaat. Die wisselt zijn W12 in voor een V8 plug-inhybride. Een 4-liter groot motorblok dat je ook al kent van merken zoals Porsche en Audi. Het systeemvermogen bedraagt 728 pk en 1.000 Nm koppel. Meer dan genoeg natuurlijk, getuige de sprinttijd. Een Bentley die in 3.3 seconden de honderd weet aan te tikken. Wat is dit? Een circuitbeestje?!

Image
Bentley Continental GT 2024

Uiteraard is dit geen circuitmonster, wel een auto die performant comfort voorop wil zetten. Daardoor krijg je ook standaard luchtvering en kan je met de accu van 25,9 kWh tot 80 km puur elektrisch rijden. Mag het ook wat minder zijn? Dan laat Bentley weten dat er ook meer modale modellen op de planning staan, al zal het steeds over plug-inhybrides gaan. Straffer nog, het gerucht doet de ronde dat er ook een V6 plug-in zijn weg zal vinden naar deze Continental GT. Ach, het had ook een viercilinder kunnen zijn. NEE BENTLEY, WE GEVEN GEEN IDEEËN!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen