Autonieuws

De lijst: alle SUV's die 90% en meer aftrekbaar zijn

De SUV blijft populair in ons Belgenland. Met de fiscale focus op CO2 zijn de offroad-vehicles nog meer softroaders geworden en verbruiken ze amper meer dan hun hatch of stationbroers. Meer nog, met de komst van de plug-in-hybride worden sommige bakbeesten werkelijke CO2-koningen. Waar je 10 jaar geleden een fiscaal vriendelijk hondenrekje voor nodig had, heb je nu dus de stekker.

Wij gingen alvast op zoek naar de CO2-vriendelijkste SUV's die je zonder schaamte kan parkeren voor het landelijk secretariaat van Groen. Misschien even handig om eerst het tabelletje er bij te halen:

0 g/km = 120%
0 - 60 g/km = 100%
61 - 105 g/km = 90%
106 - 115 g/km = 80%
116- 145 g/km = 75%
146- 170 g/km = 70%
171- 195 g/km = 60%
+195 g/100km = 50%

Om de lijst binnen de perken te houden beginnen we vanaf het C-segment (denk VW Tiguan, BMW X1, ea):


120% aftrekbaar

Tesla Model X - 0 gram

Is het een busje, is het een crossover, is het een aan land geraakte walvis? We zijn er nog niet altijd uit wat de Model X juist is. Feit blijft wel dat door zijn elektrisch karakter de CO2-uitstoot op 0 gram ligt. Rien, nada, noppes. Wel nog een geinig weet je; door de extra zitrij achteraan de Model X beschikt de Model S in feite over een grotere kofferruimte. Meteen ook de duurste van deze lijst trouwens, met een stickerprijs van 97.800 euro.


100% aftrekbaar

Image
audi-q7-e-tron-03

Audi Q7 e-tron - 46 gram

Je dacht toch niet dat Audi de duimen gaat leggen tegenover de concurrentie? Dat is nu eenmaal niet de modus operandi van het merk met de vier ringen. Het resultaat? Een Q7 waar je achterin een Leopard 2 tank in kan parkeren maar desalniettemin amper 46 g/km C02 uitstoot. De Audi, niet de tank, want die zoop zo'n 218 l/100 km (geen grap). Prijs van de Q7 e-tron? 82.910 euro.

Image
mercedes-benz-glc-350-e-plug-in-hybrid

Mercedes GLC 350 E 4MATIC - 59 gram

Dat het niet altijd groot moet zijn bewijst Mercedes met haar plug-invariant van de GLC. Je weet wel, de spirituele opvolger van de nogal blokkige GLK. Waardoor de Duitser met ster een streepje voor heeft op aartsrivalen Audi Q5 en BMW X3. De prijs van zo'n hybride-GLC bedraagt 54.813 euro.

Image
mistubishi-outlander-phev-2015_04

Mitsubishi Outlander PHEV - 42 gram

Genesis. Want de Outlander maakte de hybride-SUV populair, vraag dat maar aan onze noorderburen. Ondertussen is de concurrentie sterk, maar pocht de Japanner met een lage CO2-uitstoot van 42 gram. De wat plastiekige afwerking, dat moet je er maar bij nemen. Alles voor een groenere wereld, niet? Op je oprit vanaf 47.290 euro.

Image
volvo-xc90-t8_polestar_1

Volvo XC90 T8 - 49 gram

Straf, verdomme zeer straf. Want kijk je naar zijn Amerikaanse afmetingen, dan speelt de XC90 eerder samen met de Cayenne en X5, toch weet hij op CO2-vlak te duiken onder de GLC van Mercedes. Dat Zweden synoniem staan met veiligheid en eco-bewustheid, het blijkt een vanzelfsprekendheid. Hoe diep je in de buidel moet tasten? Vrij diep, of vind je 80.350 euro een koopje?


90% aftrekbaar

Image
bmw-x1

BMW X1 sDrive 16D - 104 gram

Jawel, ondanks dat de nieuwe X1 een stuk ruiger is geworden, kan je nog gerust groen rijden. Je moet het dan wel doen met een 116 pk sterke 1.5 liter driepitter, maar het zijn paarden uit Munchen uiteraard. De jouwe vanaf 30.500 euro.

Image
bmw-x5-xdrive40e

BMW X5 xDrive40e - 77 gram

In analogie met de Cayenne, kwam BMW een tijdje terug ook op de proppen met een hybride-variant van haar X5. Die X5 xDrive40e is de perfect mix tussen sportiviteit, groen imago en crapuleus veel ruimte. Daarnaast met z'n vanafprijs van 73.100 euro een stuk goedkoper dan die andere Duitser.

Image
renault-kadjar

Renault Kadjar 1.5 DCi - 99 gram

Renault zijn 1.5 DCi dieselmotor heeft geen slechte reputatie als het op zuinigheid aankomt. Zo ga je hem nog twee maal tegenkomen, één keer in een Mercedes en de andere keer in de oosterse broer van de Kadjar, de Nissan Qashqai. Beide broeders zijn namelijk technisch identiek, enkel het ex- en interieur verschilt. Waardoor het van je persoonlijke smaak afhangt voor welke je gaat. De Renault kost je minimaal 25.950 euro.

Image
porsche-cayenne-hybrid

Porsche Cayenne S E-Hybrid - 79 gram

Porsche gebruikt hybride-technologie in haar huidige supercar. Als het goed genoeg is voor de 918 Spyder, dan moet het toch ook goed genoeg zijn voor de Cayenne S E-Hybrid? Hoewel wij het er niet helemaal warm van krijgen, knuffelt de staat je voor die 79 g/km C02 die op z'n fiche prijkt. Te bestellen vanaf 89.177 euro.

Image
mercedes-gla-220cdi

Mercedes GLA 180d(a) -105(103) gram

Zelfde motor als de Kadjar, iets meer grammetjes, maar net genoeg voor de 90% categorie. Het leuke is dat je fiscaal niet gestraft wordt door de automaat, in tegendeel. De GLA 180d begint vanaf 30.613 euro.

Image
mercedes-benz-gle-500-e-plug-in-hybride-2016

Mercedes GLE 500 E 4MATIC - 78 gram

Eén van de grootste hier en toch amper 78 gram? Knap, maar niet zo knap als de hierboven vermelde Q7 en XC90. De GLE 500 heeft een 333 pk sterke zescilinder en een 116 pk sterke elektromotor onder de kap. Kracht genoeg dus. Voor dit powerhouse moet je dan ook minstens 77.198 euro neertellen.

Image
nissan qashqai populair

Nissan Qashqai 1.5d - 99 gram

Deze Qashqai is geen verrassing aangezien de GLA en de Kadjar over dezelfde motor beschikken. Eén van de ouderen hier, maar nog makkelijk onder de theoretische norm van 100 g/km. Met een beginprijs van 24.440 euro voor deze 115 pk sterke 1.5 DCi de goedkoopste hier.

Missen we nog SUV's in de lijst? Laat het ons zeker weten!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen