Past een supercar binnen je verwachtingen en je budget, maar vind je die lage ophanging maar passé? Dan heeft Lamborghini zijn antwoord voor je klaar. Na lang wachten onthullen ze nu alle details over de Huracan Sterrato, en daaruit blijkt dat die hoogpotige houding en ruige opsmuk niet alleen voor de show zijn…
De wereld van de crossover-sportwagens heeft er een tweede telg bij. Dat segment werd eigenlijk amper twee weken geleden op de kaart gezet door Porsche, al scheelde het niet veel of Lamborghini ging met de eer lopen. De Italianen werkten namelijk al twee jaar en half aan een productieversie van hun Huracan Sterrato Concept, maar namen daarbij kennelijk net iets te veel espressopauzes. Daardoor zal de Porsche 911 Dakar voor altijd bekend staan als eerste hoogpotige sportwagen ter wereld, al blijft er gelukkig nog een titel over voor deze productierijpe Lambo Sterrato: de eerste hoogpotige supercar ter wereld.
Onverharde snelheid
Dat onderscheid merk je meteen aan de cijfers, want die zijn van een andere grootteorde dan die van de Porsche 911 Dakar. Zo krijgt de Lamborghini Huracan Sterrato de iconische V10-motor — goed voor vier cilinders meer dan de Porsche — en is dat blok net als in de andere Huracans 5.2 liter groot — 2.2 liter meer dan dat van de Porsche. En dan hebben we het nog niet over het vermogen gehad: deze Lambo hoest nog eens 130 pk meer op, goed voor een totaalplaatje van 610 pk en 560 Nm koppel. Daarmee is zijn motorblok identiek aan dat van de achterwielaangedreven Huracan-modellen, al verdelen die paarden zich hier natuurlijk over de vier uithoeken.
Al dat vermogen leidt tot een 0-naar-100-tijd van amper 3,4 seconden, al houdt de Huracan Sterrato het wel voor bekeken bij 260 km/u. Andere Huracans gaan soms wel door tot 325 km/u, maar het spreekt voor zich dat de nadruk bij deze Lamborghini niet ligt op snelheid op een rechte baan. Die baan mag zelfs gerust onverhard zijn, want dat is precies wat ‘Sterrato’ in het Italiaans wil zeggen. Daarom paste Lamborghini niet alleen de Strada- en Sport-rijmodi aan voor de hoogpotige Huracan, maar kreeg deze versie als enige een heuse Rally-modus speciaal voor het ruigere werk.
Op naar hybrides
Ook van buitenaf merk je meteen dat de Huracan Sterrato opgewassen is tegen een potje offroaden, al gingen we daar eerder al op in. Nu lost Lamborghini ook de cijfertjes, en zo leren we dat deze variant 4,4 centimeter hoger boven de grond hangt. Onder de bodem schuilt ook de nodige beplating om de kostbare techniek te beschermen tegen de elementen. Daarnaast is de Sterrato vooraan 3 centimeter en achteraan zelfs 3,4 centimeter breder dan de andere Huracans. Het gevaarte komt tot stilstand dankzij geventileerde, koolstofkeramische remschijven met een diameter 380 millimeter vooraan en 356 millimeter achteraan, en die schuilen achter speciaal voor de Sterrato ontworpen 19-inchvelgen.
Deze Lamborghini belooft nog meer dan de Porsche 911 Dakar een verzamelobject te worden, en dat ligt niet alleen aan de nog beperktere oplage van slechts 1.499 exemplaren. De Huracan Sterrato is namelijk ook het allerlaatste model dat Lamborghini ooit zonder elektrohulp zal ontwikkelen. De volgende keer dat we dus berichten over een gloednieuwe Lambo, dan is dat er eentje met tenminste een hybride aandrijflijn. Zo wil de constructeur met ingang van 2024 alleen nog geëlektrificeerde modellen in zijn showrooms aanbieden.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen