Officieel: vernieuwde Audi e-tron GT is plots de krachtigste Audi ooit (2024)

Audi e-tron GT facelift 2024

Audi heeft zijn elektrische vlaggenschip vernieuwd en nog geen klein beetje. De e-tron GT gaat hun recentere EV’s achterna met een nieuw front maar zoekt op technisch vlak vooral toenadering tot de pas gefacelifte Porsche Taycan… En het resultaat is, jawel, de krachtigste Audi in de geschiedenis van krachtige Audi’s.

Heel af en toe mogen ze bij Audi eens proeven van technologie uit het hoogste segment. De R8 deelde zijn techniek bijvoorbeeld met niets minder dan een Lamborghini en haal je een Q7 in huis, dan rij je zo’n beetje met een Bentley Bentayga aan de helft van de prijs. In Audi’s elektrische aanbod pronkt dan weer de e-tron GT en die zou je kunnen zien als het minderbedeelde broertje van de Porsche Taycan. Raad dus eens wat er gebeurt wanneer die Porsche grondig vernieuwd wordt?

Tot 925 pk!

Inderdaad: maak kennis met de eveneens vernieuwde Audi e-tron GT — of eigenlijk moeten we zeggen: e-tron GT quattro. Iedere versie van de EV is namelijk nog steeds vierwielaangedreven maar het gamma splitst zich voortaan wel op in drie nieuwe versies. Alledrie pakken ze uit met meer vermogen dan voorheen, en dan hebben we het ook niet over een paar luttele pk’tjes… O nee: de toename is zo groot, dat de nieuwe basisversie plots krachtiger is dan de uitgaande top-RS e-tron GT.

Audi e-tron GT facelift 2024

Die laatste pakte namelijk uit met ocharme 600 pk maar zelfs instapper S e-tron GT haalt voortaan al 679 pk uit zijn twee elektromotoren. Dat is goed voor een 0-naar-100-sprintje in 3,4 seconden en is dat nog niet genoeg, dan kan je nog steeds kiezen voor zo’n RS e-tron GT. In vernieuwde vorm hoest die namelijk 856 pk op — zomaar even 256 pk meer dan voorheen — waarmee je de 100 km/u bereikt in 2,8 seconden. Dat doet hij dus een volle halve seconde sneller dan zijn naamgenoot van voor de facelift maar zelfs dan is Audi nog niet klaar. Ze voegen nu namelijk nog een RS e-tron GT Performance toe aan het gamma en die schopt het tot 925 pk. Dat is goed voor een 0-naar-100-tijd van 2,5 seconden, een topsnelheid van 250 km/u én de titel van krachtigste Audi ooit — voor het geval je wijlen de R8 net begon te missen.

280 kilometer laden in 10 minuten

Indrukwekkende cijfers dus, al blijft de Audi e-tron GT daar nog steeds achter op platformgenoot Porsche Taycan die sinds zijn update tot maar liefst 1.108 pk op het asfalt afvuurt. Geen nood echter want de rest van de specificaties zijn wel mooi op niveau. Zo krijgt ook de Audi voortaan een nieuw accupakket mee, goed voor 105 kWh in plaats van 93,4 kWh bruto. Daarvan is in de praktijk 97 kWh bruikbaar en daar moet je volgens de WLTP-cyclus zo’n 609 kilometer rijbereik uit kunnen halen — ten opzichte van 488 kilometer voor de facelift. Audi lijkt je die grote accu voorlopig ook standaard mee te geven, in tegenstelling tot Porsche dat de basis-Taycans voorziet van een kleiner pakket.

Audi e-tron GT facelift 2024

Daarnaast gaat ook de laadsnelheid erop vooruit, en dat terwijl de e-tron GT het daar al allesbehalve slecht deed. Zo groeit het maximale snellaadvermogen nu van 270 kW naar 320 kW, net als bij de Porsche Taycan dus. Daardoor moet je het laadniveau voortaan van 10 naar 80 procent kunnen pompen in amper 18 minuten. Heb je echter geen 18 minuten, dan belooft Audi dat de juiste snellader je wel 280 kilometer rijbereik geeft in een laadbeurt van 10 minuten. Dat dankt hij trouwens ook deels aan slimmer temperatuurmanagement van de batterij, waardoor het maximale snellaadvermogen vlugger bereikt wordt en langer aangehouden kan blijven.

Vanaf 128.650 euro

Ondanks zijn grotere capaciteit is die nieuwe accu trouwens toch 9 kilogram lichter dan voorheen, want alle beetjes helpen. Sinds het verval van de R8 is deze e-tron GT namelijk al helemaal het sportieve neusje van de Audi-zalm en om dat extra in de verf te zetten, kan je adaptieve dempers toevoegen aan de standaard aanwezige luchtvering. Qua remmerij doet de S e-tron GT het dan weer met stalen schijven terwijl de RS-modellen standaard exemplaren met een coating van wolfraamcarbide en optioneel zelfs koolstofkeramische remschijven krijgen. Daarnaast krijgen die mechanische remmen trouwens ook ondersteuning van flink verbeterde remregeneratie, die nu tot 400 kW in plaats van 290 kW aan remkracht kan genereren.

Audi e-tron GT facelift 2024

We zouden het bijna gaan vergeten tussen al die technische wijzigingen, maar ook op uiterlijk vlak is er het één en ander veranderd. Zo ging de neus op de schop en vinden we in de plaats een exemplaar met meer zwarte sierdelen en afhankelijk van de versie ofwel horizontale inkepingen (S e-tron GT), ofwel een honingraatmotief (RS e-tron GT en RS e-tron GT Performance) in de gesloten grille. Binnenin kijk je dan weer naar nieuwe zetels, een nieuw stuurwiel en een geüpdatete Virtual Cockpit. Wil je ’t allemaal in de praktijk beleven, dan kan je per direct je vernieuwde exemplaar van de Audi e-tron GT bestellen. Dat doe je vanaf 128.650 euro voor een Audi S e-tron GT, vanaf 155.680 euro voor een RS e-tron GT en vanaf 163.560 euro voor de oppermachtige RS e-tron GT Performance.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws