Rij-impressie: Nissan Qashqai (2014)

Nissan Qashqai 2014 rij-impressie 1.2 1.6 1.5 DIG-T dCi - voorkant

De verkoop van de vorige Qashqai is in tegenstelling tot veel andere volumemodellen nooit uitgedoofd. Om dat verkoopsucces op zijn minst te evenaren haalt Nissan dan ook alles uit de kast voor zijn fonkelnieuwe opvolger.

De eerste Qashqai startte in 2007 een heuse revolutie in het crossoversegment. Door C-segment luxe en betaalbaarheid te combineren met een hogere zitpositie en een steviger uiterlijk schoot de Qashqai naar de top van de verkoopscijfers met enkel in Europa al 1,5 miljoen verkochte modellen.

Weg non-conformisme

Het uiterlijk van de nieuwe Qashqai bouwt verder op het beproefde recept. Onder de volledig hertekende lijnen - waar we trouwens grote fan van zijn - zien we met een scheef oog nog de vertrouwde, gedurfdere, crossover van 2007. De nieuwe Qashqai mag er dan wel dynamischer uitzien met zijn V-neus, gedurfder is hij alvast niet.

Nissan Qashqai 2014 rij-impressie 1.2 1.6 1.5 DIG-T dCi - voorkant

De Nissan groeide 20 mm in de breedte, 47 mm in de lengte maar werd wel 15 mm lager. Toch kregen, dankzij de betere benutting van de ruimte, alle passagiers zo'n 10 mm meer hoofdruimte. Ook vooraan werd er extra ruimte gecreëerd door het vervangen van de traditionele handrem door een elektronische. Hierdoor is er nu plaats in de middenconsole voor een opbergvak van 6,1 liter.

Nissan Qashqai 2014 rij-impressie 1.2 1.6 1.5 DIG-T dCi - achterbank

Ook door de rest van het interieur waaide een frisse wind die onder andere betere materiaalkeuzes met zich meebracht. Het lelijke (doch zachtere) plastiek is nog steeds aanwezig maar grote oppervlakken worden gelukkig gebroken door inleglijsten of door de ventilatiemonden. Tussen de tellers zien we een compleet nieuw 5" TFT scherm maar ook het 7" navigatiesysteem kreeg een update met de nieuwste versie van Nissan's Connect. Conform de trend van tegenwoordig kan je er onder andere ook mee op Facebook, maar nog steeds kunnen we niet inzien dat iemand dat ooit gaat gebruiken.

Nissan Qashqai 2014 rij-impressie 1.2 1.6 1.5 DIG-T dCi - interieur

In de koffer kan je tegenwoordig 20 liter meer kwijt (430 liter). De kofferklep opent nu ook 150 mm hoger waardoor je grote objecten makkelijker kunt wegstouwen. De vloer kan in hoogte versteld worden (tot 16 verschillende combinaties) en heeft een afwasbare-(voor modderige schoenen, bijvoorbeeld) en een gebruikelijke textiel beklede kant.

Frans-Japanse paarden en een ideale reisgenoot

Belangrijke nieuwigheid onder de motorkap is de 1.2 benzinemotor die we tegenwoordig ook al kunnen terugvinden in een handjevol Renaults. Deze staat naast de nieuwe 1.6 dCi en - omdat Nissan hem nog niet wil opgeven - de oude 1.5 dCi.

Tot de komst van de 150 pk sterke 1.6 DIG-T volgende zomer staat de 1.6 dCi bovenaan het gamma met 130 pk. Deze nieuwe motor laat zich schakellui rijden en heeft op papier slechts 4,4 liter per 100 km nodig in de manuele voorwielaangedreven uitvoering. Wil je echter het minste co2 uitstoten van al je vrienden, dan kan je best voor de oude 1.5 dCi gaan die nog maar 99 gram per kilometer de lucht in zwiert tegenover de 115 van de sterkere 1.6.

Nissan Qashqai 2014 rij-impressie 1.2 1.6 1.5 DIG-T dCi - achterkant

Met 110 Frans-Japanse paarden is hij zeker geen slak voor de 40 kg lichtere Qashqai maar toch begint de motor (ondanks 20 Nm meer koppel dan vroeger) zijn leeftijd te vertonen tegenover zijn nieuwere broer, vooral op het vlak van geluid.

Waar we tijdens onze testritten echter het meest benieuwd naar waren is de inmiddels bekende 1.2 viercilinder die we ook al in de Clio GrandTour en in de Dacia Duster konden testen. Gekoppeld aan de uitstekende manuele versnellingsbak kan deze kleine krachtbron steeds een glimlach op je gezicht toveren. Hij laat zich gewillig in toeren jagen en bleek een ideale reisgenoot door de bochtige wegen van ruraal Madrid. Ons testverbruik was tijdens de korte ritten niet representatief met zo'n 9,5 liter (al lag dat eerder aan onze rijstijl dan aan de motor). In theorie heb je genoeg met 5,6 liter en 129 gram aan co2.

Nissan Qashqai 2014 rij-impressie 1.2 1.6 1.5 DIG-T dCi - achterkant

Nissan biedt op de 1.6 dCi ook hun Xtronic Continu Variabele Transmissie aan. Alhoewel CVT's traditioneel nogal vlug op onze zenuwen beginnen te werken moesten we toch nog eens op de spec-sheet kijken of we wel echt met een CVT te maken hadden. Nissan heeft met deze Xtronic het rubber-band gevoel vakkundig weggewerkt, hij bootst zelfs traditionele automatische versnellingsbakken na tijdens snelle acceleratie (en dat werkt een pak beter dan je initieel zou denken). Vierwielaandrijving, in de vorm van ALL-MODE 4X4-i, is enkel beschikbaar op de manueel geschakelde 1.6 dCi. De CVT-liefhebbers zijn er dus aan voor de moeite.

Nog steeds scherp

Onder de Qashqai vinden we een splinternieuw modulair platform terug met MacPherson veerpoten vooraan en een torsiebalk achteraan. De multilink moest het afleggen tegen de torsiebalk vanwege een lager gewicht en - oorzaak gevolg - een betere co2 uitstoot. De vierwielaandrijver krijgt wel een multi-link ophanging. Net zoals de vorige generatie laat deze Qashqai zich ook wild rond bochten smijten zonder te morren dankzij de stuggere ophanging.

Nissan Qashqai 2014 rij-impressie 1.2 1.6 1.5 DIG-T dCi - velg

Om dat goede rijgedrag te bewaren krijgt de nieuwe Qashqai een handjevol elektronische snufjes mee onder de noemer chassis control. Zo zien we active trace control dat door automatisch te remmen een gelimiteerde slipdifferentieel kan nabootsen en active ride control dat door subtiel te remmen het deinzen van de wagen tegengaat.

Ook op het vlak van veiligheid en comfort laten de technologische snufjes zich goed merken. Met het Nissan Safety Shield (€ 600 op de twee goedkoopste uitvoeringen, Visia en Acenta, standaard op de rest) krijg je onder andere lane departure warning en een pre-crash systeem. Ook volautomatisch parkeren, een 360° camera en full-LED koplampen zijn beschikbaar.

Prijzenfeest

Een nieuwe Qashqai staat tegenwoordig voor minimum 20.990 euro op je oprit, 490 euro duurder dan voorheen. Hiervoor heb je de 115 pk sterke 1.2 benzinemotor. Dieselrijden kan met de 1.5 dCi vanaf 23.190 euro. Beide heb je dan in het Visia uitrustingsniveau dat standaard onder andere cruise control, bluetooth handsfree bellen, chassis control en LED-dagrijlichten met zich mee brengt.

Nissan Qashqai 2014 rij-impressie 1.2 1.6 1.5 DIG-T dCi - koplamp

Het Acenta uitrustingsniveau met de 1.6 dCi krijg je vanaf 26.890 euro. De topuitvoering, Tekna, met 1.6 dCi begint vanaf 30.890 euro. De Xtronic automatische versnellingsbak vraagt nog eens 1.500 euro extra uit je portefeuille. De All-Mode 4x4-i 2.000 euro.

Conclusie

De nieuwe Qashqai is een pak volwassener en een pak kwalitatiever. Hij mag dan wel iets duurder zijn dan zijn concurrenten (Kia Sportage - vanaf € 18.190, Suzuki SX4 S-Cross - vanaf € 14.499) maar hij weet wel een veel aangenamer pakket te bieden, en dan zwijgen we nog van de uitstekende restwaarde na enkele jaren. Nissan heeft volgens ons een waardige opvolger voor hun verkoopsucces geboetseerd, nu is het wachten of het publiek de nieuwe Qashqai kan smaken.

Interesse in de brochure van de Nissan Qashqai? Klik hier!

De specificaties hieronder zijn van de 1.2 DIG-T.

Specificaties

Motor

1.2 turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

115pk

Koppel

190 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 318 kg

Topsnelheid

185 km/u

Prijs basismodel

€ 20 990.00

0 tot 100 km/u

10.90 sec

Min. kofferinhoud

403 L

Max. kofferinhoud

1 530 L

CO2-uitstoot

129 g/km

BIV

€ 143.00

Rijtaks

€ 181.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (19)

Plaats een reactie
Raymond 20:53
afbeelding van Raymond

Zou deze beter zijn dan een Mazda CX5? Dan begin ik toch nog te twijfelen.

Johnny Boelen 16:21
afbeelding van Johnny Boelen

Vandaag als eerste een testrit mogen doen bij garage Di Nitto. De wagen rijdt super. Wij hebben dan ook een Qashqai Tekna besteld. Deze wagen heeft echt alles standaard en de prijs was zeer scherp.

JOHAN VERBIEST 20:22
afbeelding van JOHAN  VERBIEST

vandaag ook gaan kijken,zou graag weten als het kan hoeveel hij jouw gaat kosten..
verbiest-caeyers @telenet.be...johan

nico 19:29
afbeelding van nico

Hoi, wat is een scherpe prijs ? Diesel ?

Carine De Maertelaere 20:21
afbeelding van Carine De Maertelaere

Uw reactie
Vandaag testrit gedaan. Ook aangenaam verrast ! Hebben ook blijkbaar scherpe prijs gekregen bij Garage Callens. Welke prijs heb jij gekregen als ik vragen mag. Ik heb wel een automaat gevraagd.
Dank alvast en groetjes.

Peter 20:39
afbeelding van Peter

Vandaag ook testrit gedaan wagen rijdt inderdaad super. De prijs is toch nie zo scherp 7,5% van nieuwprijs. Woon in de Kempen

Peter 20:19
afbeelding van Peter

Dinsdag bij crets in Oud-Turnhout geweest super goed ontvangen. Wagen is onderweg.

Marleen Wlnters 18:26
afbeelding van Marleen Wlnters

Ik vind dit een echt mooie wagen, ga bij Di Nitto en Bruininx kijken wie de beste voorwaarden
Bied. Heb gehoord dat ze bij DN niet echt behulpzaam zijn.

Stephan 21:05
afbeelding van Stephan

Dag Marleen,

Laat me eens weten wie de beste condities geeft op deze wagen. Ben ook heel geïnteresseerd en was ook zinnens deze 2 dealers te gaan bezoeken. Mercikes.

nin 20:57
afbeelding van nin

Uw reactie
zou graag weten welke offerte jullie kregen voor de tekna
gtjs, nin

Carine De Maertelaere 20:24
afbeelding van Carine De Maertelaere

Dag Marleen,

Heb jij ondertussen de wagen gekocht en aan welke prijs als ik vragen mag?
Heb vandaag ook testrit gedaan.
Thx

De Mijne 18:09
afbeelding van De Mijne

Heb mij ook een tekna 1.2 DIG-T aangeschaft. Testrit met connect was al bijzonder goed meegevallen. Zie al uit naar de levering.

Gerard 12:22
afbeelding van Gerard

Moest er iemand nà verloop van tijd toch niet tevreden over zijn ? Dan wil ik hem gerust als 2de hands voor de helft van de prijs overnemen !!

franck 15:17
afbeelding van franck

op 08/02/2014 mijn bestelbon ondertekend bij garage desmet ( waregem ) t'is een tekna 1.2 DIG-T geworden, proefritje gemaakt , was direct goedgekeurd , verwacht hem begin mei

Eric 12:30
afbeelding van Eric

Hallo Franck,
Vermoed dat je inmiddels de gelukkige bezitter bent van de Tekna 1.2 DIG-T.
Wat zijn jouw eerste indrukken inzake rijgedrag/motor ?

stan 14:05
afbeelding van stan

heb mij een nieuwe nissan qashqai 1600 diesel gekocht vorige week en heb nu 500km en staat al in de garage,de binnenbekleding komt los;de deuren hangen af,de carroserie is niet volgens de normen samen gesteld,met als gevolg dat de naden niet evenwijdig t.o.v. elkaar liggen,kortom een nieuwe wagen die eruit ziet als een occasie dat geaccedenteerd is geweest:reeds damp in de achterlichten;veel trilgeluiden binnenin,ja dat zal zeker mijn laatste zijn;ik koop iedere 2 jaar een nieuwe auto maar zoiets heb ik nog nooit gehad;hopelijk kunnen ze alles oplossen in de garage,ik wacht af:

Glenn 17:29
afbeelding van Glenn

Precies mijne Ford :-/

Remotronics 15:36
afbeelding van Remotronics

Mijn Visia staat in de garage de 1.2 Benzine komt bij 120 Km/h aan de kook
IN NL, UK , Be lees je dat er veel klachten zijn....

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws