Lexus, hét merk van de zelfopladende hybride. Maar ook het merk van een exuberante luxecabrio met een atmosferische 5-liter V8 voorin. Is deze LC 500 Convertible een verboden vrucht uit Japan?
Lexus zit met een identiteitscrisis. Want het Japanse merk dat jarenlang hybridewagens naar voren schoof als ecologisch alternatief voor de gevestigde waarden, wordt nu ingehaald door een rist plug-ins van die gevestigde waarden. Of anders gezegd: tegen dat de leasingrijder in zijn portefeuille voelt dat een lage CO2-uitstoot interessant is, is de klassieke hybride plots niet interessant genoeg meer. De komst van enkele elektrische maar ook plug-inmodellen moet Lexus terug op de kaart gaan zetten. Tussen al dat - niet onbelangrijk - ecogezwets staat er ook nog deze LC 500 Convertible, een ode aan Japans vakmanschap.
De mooiste cabrio ter wereld
Het gamma van de luxecabrio is dun gezaaid. Audi, Maserati, Mercedes en Alfa Romeo? Ze hebben er allemaal geen (meer) in het gamma staan. Als gefortuneerde cabriorijder moet je dus al richting BMW voor de potsierlijk gestileerde 8 Reeks, richting Bentley voor de peperdure Continental GT of richting Jaguar voor de op leeftijd zijnde F-Type. Wat als we je zeggen dat er nóg een alternatief is? Een kunstwerk op wielen dat een ode brengt aan Japanse vakmanschap? Een cabrio die zo ondergewaardeerd is dat het bijna pijn doet aan de hersenpan? Want de Lexus LC 500 Convertible vervult alle noden die je als gefortuneerde cabriorijder maar kan hebben.
Te beginnen met het uiterlijk. Want geef toe, wát een kunstwerk is deze LC 500? Met of zonder dak. Lexus mag zich de laatste jaren dan wel wat hebben laten gaan op stylingvlak, deze cabrio draagt de juiste volumes op alle juiste plaatsen. Met een scherpe atletische snuit en een derrière die het dunne pad bewandelt tussen sportiviteit en sierlijkheid. Zeker in het Terrane Khaki-groene kleurtje met bruine softtop is de LC 500 een pareltje om naar te kijken. De designers kregen van Toyota's opperbaas Akio Toyoda de opdracht om 's werelds mooiste cabrio te bouwen, zowel met het dak open als dicht. Perfectie bestaat niet natuurlijk... maar dit komt toch dichtbij.
Puur en onversneden
Uiteraard laat deze LC Convertible zich baseren op de LC Coupe. En uiteraard zit het verschil zich in het stoffen dakje. Dat canvasdak is samengesteld uit vier lagen en drapeert zich over een skelet van magnesium en aluminium om het gewicht te drukken. In 15 seconden laat het dak zich verdwijnen achter de achterbank. Want inderdaad, deze LC Convertible is een 2+2. Zeggen dat er vier volwassenen passen in de cabine is misschien wat overdreven. Kleine(re) kinderen zitten echter als gegoten, toch zolang ze hun benen Tetris-gewijs kunnen plooien. Nu goed, wie mooi wil zijn moet een beetje pijn lijden, niet?
Hetzelfde kunnen we over het interieur zeggen. Want de cabine van de LC is in de eerste plaats een kunstwerk van hyperkwalitatieve materialen en uitzonderlijk unieke lijnen. Dat de ergonomie daardoor tweede viool speelt is echter snel duidelijk. De middentunnel is een bont allegaartje van onhandige opbergvakjes waarin je net wat oorsmeer kwijt kan. De zichzelf centrerende versnellingspook van de automaat is dan weer even logisch te bedienen als het startportaal van MyMinFin. Tenslotte is het overduidelijk dat de designers dik tegen hun goesting een infotainmentscherm op het dashboard moesten kwakken. Waardoor ze voor een verouderd exemplaar gingen dat zich laat bedienen door Lexus' onhandige trackpad. Stiekem zou deze LC 500 er op vooruit gaan zonder scherm. Puur en onversneden.
Oldschool V8
Kortom, Lexus wil met de LC 500 Convertible vooral een kunstwerk produceren. In de fabriek waar trouwens de LFA destijds werd gebouwd. Lexus zit echter in de business van het bouwen van auto's. Waardoor het kunstwerk ook moet kunnen rijden natuurlijk. Het is ook daarom dat je op het dashboard zo'n gek rondvormig voorwerp hebt waar je aan kan draaien. Volgens de ingenieurs spreekt dat stuur de wielen aan. Kijk, we hebben ons huiswerk gedaan. Volgens diezelfde ingenieurs was er in de LC cabrio geen plaats voor kleine generische motoren. Nee, ook de geluidsbeleving moet memorabel zijn. Of een atmosferische 5-liter V8 voldoet?
De 2UR-GSE voorin deze Lexus is onderhand een oude knar aan het worden. Want de 5-liter werd voor het eerst gebruikt in de IS-F. Dat is ondertussen al 14 jaar geleden. De motor die samen met Yamaha werd ontwikkeld is echter een auditieve flashback naar vroeger. Naar tijden toen elke uitlaat nog niet fake knetterde als een kampvuur. Naar tijden toen audiobestanden via de luidsprekers niet het gros van de geluidsbeleving creëerden. Naar tijden toen turbo's nog niet dienden om motoren kleiner te maken. Je weet wel, de goede tijden. Deze LC 500 klinkt zoals 'ie er uit ziet: op lage toeren zeer fatsoenlijk maar boven de 4.000 toeren per minuut als een AMG van weleer. De zoektocht richting begrenzer (7.000 opm) wordt opgezweept door een steeds luider brullende V8 terwijl je bij het terugschakelen niet getrakteerd wordt op een hoop vermoeiende plofjes. Nee, de V8 slaakt een luide grom die je voelt vibreren in elke vezel van je lichaam. Qua ASMR kan dit tellen.
Flaneren
Lexus pretendeert met de LC 500 Convertible een unieke GT neer te hebben gezet. Ongelijk kunnen we ze niet geven. In die zin dat je de LC moeilijk een sportwagen kan noemen. Met een gewicht van meer dan 2 ton kan je dit bezwaarlijk een viraal baasje noemen. Toch weet Lexus door het juiste gebruik van verstevigde metalen en koolstofvezel het gewicht op de juiste plaatsen te parkeren - de batterij zit bijvoorbeeld in de koffer. Het resultaat is een strak sturende GT met een opvallend snedige voortrein. De achteras in combinatie met de 10-trapsautomaat heeft het echter soms moeilijk om het vermogen van de V8 neer te zetten. Ook al gaat het over een motor zonder turbo's die een zeer brave vermogensontplooiing heeft richting de 464 pk en 530 Nm koppel. Vooral de automaat met korte verhoudingen durft zich soms wel eens verslikken in het aanbod van 10 versnellingen op lage snelheden.
Nu goed, koop je deze LC 500 Convertible om te flaneren op onze Belgische wegen, dan loop je niet snel tegen zijn limieten aan. Meer nog, de cabrio profileert zich dan als een aangenaam gedempte metgezel. Knap, gezien de joekels van 21-duims velgen onder de carrosserie. De ingenieurs verdienen dus een dikke duim voor de ophanging. Want op geen enkel moment voelt deze vrij forse cabrio zompig aan. Dat was met de Lexus SC ooit wel anders. Kregen we het iets minder warm van: de turbulentie in de cabine bij snelheden boven 70 km/u. Op de snelweg pakt de cabine van de LC met het dak neer zo veel wind dat niet enkel het haar op je hoofd warrig is bij het uitstappen maar ook dat van je schouders, knie en teen, knie en teen.
Meer emotie dan heel BMW M
De Lexus LC 500 Convertible is dus een audiovisueel kunstwerk op wielen met alle nadelen die daar aan verbonden zijn. Zo is de koffer achteraan kleiner dan de asbak van een Fiat 500, zuipt de atmosferische V8 voorin als een tempelier (+12 liter) en zijn de uitklappende deurhendels vervelender in gebruik dan een kinderstoel van Ikea. Maar weet je, net zoals je zonder twijfel de mindere kantjes bij Jessica Alba of Ryan Reynolds meteen kan vergeven doe je dat ook bij deze LC cabrio. Dit is een auto die werd gebouwd door gepassioneerde automensen, niet door boekhouders of één of andere raad van bestuur. Sterker nog: deze Lexus LC 500 Convertible heeft meer emotie aan boord dan het hele huidige gamma van BMW M opgeteld. En dat wil toch al iets zeggen.
Of dat de prijs van 131.100 euro rechtvaardigt? Moeilijk te zeggen. Want voor dat geld koop je ook een (kale) Porsche 911 Cabrio of een Jaguar F-Type R. Deze LC is échter zo anders dan zijn concurrenten dat je van een vergelijk niet kan spreken. Dit is een buitenverblijf op een desolaat eiland in de zee van Italië, geen villa in Saint-Tropez. Dit is low key een kamer van je huis laten inrichten door Yayoi Kusama en er niet mee paraderen op Instagram. De Lexus LC 500 Convertible is een auto voor mensen die kunnen jouïsseren van de fijnere dingen in de wereld zonder er over te roeptoeteren. Want genieten in het leven doe je niet voor anderen, wel voor jezelf.
Conclusie
Kunst dient gekoesterd te worden, dat is in het geval van deze Lexus LC 500 Convertible niet anders. Na de eerste generatie LS en de mythische LFA bewijst Lexus dat, als het compleet haar eigen ding doet, het in staat is om meesterlijke auto's neer te zetten. Dit is zo'n auto die het verdient om de laatste liters benzine op onze aarde op te mogen souperen. De meest emotionele cabrio van het moment... is een Lexus.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen