Na uitvoerig geplaag heeft Mercedes het doek van zijn nieuwe SL getrokken. Die gaat voor het eerst door het leven onder de “Mercedes-AMG”-familienaam en biedt voortaan ook vierwielaandrijving en vier zitplaatsen.
Mercedes heeft de zevende generatie van zijn SL aan de wereld voorgesteld. Die moet niet alleen een vervanging vormen voor zijn vorige generatie maar zal ook de leegte opvullen die S-Klasse Cabrio en Coupé hebben achtergelaten en naar verluidt zelfs de Mercedes-AMG GT Coupé en Roadster aflossen. Grote schoenen te vullen dus…
Meer dan een SL
Die flinke nalatenschap valt er ergens ook aan te zien. De nieuwe SL is namelijk meer dan een verderzetting van het gelijknamige model dat tot vorig jaar in de Mercedes-showrooms stond. Zo is dit—op een optionele ombouwkit voor de derde generatie na—de eerste Mercedes SL met vier zitplaatsen. Daarmee zou de roadster een deel van het klantenbestand voor zich kunnen winnen dat doorgaans voor een S-Klasse Cabrio zou kiezen, op voorwaarde dat minstens twee van de vier inzittenden extreem kort gebeend zijn.
Wat wél weer heel SL is, is de terugkeer van het simpele stoffen dak. Terwijl je in de vorige twee generaties op een mooie dag nog moest rondrijden met een grote, zware metalen constructie onder de achterklep kiest de nieuwe SL resoluut voor textiel. Die kap opent en sluit in slechts 15 seconden en bespaart de auto alvast 21 kilogram op de weegschaal ten opzichte van zijn voorganger. Dat is toch minstens één elementje waarin het bijna 2 ton zware model zijn ‘Sport Leicht’-naam eert.
Complete Neuentwicklung
Verder volgt de nieuwe SL duidelijk de designtaal die door de recent onthulde C-Klasse en S-Klasse ingezet werd. Zo vinden we slanke, puntige voor- en achterlichten en een minimalistisch glad koetswerk met bijvoorbeeld verzonken deurgrepen terug. Daarnaast doen vooral het front en de kont enigszins denken aan de Mercedes-AMG GT, al berust elke gelijkenis hier op toeval. Het platform van de nieuwe SL deelt namelijk geen enkel onderdeel met de GT, noch met de vorige generatie SL. Een volledige Neuentwicklung dus, zoals de Duitsers dat dan noemen.
Hetzelfde geldt binnenin, waar de nieuwe SL een groot verticaal scherm van bijna 12 inch krijgt. Dat kan trouwens in een hoek van 12 tot 32 graden gekanteld worden, voor de perfectionisten onder ons. Achter dat touch screen schuilt de nieuwste versie van Mercedes’ MBUX-systeem. Verder kan je het infotainment ook bedienen met de Hey Mercedes-spraakassistent, die voor de gelegenheid 28 talen heeft leren begrijpen.
Echte Mercedes-AMG
We hadden het al over de vervanging van de S-Klasse, maar de SL zet ook stappen om de draad van de Mercedes-AMG GT-modellen op te pikken. Zo is dit nieuwe model de eerste van zijn soort die volledig bij AMG ontwikkeld werd. Daardoor mag de SL niet alleen de “Mercedes-AMG”-naam dragen maar krijgt hij ook motoren uit de rekken van Affalterbach.
Zo wordt de nieuwe SL gelanceerd met twee aandrijflijnen op basis van de bekende 4.0-liter M177-motor. Dat flinke V8-biturboblok vinden we sinds jaar en dag in het vooronder van menig AMG. In de SL 55 4MATIC+ produceert deze motor 476 pk en 700 Nm koppel, en de SL 63 4MATIC+ perst 585 pk en 800 Nm koppel uit de acht cilinders. Daarmee zou de roadster in zo’n 3,6 seconden naar 100 km/u moeten brullen.
Meer primeurs
Ook wat bochtenwerk zou deze SL niet mogen afschrikken, want de AMG-techneuten hebben de cabrio voorzien van achterassturing en een nagelnieuw AMG Active Ride Control-systeem. Het onderstel neemt daarbij afscheid van de klassieke stabilisatorstang en werkt voortaan zijn rolneiging tegen met behulp van slimme hydraulica. Daarnaast is dit ook de eerste SL die voorzien wordt van vierwielaandrijving, en dit krijgt de auto nog eens standaard mee doorheen het hele gamma.
Binnenkort kan de nieuwe SL met nog een primeur pronken, want dit wordt ook de eerste van zijn soort die hybridetechnologie krijgt. Daarvoor zal de roadster voorzien worden van een plug-inhybride aandrijflijn die naar alle waarschijnlijkheid overgenomen wordt van de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance. Daarop is het echter nog even wachten, net als op de volledige prijslijst van de nieuwe SL. Hou dit platform dus in de gaten en je bankkaart bij de hand...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen