Eerste test: BYD Tang facelift - Comfortsloep voor elektrische langeafstand (2024)

BYD Tang

Bij de lancering van het Chinese BYD in België in 2022 was de elektrische Tang SUV al op de prijslijst terug te vinden. Na de zomer verschijnt de eerder aangekondigde facelift in het straatbeeld en Autofans kon dit SUV-vlaggenschip al kort testrijden.

Wat is dit?

De line-up van BYD in België telt momenteel 7 modellen en de Tang is het paradepaardje van het SUV-aanbod. Met zeven zitplaatsen en meer dan 500 pk zit hij ook qua specs niet verlegen.

Dragon Face

De facelift van het model is vooral herkenbaar aan het nieuwe smoelwerk met zogenaamd Dragon Face Design, dat verdacht veel op de snuit van de Seal U lijkt. Misschien weinig origineel, maar door de uniformiteit kan BYD natuurlijk wel herkenbaarheid opbouwen, wat voor een beginnend merk bepaald belangrijk is. Achteraan de vernieuwde Tang zien we nog steeds de doorlopende lichtbalk (met Jeep invloeden, als je het ons vraagt) waarachter een immense koffer schuil gaat van 1.655 liter (met alle zetels neergeklapt).

BYD Tang

De Tang heeft trouwens standaard zeven zitjes, waarvan de twee achterste netjes in de vloer zijn weggewerkt. Ga je voor de volle bezetting, dan blijft er 235 liter kofferruimte over, met vijf aan boord heb je 940 liter beschikbaar.

Referentie voor Tesla

BYD wil een premium merk zijn (willen ze dat niet allemaal?) maar dan met een bereikbaar prijskaartje. Nu is de prijs van de nieuwe Tang nog niet gekend, maar rekening houdend met het aanbod van de huidige versie zal je toch mogen rekenen op om en bij de 65.000 a 70.000 euro. Dat is weliswaar een behoorlijk bedrag, maar je krijgt er natuurlijk wel heel veel auto voor in de plaats. Dan hebben we het niet in het minst over de EV-aandrijflijn want op dat vlak hoef je BYD geen lessen te leren. De zogenaamde Blade batterijtechnologie (met betere laadcycli en een langere levensduur) is simpelweg aan de top van het EV-spectrum. In die mate zelfs dat merken als Tesla voor bepaalde modellen hun batterijen bij BYD aankopen. Een betere referentie kan je niet bedenken.

BYD Tang

De Tang gebruikt een joekel van een exemplaar van 108,8 kWh en dat is ook wel nodig. Deze comfortsloep legt namelijk behoorlijk wat kilo’s in de weegschaal (om en bij de 2,5 ton droog aan de haak) en dan mag het niet verbazen dat je een flink aantal kWh nodig hebt om hem vooruit te stuwen. Onze testwagen afficheerde over een afstand van ruim 6.000 km een gemiddelde honger van 26 kWh, wat betekent dat je dus een dikke 400 km ver geraakt op één lading. Dat lijkt ons echter een beetje onderschat, wat als je een beetje oplet, dan moet een verbruik van 20 à 22 kWh wel mogelijk zijn, wat dan weer een autonomie oplevert in de buurt van de 500 km. BYD kondigt zelf een rijbereik van 530 km aan, waar je uit kan afleiden dat 450 km in de praktijk best mogelijk moet zijn. DC snelladen kan trouwens aan 170 kW en er is ook een Vehicle To Load functie voorzien.

Hoe rijdt de Tang?

We hebben tijdens deze eerste korte kennismaking de Tang hoofdzakelijk op de snelweg kunnen rijden en daar pakt hij graag uit met zijn grootste troeven, namelijk ruimte en comfort. De Tang is ook riant uitgerust, tot massagestoelen aan toe. Met vier volwassenen inclusief bagage aan boord konden we ons geen betere BYD inbeelden. Wel voel je aan alles dat de Tang redelijk obees is, wat ook niet bepaald wordt geholpen door een niet al te precieze besturing. Niks om van wakker te liggen, maar wie zoekt naar een meer opwindende rij-dynamiek is beter af met een Seal.

BYD Tang

De prestaties van de vernieuwde Tang zijn dankzij zijn systeemvermogen van 517 pk meer dan correct, maar niet flitsend. Nochtans claimt BYD een sprintje naar 100 in 4,9 seconden, maar zo voelt het niet aan. Wie er echt de pees wil opleggen zal dit trouwens al snel ervaren als de spreekwoordelijke tang op een varken (sorry, we konden dit grapje onmogelijk laten liggen). Wel voel je je in deze grote SUV geruststellend veilig dankzij een verzameling aan veiligheids- en rijhulpsystemen die gelukkig niet teveel tussenbeide komen middels bliepjes en flikkerende lampjes. Op voorwaarde dat je de verkeersbordherkenning uitschakelt wel te verstaan. Voor de volledigheid voegen we er nog even aan toe dat onze testwagen nog een preproductiemodel was, al verwachten we geen grote evolutie meer bij de finale versies.

Duits premium of niet?

Euh, neen. De Tang is niet premium op z’n Duits. Eerlijk gezegd vonden we de kleinere Seal verrassend dichter aanschurken met wat de Duitse premiums brengen, al gaat het hier weliswaar vooral over een subjectieve perceptie. Niet dat het niet robuust in elkaar zit, of dat we de Tang konden betrappen op een slechte bouwkwaliteit, maar voor de stempel van betere verfijning misten we een beetje coherentie, of zoiets. Wel een dikke pluim voor het knappe en luxueus aanvoelende leder, dat zeker in de cognac-kleurstelling de Tang naar een hoger niveau tilt.

BYD Tang

Er zijn een paar dingetjes die trouwens beter kunnen. Bijvoorbeeld: het inmiddels gekende megagrote multimediascherm (dat je met een druk op de knop ook verticaal kunt laten draaien) is top, maar de software niet altijd van de snelste. De tellercluster is wat ons betreft iets te druk en niet al te overzichtelijk, en de golvende dahsboardverlichting ademt eerder een vleugje kitsch dan premium. Alle gekheid: allemaal niets om de Tang links te laten liggen, maar om toegelaten te worden tot het selecte clubje van de über-premiums, moet het volledige plaatje wel kloppen. En het blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak; hou je van de spreekwoordelijke toeters, bellen en een beetje blingbling, dan ben je hier zeker aan het juiste adres.

Conclusie

We vonden onze eerste kennismaking met de grondig vernieuwde BYD Tang zeker aangenaam. Het is de perfecte EV-reiswagen waarbij je zal kunnen genieten van zijn ruimte met 7 zitplaatsen, zijn comfort en van de uiterst complete uitrusting. Ook qua batterij-eigenschappen haal je met de Tang de absolute top in huis. Wil je echter ook flitsende prestaties en rijsensaties, dan is de Seal (U) wellicht de betere keuze. Twijfels? Dan kan een testrit duidelijkheid brengen. Wel nog even wachten tot na de zomer, dan wordt de nieuwe Tang in de showrooms verwacht.

Meer elektrische auto's zijn te ontdekken in de Autofans EV-Gids 2024

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws