Rijtest: Mercedes EQV 300 (2021)

Mercedes EQV 300 (rijtest)

De ontplooiing van Mercedes op het elektrische veld speelt zich niet alleen af bij de SUV's en de luxeberlines. Ook de V-Klasse krijgt een elektrische versie en die is misschien wel beter dan je zou denken.

De V-Klasse wordt tot elektrisch voertuig omgetoverd en Mercedes geeft 'm de EQV-benaming. Dat staat voor een puur elektrische aandrijving met een motor die een vermogen van 204 pk levert. Nuttiger dan de zoveelste elektrische supercar, zoveel is zeker. Want de EQV behoudt alle voordelen van de V-Klasse, waarin je zowel met zeven personen kan reizen als gewoon je nieuwe salon naar huis kan vervoeren. Alleen is alles nu elektrisch. Om de link met de EQC en intussen ook de EQA, EQB en EQS te tonen, plaats Mercedes de zwarte gesloten grille op de neus.

Mercedes EQV 300 (rijtest)

300 in één ruk

De '300' in de EQV 300-benaming zou dan wel voor de cilinderinhoud kunnen staan, Mercedes slaagt er mooi in om de actieradius overeen te laten stemmen met de benaming achterop de laadklep, al zeggen ze zelf dat hij WLTP-gewijs 355 kilometer ver geraakt. Dat is knap, want de EQV is geen pluimgewicht en lust wel een kilowatt'je meer. Mercedes geeft hem een 90 kWh grote accu mee om de volledige afstand te kunnen uitrijden. Het nadeel aan zulk een grote accu is dan weer dat je er aan een gewoon stopcontact eeuwen over doet om hem alweer volgeladen te krijgen, dan is een 11 kW-laadpaal een goeie investering. Of je laadt langs één van de snelladers, waar je in drie kwartier van 10 naar 80 procent van je acculading kan. Laden doe je via de laadopening op de hoek van de voorbumper en niet via de tankopening achter de deur. Ons gemiddeld verbruik schurkte makkelijk tegen de 30 kWh aan, iets wat hem boven de grote SUV's op elektriciteit zet maar daar versleur je natuurlijk geen nieuwe zetel mee.

Mercedes EQV 300 (rijtest)

luxe-mpv

Om de laadruimte leeg te maken moet je trouwens aan de slag met de zetels. Die moet je ontgrendelen en uit de wagen gesleept krijgen, vooral bij de tweezitsbank op de middelste zitrij is dat een job voor de geoefende bodybuilder. Zonder hulp krijg je hem er alvast niet uit. Je zou denken dat zulk een zware zetel wat rijassistentie krijgt om uit de wagen gerold te krijgen maar dat lijken ze bij Mercedes vergeten. Wat ze niet vergeten zijn is de luxe en het comfort. We schreven eerder al dat de V-Klasse de S-Klasse onder de monovolumes is en dat is bij de EQV niet anders. Mercedes besteedde bijzonder veel aandacht aan de afwerking en omdat de elektrische EQV geen motorgeluid produceert moesten de geluidsingenieurs aan de slag met extra isolatie en dito aandacht voor kraak- en piepgeluiden.

Mercedes EQV 300 (rijtest)

aangenaam hernemen

Met zulk een kolos, voorzien van een grote accu, verwachten we natuurlijk geen sportieve prestaties, ook al voorziet Mercedes wel een sportieve stand, of vergaten ze die weg te halen bij de omschakeling van V naar EQV? Een 0-100'je doe je in 12 seconden en de topsnelheid bedraagt 160 km/u. Dat is niet pijlsnel maar het is naar ons idee toch snel genoeg voor een 2.685 kilogram zware EQV. Overigens toont de monovolume zich relatief vlot bij de hernemingen, iets wat hij te danken heeft aan het koppel dat altijd klaarzit onder de rechtervoet.

Mercedes EQV 300 (rijtest)

Een bochtig parcours hoef je met de EQV niet te gaan opzoeken, daarvoor rijdt de Mercedes-bus te comfortabel. Wel kan je je plezier halen uit het verlagen van het verbruik. Dat doe je bijvoorbeeld met de schakelpaddels - die we alleen zo noemen maar op de EQV natuurlijk die functie niet hebben - die je kan gebruiken om de mate van energierecuperatie in te stellen. Daarmee zorg je er voor dat de wagen wat harder of net minder hard afremt als je het gaspedaal lost.

Mercedes EQV 300 (rijtest)

De vanafprijs van zo'n EQV is niet van de poes. Mercedes rekent erop dat je minstens 75.700 euro neertelt voor de elektrische van. Dan heb je de korte L2-versie, voor de L3-variant betaal je nog een beetje extra. Zoeken naar concurrentie is een beetje roepen in de woestijn want de meeste automerken zetten dezer dagen ofwel in op elektrische bestelwagens ofwel op elektrische SUV's. De elektrische VW Multivan, dé grote concurrent van de Mercedes V-Klasse in het land van de verbrandingsmotoren, laat nog even op zich wachten.

conclusie

Als autobouwer je grote MPV ombouwen naareen elektrisch voertuig is een gok in dit land waar SUV's steeds meer marktaandeel halen. Het is naturlijk handig als je dezelfde combinatie in de e-Vito of een andere bestelwagen kan bouwen. Het blijkt echter wel een goeie combinatie, want de ruime personenvervoerder is handig te combineren met een elektromotor en de inzittenden zullen zeker te spreken zijn over de stilte in de auto, over de prijs dan weer iets minder. Is het dan gek dat we gezien de actieradius en de aangeboden ruimte denken dat de EQV het vooral goed zal doen in de taxiwereld, met name het luchthavenvervoer?

Mercedes EQV 300 (rijtest)

Specificaties

Motor

elektromotor

Vermogen

204pk

Koppel

362 Nm

Overbrenging

automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

2 865 kg

Topsnelheid

160 km/u

Prijs basismodel

€ 75 700.00

0 tot 100 km/u

12.00 sec

Min. kofferinhoud

1 030 L

CO2-uitstoot

0 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 0.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws