Rij-impressie: Mercedes EQA 250 (2021)

Mercedes EQA 250 test 2021

Na de EQC en EQV krikt Mercedes zijn elektrische gamma op naar drie stuks, met de komst van de EQA. De nieuwe elektrische SUV krijgt een batterij van 66,5 kWh, waardoor hij meer dan 400 kilometer ver moet geraken.

De nieuwe EQA zat al een tijdje in de pijplijn. Maar in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden gaat het niet om een elektrische A-Klasse, maar een elektrische GLA. Uiteraard is dat geen verrassing, want constructeurs smeden het SUV-ijzer nu eenmaal zolang het heet blijft.

Mercedes EQA 250 test 2021

Familiegenen

Mercedes heeft de familiegenen van het verbrandingsmodel in deze nieuwe elektrische SUV geïnjecteerd. Onder een al bij al conventioneel uiterlijk zie je niet alleen het platform van de GLA, maar zelfs bijna alle koetswerkpanelen. Om toch een onderscheid te maken – en misschien ook het prijsverschil te rechtvaardigen, maar daarover meteen meer – krijgt deze EQA wel een volledig nieuwe voorkant.

Mercedes EQA 250 test 2021

Een radiatorrooster is immers niet meer nodig, en dus heeft Mercedes dat vervangen door een soort schild uit glanzend zwart plastic met het obligate sterlogo. Ook de lichtsignatuur is anders: een ledstrook verbindt voortaan de lichtblokken, als knipoog naar de EQC. Achteraan hetzelfde liedje: het buitenste deel van de lichtblokken komt van de GLA, het gedeelte op de kofferklep mondt uit in een horizontale lichtstrook die doorloopt over de hele breedte. Verder werden de bumpers aangepast voor een betere luchtgeleiding en maken velgen in maten 18 tot 20 duim het plaatje af.

Binnenin is het makkelijker: daar verandert er niets. Je krijgt dus hetzelfde horizontale dashboard als in de GLA, dat trouwens het grootste deel van zijn componenten deelt met de andere compacte Mercedes-modellen. Het lanceringsmodel, de EQA Edition 1, ziet zijn ventilatieroosters afgewerkt in roségoud, maar voor de rest is het business as usual.

Mercedes EQA 250 test 2021

Stroomstoot

Je begrijpt het dus: de innovatie van deze EQA zit hem dus vooral in de technologie. Er verschijnt dus een elektromotor onder de kap van 190 pk (140 kW) en 375 Nm. Nog belangrijker: onder de achterbank huist er een lithium-ionbatterij met nettocapaciteit van 66,5 kWh. Hoewel het gewicht daarvan dat van deze EQA over de twee ton tilt en de laadruimte in de koffer 95 liter kleiner maakt (tot 340 liter), zorgt de relatief grote batterij wel voor een pluspunt: rijbereik. Tenminste: op papier...

Mercedes spreekt zelf over een rijbereik van 486 kilometer volgens de... NEDC-cyclus. De recentere en realistischere WLTP-cyclus houdt daar 426 kilometer van over. Aan een Wallbox laadt de batterij van 10 naar 100 procent op in 5u45. Aan een snellader laadt hij op aan 100 kW en dan heb je 30 minuten nodig om aan 80 procent te geraken.

Mercedes EQA 250 test 2021

Prestaties dan: de EQA haalt 100 km/u vanuit stilstand in 8,9 seconden, terwijl zijn topsnelheid begrensd is op 160 km/u. Maar deze EQA 250 is een basisversie: Mercedes kondigt nog krachtigere varianten aan, onder meer met vierwielaandrijving en een grotere batterij.

Comfort voorop

Onze eerste kennismaking was maar heel kort: amper 30 minuten. Dat is weinig om een auto op zijn merites te beoordelen, en dan vooral op vlak van verbruik, maar voldoende voor een eerste indruk. En die is er vooral een van comfort. Mercedes zegt parasietgeluiden en trillingen gereduceerd te hebben, en dat merk je. Achter het stuur van de EQA haspel je een weg in alle rust af, terwijl de ophanging met zijn geslaagde aanpassingen voor het meergewicht duidelijk beter filtert.

Mercedes EQA 250 test 2021

De acceleratie verloopt uiteraard soepel, en de 375 Nm zorgen ervoor dat deze EQA 250 zijn kruissnelheid zonder inspanning bereikt. Regenereren doe je via vijf verschillende niveaus die je met de peddels achter het stuur bepaalt. Die niveaus variëren van een coastingfunctie tot one-pedal-drive. Stuttgart heeft zijn EQA ook voorzien van een “Eco Assist”, die rekening houdt met de navigatie, verkeersborden en afstand ten opzichte van zijn voorligger om het regeneratieniveau aan te passen. Het enige minpunt: omdat het systeem zo varieert, weet je nooit op welke manier en op welk moment de auto afremt.

Mercedes EQA 250 test 2021

Ondanks onze korte test toch nog even iets over het verbruik. Na zo’n vijftien testkilometers gaf de boordcomputer van ons testmodel een verbruik aan van zo’n 22 kWh/100 km. Dat is niet in de buurt van de 17,7 kWh/100 km die Mercedes volgens de WLTP-cyclus opgeeft, maar zoals bij alle elektrische auto’s bepalen de rijstijl en de buitentemperatuur de elektronendorst nogal sterk.

Prijzen

Op dit moment zet Mercedes dus alleen de instapversie in de catalogus. Die EQA 250 krijgt een prijskaartje mee van... 49.973 euro. Kwestie van context: dat is 7.700 euro meer dan een GLA 250 en 5.000 euro meer dan een plug-inhybride GLA. Vergeleken met de concurrentie komt deze EQA minder duur uit dan een Volvo XC40 Recharge (62.900 euro) en iets duurder dan een Ford Mustang Mach E (48.000 euro), al zijn die twee iets krachtiger en iets groter.

Mercedes EQA 250 test 2021

Conclusie

Dit kleine voorsmaakje van de nieuwe Mercedes EQA heeft ons een elektrische SUV laten zien die zich goed in zijn vel voelt. Zijn grote batterij levert hem een meer dan comfortabel rijbereik op, terwijl de elektromotor samen met de ophanging het comfort gevoelig verhoogt. Rest er alleen de premiumprijs...

Specificaties

Motor

Elektromotor

Vermogen

190pk

Koppel

375 Nm

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

2 040 kg

Topsnelheid

160 km/u

Prijs basismodel

€ 52 756.00

0 tot 100 km/u

8.90 sec

Min. kofferinhoud

340 L

CO2-uitstoot

0 g/km

Auteur: Felix Bouland
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws