De Toyota GR86 in vijf weetjes

Toyota GR86 2021

We vermoedden het al even maar het blijft fijn om bevestiging te horen: de nieuwe GR86 komt naar Europa. Toyota geeft nu alle details vrij over de nieuwe sportwagen. Dit moet je erover weten!

Op het Kenshiki Forum, Toyota’s jaarlijkse parade van onthullingen, heeft de constructeur de GR86 eindelijk officieel in Europese première voorgesteld. De compacte sportwagen neemt vanaf volgend jaar de fakkel over van de — heel — gelijkaardige GT86 en belooft een pure, nog sportievere rijervaring te bieden. Maar wat wil je er nog over weten?

GT wordt GR

Toyota GR86 2021 GR-logo

Hoewel de GR86 duidelijk gewoon de opvolger is van de GT86 vonden de marketinggenieën bij Toyota het toch nodig om één letter in die naam aan te passen. Dat doen ze niet zonder reden: ‘GR’ staat namelijk voor Gazoo Racing, zeg maar het M-Sport of het AMG van Toyota. Zo wordt de sportieve lijn van de GR Supra en de GR Yaris ook doorgetrokken naar deze GR86.

GR 86 wordt GR86

Toyota GR86 2021 uitlaten

Nog meer over zijn naam, want terwijl Toyota zijn nieuwste sportwagen aanvankelijk als “GR 86” omschreef staat er nu steevast “GR86”, in één woord. De spatie moest er naar verluidt aan geloven omwille van de perikelen van het internet: die subtiele naamsverandering moet de GR( )86 daar beter vindbaar maken. Volgens de regels van SEO, of Search Engine Optimisation, is het namelijk waarschijnlijker dat de zoekmachine “GR86” als één geheel herkent, en bestaat bij “GR 86” de kans dat je afzonderlijke resultaten te zien krijgt voor “GR” en “86”.

Bye Bye, BRZ

Subaru BRZ 2021 USA

Net als zijn voorganger bestaat de Toyota GR86 ook onder een Subaru-logo als BRZ. De nieuwe BRZ werd zelfs voor de GR86 onthuld, al hadden wij daar niet veel boodschap aan. De Subaru-versie blijft namelijk voorbehouden voor de Amerikaanse en Aziatische markt en bij ons komt enkel de Toyota in de showrooms te staan. De vorige BRZ was hier wel gewoon verkrijgbaar.

(Nog) stijver chassis

Toyota GR86 2021 achterkant

De uitgaande GT86 was al niet bepaald een slappe vod te noemen, maar Toyota heeft de torsiestijfheid van de GR86 naar eigen zeggen nog eens met 50% verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Dat deden ze door meer diagonale dwarsbalken aan te brengen bij de voorophanging en door achteraan de boven- en onderkant van het chassis te integreren in een stevige ringstructuur. Bovendien ligt ook het zwaartepunt iets lager aangezien het dakpaneel, de motorkap en de voorvleugels tegenwoordig uit aluminium vervaardigd zijn.

Vroeger koppel zonder turbo

Toyota GR86 2021 2.4-litermotor

Ook voor zijn nieuwe sportwagen houdt Toyota vast aan een atmosferische motor. Sterker nog: het 2.4-literblok in de GR86 is zelfs een doorontwikkeling van de 2.0-litermotor uit de GT86. Toch zijn de ontwikkelaars erin geslaagd om het maximumkoppel vroeger ter beschikking te krijgen, en dat zonder een turbo toe te voegen. Zo krijg je de 250 Nm koppel van de GR86 al bij 3700 toeren terwijl je de naald in de GT86 moest doortrekken tot maar liefst 6600 toeren om 205 Nm te verkrijgen. Het vermogen is daarnaast ook gestegen van 200 pk naar 234 pk, goed voor een 0-naar-100-sprint van 6,3 seconden.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws