Vijf nieuwe elektrische auto’s die je vanaf 2022 kan kopen

Mercedes-Benz EQE 2022

In een elektrificerende wereld is het aanbod aan modellen op stroom al bijna even ruim als dat in gelijk welk ander segment. Dat wordt in 2022 niet anders: er staan al heel wat nieuwe elektrische wagens op de planning. Wij pikken alvast vijf hoogtepuntjes uit de catalogus van het komende jaar.

Tegenwoordig is er keuze te over in het elektrische segment. Wil je een ruime SUV met zeven zitplaatsen, of moet het eerder makkelijk manoeuvreerbaar en betaalbaar blijven? Dan vind je sinds kort ook een antwoord onder stroom, en het aanbod groeit nog met de jaren. Ook 2022 heeft dus al heel wat nieuwe EV’s in petto, en wij grepen alvast vijf relevante exemplaren uit het assortiment.

Kia e-Niro

Kia Niro Hybride 2021

De Kia Niro is terug met een tweede generatie, en ook deze keer krijgen we een elektrische versie voorgeschoteld. De vorige e-Niro was al een verkoopknaller en ook deze nieuwkomer belooft met zijn avontuurlijke design en strakke interieur veel goeds. Over de technologie zwijgen ze in Korea echter nog als een graf, al kunnen we er wel op rekenen dat de nieuwe generatie niet zal onderdoen voor zijn voorganger. Die bood met zijn accupakket van 64 kWh al een mooi rijbereik van zo’n 450 kilometer. Ook zijn prijskaartje is nog niet gekend, maar verwacht de nieuwe e-Niro in de tweede helft van 2022.

Renault Mégane E-Tech

Renault Mégane E-Tech Electric 2021

Ook de Renault Mégane E-Tech kan je zien als de spirituele opvolger van een elektrisch icoon, maar dan op een andere manier. Deze auto mag dan naar de naam ‘Mégane’ luisteren, toch moet hij eerder de draad van de Renault Zoe oppikken. Die elektrische pionier is — mits de nodige modeljaarupdates — alweer sinds 2013 op de markt als enige echt inzetbare Renault-EV. Daarom gooit de Mégane E-Tech niet alleen zijn ruime interieur en charmante looks in de strijd, maar ook zijn accupakket van 60 kWh, goed voor een rijbereik van zo’n 470 kilometer. Je vindt hem bij de dealer vanaf maart 2022 en dan moet je er minstens 35.200 euro voor over hebben.

Toyota bZ4X

Toyota bZ4X 2021

Van een icoon naar een onverwachte nieuwkomer, want ook Toyota stapt in 2022 in het elektrische bootje. Dat doen ze op zijn Japans: misschien wat laat maar wel meteen goed. Zo biedt de bZ4X — naast een moeilijke naam — een futuristisch SUV-ontwerp, vierwielaandrijving en een accupakket van 71,4 kWh. Daarmee zou de auto zo’n 450 elektrische kilometers moeten kunnen afleggen. Is de Toyota-badge op de front echter niets voor jou? Dan kan je ook bij Subaru terecht voor een nagenoeg identieke Solterra. De leveringen van beide modellen zouden vanaf het najaar van 2022 op gang moeten komen. Prijskaartjes hebben de Subaru en Toyota momenteel nog niet.

SsangYong Korando e-Motion

SsangYong Korando e-Motion 2021

Ook dit is een nieuwkomer, maar dan wel eentje waar we al een paar jaar op zitten te wachten. Bij de lancering van de SsangYong Korando beloofden de Koreanen namelijk ook meteen een elektrische versie, al werd die belofte steeds met een jaartje opgeschoven. Nu is het eindelijk zover, want vanaf begin 2022 kan je de eerste geruis- en emissieloze SsangYong aanschaffen. Die biedt meteen een mooi accupakket van 61,5 kWh waarmee je 339 kilometer ver moet kunnen rijden op één lading. Je neemt de Korando e-Motion mee naar huis vanaf 38.990 euro.

Mercedes-Benz EQE

Mercedes-Benz EQE 2022

Ook bij Mercedes kan je tegenwoordig kiezen uit een heel gamma aan EV’s, gaande van een compacte SUV tot een shuttlebus met acht zitplaatsen. Daar komt binnenkort deze elektrische sedan bij, die naast de reguliere E-Klasse in het gamma komt te staan. Uiterlijk volgt hij grotendeels het lijnenspel van grote broer EQS maar de kleinere EQE moet iets inzetbaarder en betaalbaarder worden. Het geavanceerde Hyperscreen krijgt de EQE dan weer wel mee, en ook zijn specificaties zijn niet mis: hij moet zo’n 660 kilometer rijbereik uit zijn accupakket van 90 kWh halen. Je zou hem vanaf midden 2022 op Belgische bodem moeten tegenkomen. De prijzen zijn nog niet gekend, maar ga er gerust van uit dat deze Mercedes de duurste uit onze lijst wordt.

Mag je auto in 2022 echter ook wat meer lawaai maken en rubber verbranden? Dan vind je hier alvast onze lijst met vijf sportwagens die je vanaf volgend jaar kan kopen!

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Jos D. 08:48
afbeelding van Jos D.

De meesten zullen wel als bedrijfswagen aangeschaft worden want zonder de nodige subsidies worden ze amper gekocht.

andre123 18:03
afbeelding van andre123

net wat ik al jaaaaren zeg,
ik wil ze wel eens zien,de gewone werkmens die met een wagen van 50000
en meer rondrijd wanneer hij alles zelf moet betalen,aankoop verzekeringen taxen onderhoud......(en nee dat heeft niks met jalouzie te maken,maar met realiteit)maar dan trap je tegen zere tenen natuurlijk.....

Mark Daemen 11:26
afbeelding van Mark Daemen

Niks met jaloezie? …. Wat houd u dan tegen om een job te zoeken waar die wagen ook deel van je verloningspakket is? Eigen keuzes…. Voor veel bedrijven is dit zelfs de enige manier om aan geschikt personeel te geraken door ze een (deftige) leasewagen aan te bieden. Waar zit dan uw probleem?

Dominique 09:45
afbeelding van Dominique

Jos, verklaar u nader ? Ik wil dat ook wel weten hoe ik subsidies kan krijgen om deze als bedrijfswagen aan te kopen ?

Jos D. 09:12
afbeelding van Jos D.

Heel simpel. Als ik merk dat mensen in EV's van 50.000 € en méér rijden en dat uit eigen portemonnee nooit zelf kunnen betalen (wat ze ook beamen), dan is er iemand anders die ervoor mee betaalt. En neen, die wagens zijn geen onderdeel van hun loon.

Dominique 11:39
afbeelding van Dominique

Ik ben een beetje 'allergisch' aan het woord 'subsidies'. Als je weet hoeveel het kost voor een werkgever om een auto te 'geven' aan een werknemer.
Ok, het VAA voor een elektrische wagen zal wel meevallen, maar de werkgever moet hem wel kopen/leasen/renten. En als je een 50k+ auto moet leasen, dan kost dit de werkgever gemakkelijk 500-700 eur per maand excl. BTW.
Dus gratis is dat niet ;-). Men vergeet vaak dat dit allemaal overkomt zoals 'die rijden daar praktisch gratis mee', maar wij als werkgever moeten dat wel ophoesten natuurlijk. En de werknemer maakt hier gebruik van en betaalt zijn deel via VAA. Maar van die VAA daar ziet de werkgever niks van. Dat gaat rechtstreeks naar vadertje staat.
Maar het klopt dat je privé dit soort wagens niet gemakkelijk kan kopen. Daarom dat het fijn is dat de werkgever jou dit kan aanbieden, als je in die situatie zit natuurlijk.
Wij sponsoren enkel de staat, door mega veel belasting hierop te betalen. Dat is de keerzijde van de medaille die mensen vaak niet zien. Gratis bestaat niet helaas...

Nidas Leo 08:07
afbeelding van Nidas Leo

@Dominique
Kan best zijn dat het ”veel” kost om als werkgever een auto te ”geven” aan een werknemer, maar in ieder geval veel minder dan het als loon uit te betalen.
Idem voor het VAA; als werknemer betaal je hiermee een pak minder aan belastingen en RSZ dan op je loon.
Dus ja, het zijn ”subsidies” of het komt in ieder geval op hetzelfde neer.

Jos D. 11:14
afbeelding van Jos D.

Ik heb het woord "gratis" nooit gebruikt. En hoe jij je werknemers het meest voordelig betaalt, bepaal je zelf wel denk ik. Maar als je ze kunt laten rijden in veel te dure wagens, dan is er iemand anders die het verschil betaalt. En dat is meestal de gewone belastingbetaler en de RSZ.

Adriaan 11:23
afbeelding van Adriaan

Wat is eigenlijk het punt dat jullie willen maken? Dat het niet eerlijk is dat werkgevers een EV geven aan hun personeel? Dat personeel met een te duren auto kunnen rondrijden? Als dat allemaal zo de ogen uitsteekt, geloof mij, er zijn genoeg jobs op de markt waar je ook een EV kan bemachtigen als firma wagen. Misschien moet er eens afgevraagd worden waarom er op loon zoveel belastingen betaald moeten worden, en dat er uitwegen gezocht worden om net iets minder belastingen te moeten betalen. Allemaal binnen een perfect wettelijk kader nota bene. Want vergis u niet, dit is geen subsidies waar de overheid u een zak geld toewerpt zoals wel gebeurd in de buurlanden. Heel de VAA en fiscale aftrek is gewoon een manier om minder belastingen te betalen, niet om extra geld te krijgen. En ja, zo komt er "minder" in de staatskas, je weet wel die beheerd wordt door de overheid, waar we massaal gas centrales gaan financieren omdat we 15 jaar geleden het inzicht niet hadden om te investeren in kerncentrales, ondanks dat het meer dan duidelijk was dat de richting, die btw diezelfde overheid, die bepaald was toen, elektrisch zou zijn. Zowel voor auto, als voor verwarming. Jullie richten echt jullie frustratie naar de verkeerden, het is echt niet de verantwoordelijkheid van de werknemer die met een "te dure" ev rond rijden dat het hier vierkant draait hoor. Maar zoals mij ervoor al gezegd is, ik zal wel niet weten waar ik over spreek, en vraag me nu oprecht af waarom ik nog maar de moeite doe om mijn mening hier neer te schrijven...

Mathieu 13:43
afbeelding van Mathieu

Adriaan, meestal deel ik uw mening, maar deze keer vind ik niet dat hier de "werknemers" aangevallen worden hoor. En ik denk ook niet dat de werkgevers moeten klagen, want die gaan sowieso voor de goedkoopste oplossing (behalve weer waar ik werk ;-)) zoeken, en dat is de mogelijkheid geven voor een salariswagen. En ja, het is ook een feit dat de "domme regering" een pak inkomsten misloopt hierdoor, en dat het inderdaad een een stuk gecompenseerd moet worden dooor de volledige bevolking, incluis de mensen zonder salariswagen. En doordat het aantal salariswagens alleen maar groeit, steekt het uiteraard ook bij veel mensen de ogen uit. Ikzelf zie ook dat er 25j geleden meer salariswagens waren voor mensen die afstanden reden, en dat nu bij veel bedrijven de secretaresse die om de hoek woont ook een wagen heeft/least. En daar is de regering inderdaad schuldig aan. Maar dat is ook de reden waarom nu tegen 2026 alle salariswagen EV moeten zijn, net omdat er zoveel zijn. En dat heeft uiteraard effect op de mensen die geen hebben. Vicieuze cirkel dus.

Jos D. 17:27
afbeelding van Jos D.

Het zijn dan ook vooral die salariswagens die het ganse systeem er onderuit halen. Zeer interessant als er zoveel mogelijk privé-kilometers mee gereden worden. Want er zit meestal ook een tankkaart aan verbonden. Weliswaar binnen bepaalde grenzen maar toch ruim genoeg om er je voordeel mee te halen voor de ganse familie.

@Adriaan : De enigen die hier iets te verwijten valt zijn onze politici die zulke systemen bedenken. Niet de werkgevers of werknemers die ervan gebruik maken. Ikzelf kan ook beschikken over een salariswagen maar ik doe het niet want het is niet mijn wagen en als autoliefhebber zit er niks tussen die EV's dat me ook maar enigszins kan bekoren.

Ivo Creve 18:30
afbeelding van Ivo Creve

Jos, het zo dat elektrische auto's momenteel nog een fiscaal voordeel hebben. De rest belasten ze a volenté. Dus wat je schrijft is niet juist. Men kiest voor de oplossing met de minste belastingen.

Tom1980 09:39
afbeelding van Tom1980

Dat zegt Jos helemaal niet. Jos zegt dat als je hem als particulier koopt, je geen subsidies krijgt. Het is dus enkel "betaalbaar" als je hem als bedrijfswagen "krijgt".

fre 12:53
afbeelding van fre

Vergeet ook niet dat elektrische auto's 100% fiscaal aftrekbaar zijn voor bedrijven.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws