Opel gaat weer sportief: wij bezochten het Opel Test Centre in Dudenhofen

Opel Dudenhofen Test Centre 2024

Opel geeft zijn gamma een sportieve injectie met de nieuwe GSe-modellen. Die beloven zowel prestaties als duurzaamheid en om te zorgen dat die twee goed in balans zijn, worden ze afgesteld op het testterrein van Opel in Dudenhofen. Wij namen daar een kijkje achter de schermen als deel van de Opel GSe Performance Experience Day.

We zouden het bijna gaan vergeten, maar Opel heeft een rijke geschiedenis van sportieve auto's. Denk maar aan de legendarische Opel Manta GSi en Kadett GSi, en later de krachtige OPC-modellen van bijvoorbeeld de Astra en Corsa. Deze auto's stonden bekend om hun dynamische rijgedrag en indrukwekkende prestaties maar in de afgelopen jaren viel daarvan niet veel meer te bespeuren in Opels gamma. Door de pandemie stond de ontwikkeling van nieuwe sportieve modellen namelijk op een laag pitje, maar nu is Opel terug met de nieuwe GSe-modellen.

De terugkeer van GSe

Met die 'GSe'-naam grijpt Opel in zekere zin terug naar dat verleden. Nog voor pakweg de sportiefste Kadett als GSi door het leven ging, deed die dat op z'n Duits onder de noemer 'GSE' — kort voor 'Grand Sport Einspritzung'. Bij de nieuwe GSe's moest die 'Einspritzung' of 'injectie' echter wijken voor een nieuwe 'e' en die staat voor 'electrified'. Je leest het goed: tegenwoordig zijn de sportiefste Opels geëlektrificeerde modellen, te beginnen met een duo van plug-inhybrides.

Opel Dudenhofen Test Centre 2024

Zo trapte Opel zijn nieuwe GSe-gamma eind 2022 af met de Astra GSe, die 225 pk haalde uit de combinatie van een 1.6-liter benzinemotor en een elektromotor. Die pk's worden hothatch-gewijs naar de voorwielen gestuurd en om ze optimaal tot hun recht te laten komen, kreeg de Astra GSe ook verlaagde ophanging met selectieve dempers mee. Het resultaat is een scherper rijgedrag en een 0-naar-100-tijd van 7,5 seconden en is dat nog niet genoeg, dan werd je een maandje nadien al getrakteerd op een Opel Grandland GSe. Die pompte het vermogen op naar 300 pk dankzij een tweede elektromotor op de achteras, goed voor vierwielaandrijving en een 0-naar-100-sprintje in 6,1 seconden.

Van sportieve straatmodellen...

Die aanpassingen stelde Opel af in zijn Test Centre in Dudenhofen, en dat is dan ook de ideale plek om de nieuwe GSe-modellen op de proef te stellen. Dat begon met een slalom op nat wegdek, waarbij zowel de Astra als de hogere Grandland GSe verrassend veel grip en stabiliteit demonstreerden. Het bleef natuurlijk een uitdaging om de auto's op koers te houden, maar het responsieve stuurgedrag en de geavanceerde tractiecontrole zorgden er wel voor dat ze haarscherp reageerden op onze input. Vervolgens testten we de noodremcapaciteiten bij 100 km/u, waarbij tegelijkertijd obstakels moesten worden ontweken. Ook daar bleven de auto's stabiel en gecontroleerd, zelfs bij plotselinge manoeuvres.

Opel Dudenhofen Test Centre 2024

Op het Opel Test Centre kregen we ook de kans om verschillende soorten wegdek te ervaren die representatief zijn voor de slechtste wegen in Europa... En laat slechte wegen nu net de achilleshiel zijn van sportievere modellen. Toch toonden beide Opels ongeacht de ondergrond een goed gebalanceerde demping en comfort, wat ze opgewassen moet maken tegen onze gevarieerde Europese wegen. Indrukwekkend is ook het ovale circuit met een helling tot 37% dat rond het hele domein loopt. Kort achter elkaar met snelheden boven de 160 km/u waan je je in een filmscène van een hogesnelheidsachtervolging.

... tot elektrisch rallyrijden

Het kan echter nog extremer dan dat, want de Astra en Grandland GSe blijven natuurlijk straatlegale auto's. Naast de geplaveide weg staat dan de Opel Corsa Rally Electric klaar om voor de nodige dosis adrenaline te zorgen. Deze 100% elektrische rallyauto is ontworpen als toegankelijk platform voor beginnende rallyrijders en vormt op dat vlak een nieuw opstapje in de motorsport, maar dan in elektrische vorm. Daartoe is de Corsa Rally Electric uitgerust met een synchrone elektromotor die 136 pk levert en 260 Nm koppel levert. Komt dat je bekend voor, dan is dat geen toeval want daarmee is die identiek aan de motor van de straatlegale basis-Corsa Electric. Dat geldt ook voor de 50 kWh-batterij, die zorgt voor voldoende energie voor intensieve rally-etappes en in ongeveer 25 minuten kan worden volgeladen.

Opel Dudenhofen Test Centre 2024

Genoeg theorie, want ook met die Corsa Rally Electric mochten we even het circuit op. Daarbij viel vooral op hoe vertrouwd de auto al na enkele rondjes aanvoelde, wat benadrukt hoe toegankelijk zo'n elektrisch rallywagentje zelfs voor beginnende rijders kan zijn. Vandaar ook dat deze Corsa genoeg heeft aan amper 136 pk want als leek is dat voldoende om je mee te amuseren, en toch niet te veel om buiten je comfortzone te treden... En ben je toch in een moedige bui, dan vind je in de middenconsole een hydraulische handrem waarmee je als een dolle door de bochten kan glijden. Daarvan valt dan ook flink wat te zien tijdens de ADAC Opel Electric Rally Cup, waarbij alle deelnemers rijden met een technisch identieke Corsa Rally Electric. Deze cup is daarmee het ideale platform voor jong talent om door te stromen naar hogere niveaus in de rallysport​.

CONCLUSIE

Met de Opel GSe Performance Experience Day op de Opel Dudenhoven Proving Ground wil Opel benadrukken dat het terug is op het sportieve toneel, dit keer met een duurzame twist. De nieuwe GSe-modellen combineren prestaties en efficiëntie, terwijl de Corsa Rally Electric nieuwe deuren opent in de rallysport. Opels toewijding aan innovatie en duurzaamheid is met andere woorden niet alleen veelbelovend voor milieubewuste rijders, maar ook voor sportievelingen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws