Vijf nieuwe sportwagens die je vanaf 2022 kan kopen

BMW 2 Reeks Coupé 2021

We begrijpen je best: tussen al het nieuws over fluisterstille EV’s en loodzware SUV’s mag het ook nog wel eens om puur rijplezier gaan. Ook op dat vlak zijn er echter voldoende redenen om uit te kijken naar het nieuwe jaar; wij pikken er maar even vijf uit.

Knetterende uitlaten, hoogtoerige motoren en misschien een streepje verantwoord overstuur: ook in 2022 kan het nog steeds. Sterker nog: het komende jaar staan er een aantal spraakmakende sportwagens op de planning. Hieronder vind je alvast vijf pretraketten waar wij naar uitkijken.

Toyota GR86

Toyota GR86 2021

Zegt iemand “sportwagen”, dan denk je meteen aan iets dat eruit ziet zoals deze Toyota. De GR86 is namelijk de rechtstreekse opvolger van de GT86 en die maakte in de voorbije jaren furore als één van de meest pure rijderswagens op onze markt. Deze nieuwe sportieveling belooft daar nog een schepje bovenop te doen want zijn chassis wordt stijver en zijn motor wordt groter dan zijn voorganger. Zo haalt de GR86 een lineaire 234 pk en 250 Nm koppel uit zijn turboloze, 2.4-liter grote boxermotor. Prijzen zijn nog niet gekend, maar de auto komt in de eerste helft van 2022 bij de dealers te staan.

BMW 2 Reeks

BMW 2 Reeks Coupé 2021

Ook dit icoon houdt nog vast aan het traditionele recept, want in tegenstelling tot alle andere BMW-modellen met een ‘1’ en ‘2’ in de naam krijgt de 2 Reeks Coupé wel nog achterwielaandrijving. De meningen over zijn ontwerp zijn dan weer wel verdeeld, maar het model is op zijn minst ontsnapt aan de grote-grillenziekte van heel wat merkgenoten. De coupé verschijnt naar schatting in februari 2022 in de showrooms met vier of zes cilinders onder de kap. De goedkoopste biedt een 2.0-literblok met 184 pk en zal je 40.050 euro kosten. Later in het jaar zouden we ook terug een M2 mogen verwachten, maar daarover zijn de prijzen of specificaties nog onbekend.

Lotus Emira

Lotus Emira 2021

Ook Lotus pakt nog één keer uit met een sportwagen volgens het traditionele recept, en dat is deze Emira. De lichte bolide wordt de laatste Lotus met een verbrandingsmotor en in de komende jaren zou het Britse merk zelfs elektrische SUV’s beginnen produceren. Dit wordt er dus eentje om te koesteren, en dat kan met een 2.0-liter viercilinder of een 3.5-liter zescilinder achter de stoelen. De krachtigste zou 400 pk ophoesten en van 0 naar 100 km/u versnellen in 4,5 seconden. Wanneer de Emira dat op Belgische grond zal mogen doen is nog niet zeker, maar Lotus beloofde wel dat het nog in 2022 zal zijn.

Mercedes-AMG SL

Mercedes-AMG SL 2021

Mercedes heeft dan weer zijn goeie oude SL heruitgevonden onder het toeziend oog van huistuner AMG. En het resultaat is ernaar: de Sport Leicht krijgt AMG’s iconische 4.0-liter biturbo-V8 en komt er voor het eerst met vier zitplaatsen en vierwielaandrijving. De sportwagen moet namelijk naar verluidt niet alleen aflossing bieden voor de oude SL, maar ook voor de AMG GT en de S-Klasse Cabrio. De nieuwe SL wordt in het tweede kwartaal van 2022 bij de dealer verwacht met vermogens van 476 tot 585 pk. Een prijs heeft de auto jammer genoeg nog niet.

Alpine A110 S

Alpine A110 S 2021

Met deze Alpine spelen we misschien een beetje vals, al vinden we zijn update toch voldoende voor een eervolle vermelding. De A110 wordt namelijk subtiel bijgepunt en vooral de snellere ’S’-versie plukt daar de vruchten van. Waar de standaard-Alpine namelijk gewoon zijn 252 pk behoudt biedt de 1.8-liter viercilinder in de A110 S voortaan 300 pk en 340 Nm koppel. Bovendien kan je de auto voor het eerst bestellen met een spoilerkit, voor als je de Alpine altijd al wat te bescheiden vond. De A110 S kost minstens 71.750 euro maar indien je genoegen neemt met de standaardversie ben je maar 59.700 euro kwijt. Afspraak vanaf begin 2022 bij de Alpine-dealer.

Kijk je ondanks al dit lekkers ook uit naar de nieuwe elektrische auto's van 2022? Dan vind je hier alvast onze EV-shortlist!

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Jos D. 17:19
afbeelding van Jos D.

De AMG hoort hier niet thuis. Veel te zwaar voor een sportwagen te zijn. Wel een comfortabele snelle GT.

Joram 09:13
afbeelding van Joram

De SL tast inderdaad de grenzen tussen sportwagen en GT af, al heeft de nieuwe wel duidelijk sportievere aspiraties dan zijn voorganger. Er zijn dus wel puurdere sportwagens op de markt, maar de lijst zou volgens ons niet compleet geweest zijn zonder de nieuwe SL.

Maxene Willems 17:54
afbeelding van Maxene Willems

Doe mij maar de Emira

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws