Autonieuws: Varia

Lotus maakt Toyota Venza 21% lichter

"Lotus" en "lichtgewicht" mag je zonder schaamte in eenzelfde zin vermelden. Ze hebben geen nood aan vijfhonderd pk, want met een 700 kilogram zware Elise is 190 pk bijvoorbeeld al meer dan voldoende. Doorheen al die jaren hebben ze met andere woorden vele technieken vergaard om het gewicht laag te houden, en die kennis lijkt nu belangrijker dan ooit te zijn.

Want naast alle eco-motoren, is het ook de bedoeling dat constructeurs hun wagens lichter maken, ondanks alle veiligheidssnufjes. De ingenieurs bij Lotus maakten twee studies om eens te kijken wat zij kunnen bijbrengen aan bijvoorbeeld een Toyota Venza anno 2020.

En die techniek vertaalt zich al snel in harde bewijzen. Bij Toyota rolt de Venza van de band met meer dan 400 onderdelen. De Lotus variant bestond uit amper 211 stuks. Ondanks het knippen in onderdelen, is het verschil voor het oog zeer klein. En ook de opties werden niet achterwege gelaten. Zo heb je nog steeds de beschikking over een navigatiesysteem en klimaatconctrole. Maar er werd wel zo weinig mogelijk ruimte verspeeld, wegen de zetels nog maar half zo veel en krijgt het entertainment systeen naast radio, airco en navigatie ook de versnellingsbediening en handrem. Lijkt vreemd. Maar het is een concept, alles kan.

Verder werden ook het chassis en de opganging stevig onder handen genomen. Alles samen werd er 21 procent van het gewicht bespaard.

Via WCF

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen