BMW trekt voor de facelift van de zevende generatie 3 Reeks volop de kaart van sportiviteit en koppelt dat aan een snuifje moderniteit in het interieur en een fors gegroeide standaarduitrusting. Wat je allemaal moet weten over de 3 Reeks facelift?
BMW zit volop in een modellentransitie, waardoor publiekslieveling 3 Reeks niet achter mag blijven. Die krijgt nu een opfrisbeurt waarbij geschermd wordt met een sportiever design, opgefrist interieur en meer standaarduitrusting. En dan hebben we het niet enkel over standaard vloermatjes...
Uitgesproken sportiviteit
Het was BMW in 2019 menens toen het de alweer zevende generatie van haar 3 Reeks lanceerde; want de succesvolle middenklasser moest terug sportiviteit ademen. Dankzij een nieuw platform, 50:50 gewichtsverdeling en uitgekiende ophanging kon hij zonder moeite aanklampen aan enkele van de strafste sportievelingen in zijn segment (Alfa Romeo Guila en Kia Stinger) zonder in te boeten op rijcomfort. Kwatongen konden echter beweren dat hij die sportiviteit niet meteen visueel uitademde. Een fout die BMW vanaf de facelift recht wil zetten. Want al vanaf de basis wordt je Dreier voortaan uitgerust met het zwarte M Shadow Line-pakket.
Daarnaast valt meteen het veel sportiever vormgegeven smoelwerk van de 3 Reeks facelift op. De koplampen ogen scherper en de bumper een stuk meer uitgesproken, zonder dat daar een groteske grille voor nodig was. Achteraan trekt BMW die sportiviteit dan weer door in een scheper uitgesneden bumper die voortaan grotere einddempers bevat. Afhankelijk van je 3 Reeks zijn die 9 cm dan wel 10 cm groot in diameter. Zoek je het verder in de details, dan geven we mee dat de koplampen voortaan standaard full led zijn en dat BMW verschillende designs voor de invulling van de niertjes voorziet. Vier nieuwe beschikbare kleurtjes maken het plaatje af. Al gaat het dan wel over blauw, grijs, grijs en, euhm, grijs.
4 GC achterna
Binnenin gaat de 3 Reeks facelift zoals verwacht broeder 4 Reeks Gran Coupe achterna. Daarmee doelen we vooral op het gebogen display dat het Duitse merk tegenwoordig hanteert. Dat verpakt een 12.3-duims infotainmentsysteem en een 14.9-duims instrumentcluster in een mooie doorlopende cluster op het dashboard. Achter de schermen zit uiteraard BMW's nieuwste besturingssysteem vervat: Dat Operating System 8 maakt van je 3 Reeks een computer, als dat je ding is natuurlijk.
Verdere nieuwigheden in het interieur zitten 'm in de details. Neem nu de versnellingspook, vanaf de facelift geen grotesk fallussymbool meer dat uit de middenconsole komt, wel een klein schakeltopje. Eerlijkheidshalve het gevolg van een stroomlijn onder de motorkap. Want voortaan doet elke 3 Reeks het standaard met een 8-trapsautomaat. Over standaard gesproken, inzittenden kunnen vanaf de facelift ook standaard profiteren van een automatische airconditioning met drie zones. De chauffeur heeft dan weer genot van de standaard automatisch dimmende achteruitkijkspiegel en parkeersensoren voor- en achteraan. Het lijkt wel kerst, daar bij BMW!
Business as usual
Vrees echter niet, BMW-fan, je kan gerust nog wat geld stukslaan op je ultieme 3 Reeks. Te beginnen met het overbekende M Sportpakket natuurlijk dat je 18-duims velgen, zwarte accenten en een honingraatmotief geeft in de grille. Tegenwoordig biedt BMW je ook het M Sport Pack Pro aan. Daarin zit dan onder andere M sportremmen met rode klauwen vervat. Zoek je het nog een stap verder, dan helpen de jongens en meisjes van M Performance Parts je met veel plezier verder. Comfortopties zijn er zonder twijfel ook! Al wil BMW dus nu vooral even de focus op sportiviteit leggen.
Hoe het dan zit qua motoren? Business as usual. Zo spreekt het Duitse merk over vermogens van 150 tot 374 pk en 4 plug-invarianten. Doe je zelf het opzoekwerk, dan gaat het uiteraard over 2-liter viercilinder benzine en dieselmotoren, een 3-liter zes- met milde hybridetechnologie en de 320e, 320e xDrive, 330e en 330e xDrive. Zoek je sportiviteit zonder bij M te gaan shoppen, dan kan je ook nog steeds terecht bij de M340i xDrive en M340d xDrive.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen