Opel Grandland GSe: sportieve stekker-SUV met gekende techniek (2022)

Opel Grandland GSe 2022

Opels tweede GSe-model is een feit, al gebeurt dat misschien niet op de manier die je zou verwachten. Het sportieve label verschijnt namelijk achterop de sterkste plug-inhybrideversie van de Grandland, voorheen bekend als Hybrid4. Die aandrijflijn kennen we dus al even, al trakteert Opel zijn Grandland GSe wel op andere aanpassingen.

Vorige maand ploften de kurken in Rüsselsheim, en stiekem ook op de Autofans-redactie. Opel kondigde namelijk aan dat het terug sportieve modellen zou beginnen bouwen onder het GSe-label, en de geschiedenis leert ons dat sportieve Opels doorgaans geen half werk leveren. Als eerste was de Astra GSe aan de beurt met een mooie 225 pk uit zijn nieuwe hybride aandrijflijn, en nu is het tijd voor een tweede telg: deze Grandland GSe. En we zeggen het niet graag, maar iets ruikt hier wél naar half werk…

Zelfde vermogen, ander onderstel

Terwijl de Astra GSe namelijk mocht genieten van een sterkere aandrijflijn dan de andere plug-inversie, neemt deze Grandland GSe gewoon die over van de Hybrid4-versie. Die oude variant verdwijnt bij wijze van exclusiviteit dan wel uit de catalogus, maar de aandrijflijn van deze GSe kennen we dus al sinds de lancering van de Grandland. Dat betekent echter niet dat het hier om een flauwe versie gaat, want die Hybrid4 perste maar liefst 300 pk uit zijn 1.6-litermotor en twee elektromotoren. Dat is dus ook wat deze GSe-versie laat optekenen, goed voor een 0-naar-100-sprintje in 6,1 seconden en een topsnelheid van 235 km/u.

Opel Grandland GSe 2022

Begrijp ons echter niet verkeerd: deze Grandland GSe is meer dan gewoon een oude Hybrid4 met wat fluogele biesjes. Naast de gewoonlijke GSe-badges herken je hem ook aan zijn 19-inchvelgen geïnspireerd op de Manta, maar het belangrijkste is wat daarachter schuilt. De sportievere variant krijgt zowaar selectieve KONI FSD-dempers om de koets onder bedwang te houden tijdens het betere bochtenwerk. Om diezelfde reden is ook het stuurgevoel responsiever gekalibreerd, en de sportstoelen zouden je wat beter op je plek moeten houden. Hoeveel je voor dat alles moet betalen, geeft Opel nog niet mee.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws