Column: Reflected - Waarom BMW kiest voor deze unieke klantenbinding

BMW Reflected

Marketing is de brandstof die de motor van de economie voedt en dat is niet anders voor de autosector. De evolutie in automotive-marketing is wel opzienbarend in vele opzichten. BMW is daarbij een speler die zichzelf heeft heruitgevonden met een uniek evenement.

Het is een (bijna) wetmatigheid dat je marketing nodig hebt om verkoop te genereren. Zelfs al ben je een gevestigde waarde, dan nog wil je top of mind blijven, zoals dat heet. Kijk maar naar Coca-Cola of Nivea, twee merken die al bekend en populair zijn, maar die toch indrukwekkende budgetten spenderen aan tv-spots of advertenties. Om op het moment van een aankoopintentie bovenaan de shortlist van de consument te staan, uiteraard.

BMW Reflected

Ook in de autosector wordt er veel marketinggeld gespendeerd door zowel grote als kleine merken. Een opmerkelijke uitzondering daarop is Tesla, waar ze nauwelijks aan marketing of klantenbinding doen en ze de producten voor zich laten spreken. Interessante benadering, maar niet duurzaam als je het ons vraagt. Vroeg of laat zal Tesla ook geld moeten steken in de onverbiddelijke marketingmachine. Of ze moeten genoegen nemen met minder volume en bijgevolg (opnieuw) een paar duizend mensen op straat zetten. Die laatste keuze kan je niet blijven maken natuurlijk. Dan koop je beter marktaandeel door je product te vermarkten via marketing-tools.

Je wil online zijn

In de autosector hebben we de laatste 10 jaar verschillende opmerkelijke evoluties gezien. We kunnen ze onmogelijk allemaal opsommen, maar het belangrijkste is misschien wel de duidelijke shift richting online marketing. We zien steeds minder advertenties op papier of affiches, je krijgt steeds meer reclameboodschappen van auto’s als je op je GSM zit te scrollen. Of je vindt de merken en modellen via een Autofans nieuws- of testbericht bijvoorbeeld.

BMW Reflected

Een ander aspect binnen de automotive marketing betreft het bouwen (of onderhouden) van je imago en ook de klantenbinding. Dat is misschien nog meer belangrijk als je een premium merk bent, want je wilt natuurlijk de klant een goede reden geven om meer te betalen voor jouw product, in plaats van voor een mainstream merk. Je wilt daarbij dat de klant zich speciaal voelt en je wil iets aanbieden wat anderen niet hebben. Kwestie van die exclusiviteit nog te onderlijnen.

Premières à volonté

BMW heeft een uniek concept bedacht waarbij klantenbinding, toekomstperspectief en exclusiviteit centraal staan. Onder de noemer ‘Reflected’ organiseert BMW Group Belux in de eigen hoofdzetel in Bornem een ongezien evenement voor 3.500 VIP-gasten, klanten en industry leaders. Autofans mocht erbij zijn en we konden vaststellen dat BMW met dit Reflected-event een unieke benadering heeft gevonden om zowel hun bestaande klanten te verwennen (en dus aan zich te binden) maar ook om potentieel nieuwe klanten te overtuigen dat BMW het merk is waar je je thuis voelt, dat de juiste waarden uitstraalt en dat samen met Mini en BMW Motorrad (motorfietsen) ook nog eens een heel brede waaier aan mogelijkheden biedt. Dat je in de marge ook nog eens lekker gepamperd wordt, dat is mooi meegenomen.

BMW Reflected

Tijdens een ruim 4u durende show word je ondergedompeld in de exclusieve BMW-belevingswereld waarbij je bovendien enkele opvallende premières te zien krijgt. Zo konden we maar liefst 4 premières in levende lijve bekijken, iets waar we als gewone autojournalist normaal nog niet aan toe zijn. Wel dus als BMW-klant voor 1 avond. Ook wij moesten helaas onze GSM afgeven en op straffe van uitsluiting voor het evenement volgend jaar, kunnen we ook verder niets meer vertellen over de premières die we mochten ontdekken.

Nadenken over de toekomst

Het lokale BMW management maakt ook van de gelegenheid gebruik om je mee te nemen in een moment van reflectie over de mobiliteitsmodi van de toekomst. Niet dat BMW hier het warm water uitvindt, maar het voelt wel goed dat je de bevestiging krijgt dat er grondig over de mobiliteit van de toekomst wordt nagedacht en dat je deel kan uitmaken van dat proces. En dat allemaal natuurlijk terwijl je tussendoor geniet van een zinnenprikkelend sterrenmenu, geflankeerd met de bijpassende exquise wijnen.

Kortom, de premium beleving kan niet beter en bovendien besef je als (potentiële) klant dat BMW het merk is dat met jou meedenkt. En daar betaal je natuurlijk graag premium-geld voor. Het Reflected event zal ongetwijfeld een sloot geld kosten, maar qua klantenbeleving en vooral klantenbinding is er geen betere formule. Slim bekeken dus, van BMW.

BMW Reflected

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws