Rijtest: Lexus RC F (2015)

lexus-rc-f-2015-rijtest

Lexus, Lexus, wat doe je nu? Bouw je jarenlang je hybride-imago op, kom je met een dikke coupé aanzetten aangedreven door een nog dikkere V8. Kan hij het vuur aan de schenen leggen van de BMW M4, of is hij een Japanse vogel voor de Duitse kat?

We moeten het zeggen zoals het is, de RC F heeft niet het legendarische statuut van de BMW M3 en diens coupébroertje, de M4. We waren dan ook minder zenuwachtig om de snelle Japanner te gaan halen dan bij het Duitse trio van twee maanden terug. Toch waren we meer dan blij dat er winterrubber onder de blauwe rakker stak. Misschien niet zo goed om de laatste centimeters van het rijgedrag te onderzoeken, wel voor de temperaturen die flirtten met de nul. De smoel met gapende grille en powerbulge op de motorkap groette ons alvast uitnodigend.

lexus-rc-f-2015-rijtest

Wanneer we de vijfliter V8 tot leven wekken valt een eerste glimlach niet te onderdrukken. Dit geluid gaan we toch missen, want waar BMW enkele cilinders buiten gooide en volop ging voor turbokracht, blijft dit blok atmosferisch. Op cijfervlak zijn beide aan elkaar gewaagd. Want de Lexus weet 477 pk en 530 Nm op te wekken waar de BMW M4 het doet met 431 pk en 550 Nm. Het verschil zit hem echter meer in de powerband. Die 550 Nm van de BMW komt al bij 1.850 tpm vrij. De spreekwoordelijke duwende hand heb je dus quasi constant ter beschikking. Het maakt dat de M4, zowel gevoelsmatig als in de cijfertjes, een pak sneller is. Want in de lexus moet je het hoog in de toeren opzoeken wil je wat vooruit gaan.

Hulp van zijn hybridefamilie

Het maakt dat de Lexus een heerlijke machine is om te cruisen. Onder de 4.000 toeren per minuut kom je namelijk niet voor verrassingen te staan. Meer nog, het blok draait tot de 3.600 toeren op de Atkinson-cyclus. Een - efficiënter verbrandings- - trucje dat de Japanner leent van zijn hybridebroertjes en ervoor moet zorgen dat het verbruik binnen de perken blijft. Op papier alleszins, want je moet al je best om onder de 12 liter per honderd kilometer te duiken. Het is dus een druppel proberen te sparen op een hete plaat.

lexus-rc-f-2015-rijtest

Wie maalt er echter over het verbruik als een V8 in het vooronder sluimert? Terugschakelen en doorduwen richting de 7.000 toeren die handel! Naast het verslavende geluid krijg je ook een echt snelheidsgevoel in de RC F. Het is dan ook geen trage jongen. De sprint naar 100 km/u legt hij in 4,5 seconden af ophouden doet hij bij een gelimiteerde 270 km/u. Ondanks het ontbreken van launchcontrol heeft de 8-traps automaat geen enkele moeite om het sprintje vliegensvlug in te zetten. Waar hij wel moeite mee heeft zijn de tussensprints, hij moet veel te hard nadenken waardoor je je 'window of opportunity' snel ziet passeren. Na de acceleratie blijft hij nog even boven die magische 4.000 opm grens hangen, Lexus weet goed genoeg dat daaronder weinig te rapen valt.

Baanmachine

Bij hard accelereren wordt het stuur licht, bij hard remmen geraakt onze blauwe Lexus dan weer wat uit balans. Het geeft je weinig vertrouwen, al denken we dat de voorstelling op het circuit van Ronda hier ook wel iets mee te maken kan hebben, onze RC F was daar namelijk één van de afgepeigerde deelnemers. Desalniettemin heb je niet de indruk dat de RC F gemaakt is voor het circuit. De winterbanden zaten er misschien voor iets tussen, maar het stuurgevoel kon beter. Ook is de snelle Lexus aan de zware kant. Met 1.740 kg is hij toch zo'n 250 kg zwaarder dan die M4. Dat is veel, heel veel in dit segment. Het optionele TorqueVectoring differentieel verandert weinig aan onze mening. Het is een knap stukje techniek, maar standaard is hij al uitgerust met een LSD en we gokken dat de RC F niet al te veel tracktime gaat zien.

lexus-rc-f-2015-rijtest-thumb

Desondanks hebben ze bij Lexus een mooie balans gevonden tussen comfort en sportiviteit op de openbare weg. Dat kan altijd op onze waardering rekenen. Niettegenstaande de 19-duims wielen is de RC F perfect afgesteld voor lange ritten. De comfortabele zetels hebben daar zeker hun aandeel in. De cabine zal niet naar ieders smaak zijn, maar is ons inziens een aangename plek om te vertoeven. Bijna alles is aanwezig. Bijna, want we missen toch een beetje een head-up display. Lexus maakt echter veel goed door de RC F alleen full-option aan te bieden. De enige opties zijn een carbon pack, het slimme differentieel(TVD) en een pre-crash veiligheidssysteem.

Voor dit alles betaal je zo'n 85.910 euro. Dat is in lijn met de 79.350 euro die je neerlegt bij BMW voor de M4. Over het uiterlijk kunnen we kort zijn; je vindt het knap, of je vindt het maar helemaal niets. Dat 'ie een stuk potenter oogt dan de M4, daarvoor hoef je geen Manga te lezen.

lexus-rc-f-2015-rijtest-thumb

Conclusie

Je moet Lexus bewonderen dat ze zoiets als de RC F neerzetten. Een oldschool powerhouse die op prestatie- en ecologisch vlak de duimen moet leggen tegenover de BMW M4, maar wel een mooi compromis weet te sluiten tussen comfort en sportiviteit. Geen circuitmonster, eerder een langeafstandsmaler. Met een grommende V8 in het vooronder. Zonder twijfel een underdog, maar wat voor één.

Specificaties

Motor

5.0 V8 benzine

Vermogen

477pk

Koppel

530 Nm

Overbrenging

8-trap automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 740 kg

Topsnelheid

270 km/u

Prijs testwagen

€ 85 910.00

Prijs basismodel

€ 91 110.00

0 tot 100 km/u

4.50 sec

Gemiddeld testverbruik

12.10 L/100km

Max. kofferinhoud

366 L

CO2-uitstoot

251 g/km

BIV

€ 6 327.41

Rijtaks

€ 2 397.25

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Thom@s 20:18
afbeelding van Thom@s

Mooie verschijning! Enkel krijg je een zeer benauwd gevoel achteraan, opkijkend tegen die enorme kuipzetels.

Mensen boven de 1m80 worden afgeraden achteraan plaats te nemen :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws