Autonieuws: Officieel

Officieel: Citroën C5 AirCross nu ook naar Europa (2018)

Een Frans automerk dat een nieuw model eerst op de Aziatische markt uitbrengt, en pas een jaar later ook naar Europa brengt. Het lijkt de omgekeerde wereld wel. Maar hier is eindelijk de Europese Citroën C5 Aircross.

Aan de buitenzijde wijzigde Citroën niets, alvorens hem naar Europa te halen. Ook het chassis is het bekende EMP2-platform dat ook al dienstdoet onder andere Citroën-modellen. Niet in het minst de Peugeot 308, 3008 en 5008, de Opel Grandland X en de DS 7 Crossback. De Citroën C5 Aircross is 4,5 meter lang en 1,84 meter breed.

luchtkussens

Citroën plaatst de Airbumps ook op de C5 AirCross, en je kan ze in de kleur kiezen die jij verlangt, al is niet het hele kleurenspectrum beschikbaar. Wel zijn er zeven lakkleuren en een optioneel zwart dak. Ook binnenin heb je de keuze tussen vijf verschillende interieuraankledingen.

Image
citroen-c5-aircross-2018-official-eu-spec

Voor de Europese klant breidde Citroën de bagageruimte uit van 482 tot 580 liter. Daarvoor moest worden beknibbeld op beenruimte achterin, iets wat voor de Chinezen dan weer bijzonder belangrijk was. Achteraan worden drie aparte stoelen geplaatst, een zevenzitsversie is niet aan de orde.

nog meer luchtkussens

Citroën zegde de hydropneumatische ophanging destijds vaarwel, maar brengt daar wel de Progressive Hydraulic Cushions voor in de plaats. Kussentjes die je het gevoel geven te zweven over de weg, zoals met de hydropneumatische vering voordien. Al zal het tegenwoordig wel efficiënter in productie en kosten zijn voor Citroën. Is dat niet voldoende, dan zijn er nog de Advanced Comfort Seats met zeer malse en zachte vering binnenin.

Image
citroen-c5-aircross-2018-official-eu-spec

In Europa vertrek je met een 130 pk sterke 1.2 PureTech bij je dealer, die krijgt standaard een manuele zesbak mee. Wil je meer dan heb je een 1.6 PureTech met 180 pk met standaard achttrapsautomaat. Ook bij de diesels is er keuze tussen twee; de 1.5 BlueHDi met 130 pk en de keuze tussen manuele bak of automaat, of de 2.0 BlueHDi 180 die je enkel met automaat kan krijgen.

Image
citroen-c5-aircross-2018-official-eu-spec

Een plug-in hybride versie van de Citroën C5 Aircross volgt later. Volgens Citroën krijgt hij een elektrische radius van 60 kilometer. Nog volgens de Fransen zou hij over een gecombineerd vermogen van 300 pk beschikken. Dat lijkt meteen zowat de krachtigste Citroën ooit te gaan worden. Het zal tevens de eerste plug-in hybride zijn, nadat eerder al wat geëxperimenteerd werd met hybride aandrijving voor de DS 5 Hybrid.

Begin 2019 moet de C5 Aircross bij de Citroën-dealer verschijnen, de plug-in hybride wordt voorgesteld op het autosalon van Parijs dit najaar en zal later in 2019 zijn opwachting maken.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen