
In Japan zijn een aantal bedrijven naarstig in de weer om de verbrandingsmotor te redden. Als deel van een samenwerking met onder andere Subaru, Mazda en Toyota ontwikkelt Yamaha namelijk een krachtige, thermische motor op waterstof. Als basis dient de V8 die we kennen uit een aantal Lexus-producten.
Liefhebbers van de traditionele verbrandingsmotor zien de deadline zienderogen naderen. Vanaf 2035 is het namelijk zover: dan gaan er Europawijd geen auto’s met thermische motoren meer over de toonbank. In Vlaanderen zal je zelfs al geen nieuw exemplaar op fossiele brandstof meer kunnen kopen vanaf 2029. Een groepje Japanse constructeurs werkt echter aan een metaforische stok om tussen die deur te steken, en die komt in de vorm van deze V8 op waterstof.
H2-V8
Yamaha verkondigt in het persbericht over deze V8 namelijk zijn onvoorwaardelijke liefde voor de verbrandingsmotor, en zijn toewijding om het voortbestaan van de traditionele krachtbron te verzekeren. Met dat doel voor ogen is het een aantal jaar geleden een samenwerking aangegaan met Kawasaki, Subaru, Mazda en Toyota om te bewijzen dat een krachtige verbrandingsmotor ook proper kan zijn. Getuige deze 5.0-liter V8 — die wij vooral kennen uit Lexus-producten zoals de LC500 of wijlen de RC F — waarvan Yamaha de cilinderkoppen, de injectoren en het inlaatspruitstuk aanpaste om hem op waterstof te doen lopen. Het resultaat is naar eigen zeggen een vermogen van 450 pk en een koppel van 540 Nm aan een uitstoot van 0 gram CO2, al spreekt de constructeur voorlopig niet over de eventuele uitstoot van andere schadelijke stoffen.

Deze V8 is trouwens niet het enige experiment dat in de rangen van Toyota plaatsvindt met de verbranding van waterstof. Zo onthulden de Japanners vorig jaar al het studiemodel van een GR Yaris waarvan het 1.6-literblokje waterstof dronk, en kregen we ook een Lexus-buggy te zien die het goedje verbrandde in een 1.0-litermotor. Het mag dus duidelijk zijn dat ze bij Toyota potentieel zien in deze technologie, en dat lijkt deze creatie van Yamaha eveneens te bevestigen. Op een auto die door de H2-V8 aangedreven wordt is het voorlopig wel nog even wachten.
Recente reacties
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
mensen die sporadisch rijden zijn naar mijn gevoel net diegene die je zo snel mogelijk op EV wil...
Door Adriaan 1 dag geleden
Alfa Romeo Giulia SW Quadrifoglio: Verboden vrucht voor iedereen
Het ontbreken van de SW is een mooi voorbeeld van hoe de Fiatgroep keer op keer foute keuzes maakt.
Door Leifhain 1 dag geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
Europa moet meer deskundigen aan het woord laten. Deze omschakeling moet men zeer voorzichtig...
Door walther 1 dag geleden
Officieel: Mercedes GLA en GLB gaan samen aan de facelift (2023)
Is er ook nieuws rond de EQA en EQB? Daarvan zou de batterij toch eens een serieuze facelift mogen...
Door this 2 dagen geleden