Autonieuws: Officieel

Honda HR-V lost meer hybride details

Honda maakt zich op voor de lancering van de nieuwe HR-V later dit jaar. In de tussentijd lossen de Japanners meer details over de hybride aandrijflijn.

De nieuwe generatie van de honda HR-V komt ook onze kant op, en zou dit najaar bij de dealers moeten arriveren. In de tussentijd laten de Japanners alvast weten dat de hybride e:HEV-aandrijflijn de enige mogelijke aandrijflijn zal blijven. Tegen eind 2022 wil Honda zijn Europese gamma namelijk geëlektrificeerd hebben.

Image
Honda HR-V 2021

Drie motoren

De e:HEV-aandrijflijn is gebaseerd op een 1,5 liter grote viercilinder volgens de Atkinsoncyclus, die wordt geflankeerd door twee elektromotoren. Het totale vermogen komt uit op 131 pk, het koppel op 253 Nm. Het geheel belooft een WLTP-verbruik van 5,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 122 g/km. O ja, en een acceleratie naar 100 km/u in 10,6 seconden, maar dat is natuurlijk bijzaak in deze SUV die gericht is op zuinigheid.

Image
Honda HR-V 2021

De HR-V wisselt net als in de CR-V en de Jazz automatisch tussen de drie rijmodi Electric Drive, Hybrid Drive en Engine Drive, afhankelijk van wat de Honda op dat moment de meest efficiënte rijmodus vindt. Zo verkiest hij op de snelweg bijvoorbeeld de Engine Drive, waarbij de verbrandingsmotor niet langer als stroomopwekker dient voor de elektromotor, maar de wielen rechtstreeks aandrijft.

Via een B-stand op de versnellingspook kun je remenergie recupereren, de intensiteit daarvan kun je regelen via de peddels achter het stuur. De versnellingsbak gebruikt tot slot geen planetair tandwielstelsel, maar een vaste overbrengingsverhouding.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen