Opel geeft zijn gamma een sportieve injectie met de nieuwe GSe-modellen. Die beloven zowel prestaties als duurzaamheid en om te zorgen dat die twee goed in balans zijn, worden ze afgesteld op het testterrein van Opel in Dudenhofen. Wij namen daar een kijkje achter de schermen als deel van de Opel GSe Performance Experience Day.

We zouden het bijna gaan vergeten, maar Opel heeft een rijke geschiedenis van sportieve auto's. Denk maar aan de legendarische Opel Manta GSi en Kadett GSi, en later de krachtige OPC-modellen van bijvoorbeeld de Astra en Corsa. Deze auto's stonden bekend om hun dynamische rijgedrag en indrukwekkende prestaties maar in de afgelopen jaren viel daarvan niet veel meer te bespeuren in Opels gamma. Door de pandemie stond de ontwikkeling van nieuwe sportieve modellen namelijk op een laag pitje, maar nu is Opel terug met de nieuwe GSe-modellen.

De terugkeer van GSe

Met die 'GSe'-naam grijpt Opel in zekere zin terug naar dat verleden. Nog voor pakweg de sportiefste Kadett als GSi door het leven ging, deed die dat op z'n Duits onder de noemer 'GSE' — kort voor 'Grand Sport Einspritzung'. Bij de nieuwe GSe's moest die 'Einspritzung' of 'injectie' echter wijken voor een nieuwe 'e' en die staat voor 'electrified'. Je leest het goed: tegenwoordig zijn de sportiefste Opels geëlektrificeerde modellen, te beginnen met een duo van plug-inhybrides.

Image
Opel Dudenhofen Test Centre 2024

Zo trapte Opel zijn nieuwe GSe-gamma eind 2022 af met de Astra GSe, die 225 pk haalde uit de combinatie van een 1.6-liter benzinemotor en een elektromotor. Die pk's worden hothatch-gewijs naar de voorwielen gestuurd en om ze optimaal tot hun recht te laten komen, kreeg de Astra GSe ook verlaagde ophanging met selectieve dempers mee. Het resultaat is een scherper rijgedrag en een 0-naar-100-tijd van 7,5 seconden en is dat nog niet genoeg, dan werd je een maandje nadien al getrakteerd op een Opel Grandland GSe. Die pompte het vermogen op naar 300 pk dankzij een tweede elektromotor op de achteras, goed voor vierwielaandrijving en een 0-naar-100-sprintje in 6,1 seconden.

Van sportieve straatmodellen...

Die aanpassingen stelde Opel af in zijn Test Centre in Dudenhofen, en dat is dan ook de ideale plek om de nieuwe GSe-modellen op de proef te stellen. Dat begon met een slalom op nat wegdek, waarbij zowel de Astra als de hogere Grandland GSe verrassend veel grip en stabiliteit demonstreerden. Het bleef natuurlijk een uitdaging om de auto's op koers te houden, maar het responsieve stuurgedrag en de geavanceerde tractiecontrole zorgden er wel voor dat ze haarscherp reageerden op onze input. Vervolgens testten we de noodremcapaciteiten bij 100 km/u, waarbij tegelijkertijd obstakels moesten worden ontweken. Ook daar bleven de auto's stabiel en gecontroleerd, zelfs bij plotselinge manoeuvres.

Image
Opel Dudenhofen Test Centre 2024

Op het Opel Test Centre kregen we ook de kans om verschillende soorten wegdek te ervaren die representatief zijn voor de slechtste wegen in Europa... En laat slechte wegen nu net de achilleshiel zijn van sportievere modellen. Toch toonden beide Opels ongeacht de ondergrond een goed gebalanceerde demping en comfort, wat ze opgewassen moet maken tegen onze gevarieerde Europese wegen. Indrukwekkend is ook het ovale circuit met een helling tot 37% dat rond het hele domein loopt. Kort achter elkaar met snelheden boven de 160 km/u waan je je in een filmscène van een hogesnelheidsachtervolging.

... tot elektrisch rallyrijden

Het kan echter nog extremer dan dat, want de Astra en Grandland GSe blijven natuurlijk straatlegale auto's. Naast de geplaveide weg staat dan de Opel Corsa Rally Electric klaar om voor de nodige dosis adrenaline te zorgen. Deze 100% elektrische rallyauto is ontworpen als toegankelijk platform voor beginnende rallyrijders en vormt op dat vlak een nieuw opstapje in de motorsport, maar dan in elektrische vorm. Daartoe is de Corsa Rally Electric uitgerust met een synchrone elektromotor die 136 pk levert en 260 Nm koppel levert. Komt dat je bekend voor, dan is dat geen toeval want daarmee is die identiek aan de motor van de straatlegale basis-Corsa Electric. Dat geldt ook voor de 50 kWh-batterij, die zorgt voor voldoende energie voor intensieve rally-etappes en in ongeveer 25 minuten kan worden volgeladen.

Image
Opel Dudenhofen Test Centre 2024

Genoeg theorie, want ook met die Corsa Rally Electric mochten we even het circuit op. Daarbij viel vooral op hoe vertrouwd de auto al na enkele rondjes aanvoelde, wat benadrukt hoe toegankelijk zo'n elektrisch rallywagentje zelfs voor beginnende rijders kan zijn. Vandaar ook dat deze Corsa genoeg heeft aan amper 136 pk want als leek is dat voldoende om je mee te amuseren, en toch niet te veel om buiten je comfortzone te treden... En ben je toch in een moedige bui, dan vind je in de middenconsole een hydraulische handrem waarmee je als een dolle door de bochten kan glijden. Daarvan valt dan ook flink wat te zien tijdens de ADAC Opel Electric Rally Cup, waarbij alle deelnemers rijden met een technisch identieke Corsa Rally Electric. Deze cup is daarmee het ideale platform voor jong talent om door te stromen naar hogere niveaus in de rallysport​.

CONCLUSIE

Met de Opel GSe Performance Experience Day op de Opel Dudenhoven Proving Ground wil Opel benadrukken dat het terug is op het sportieve toneel, dit keer met een duurzame twist. De nieuwe GSe-modellen combineren prestaties en efficiëntie, terwijl de Corsa Rally Electric nieuwe deuren opent in de rallysport. Opels toewijding aan innovatie en duurzaamheid is met andere woorden niet alleen veelbelovend voor milieubewuste rijders, maar ook voor sportievelingen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden